Pomimo pojawienia się wielu niesprzyjających symptomów, a także negatywnych nastrojów w gospodarce, w listopadzie 2022 roku odnotowano w Polsce o 36,1% więcej rejestracji ciężarówek powyżej 3,5 tony, niż rok temu.
Warto zaznaczyć, że listopadowy wynik jest najlepszym wynikiem w historii notowań, które są prowadzone przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Ze szczegółowych informacji PZPM podał, że w poprzednim miesiącu, który okazał się rekordowy, odnotowano 3854 rejestracje pojazdów należących do grupy pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony.
Co ważne, listopadowy wynik jest wyższy o 1023 egzemplarze niż wynik, który osiągnięto w tym samym miesiącu 2021 roku, co oznacza wzrost 36,1%. Na tak dobry wynik złożyło się kilka dobrych wyników osiągniętych m.in. w kategorii podwozi, ciągników, czy samochodów specjalnych.
Koniecznie trzeba wspomnieć także o jednym z najwyższych wyników, jaki padł w kategorii ciągników samochodowych. W tym segmencie w listopadzie odnotowano wzrost liczby rejestracji o 41,3% w porównaniu do poprzedniego roku.
Inną kategorią, w której również uzyskano dobry wynik, to podwozia, których liczba rejestracji rok do roku wzrosła o 21,5%.
Wcześniejsze zamówienia zaważyły na wyniku w listopadzie
W swoim raporcie PZPM zaznacza, że w 2022 roku rynek pojazdów ciężarowych w ujęciu miesięcznym jest niestabilny, choć dominuje trend pozytywny. W ciągu 11 miesięcy, aż 7 z nich zakończyło się wzrostami.
Przedstawiciel PZPM informuje, że pomimo tego, że do tej pory rynek motoryzacyjny radził sobie z wszelkimi problemami, takimi jak braki w dostawach półprzewodników, to wybuch wojny na Ukrainie bardzo skomplikował sytuację.
Dodaje także, że wysoki wynik osiągnięty w listopadzie jest powiązany z wcześniej złożonymi zamówieniami.
Twórcy raportu podsumowali także ilość rejestracji pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony w czasie od początku roku do końca listopada.
W tym czasie zarejestrowano łącznie 31 484 pojazdów tego typu i jest to o 8,4% więcej niż w analogicznym czasie 2021 roku.
PZPM zwraca uwagę, że z danych GUS wynika, że ogólny klimat koniunktury w transporcie oraz gospodarce magazynowej znajduje się na poziomie -7,4 pkt. (listopad), natomiast rok wcześniej było to +2,2 pkt.
W raporcie możemy przeczytać, że w tym segmencie wzrosło znaczenie bariery, która wynika z dużej niestabilności gospodarczej. Funkcjonowanie w tej grupie wpływa na kształtowanie się popytu na pojazdy ciężarowe w dłuższej perspektywie.
Rejestracje ciężarówek według marki – DAF liderem
W rankingu marek, największa ilość pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t zarejestrowanych w listopadzie pochodziła od producenta DAF, których ilość wyniosła 894 egzemplarze. Dzięki temu wynikowi, producent zdobył aż 23% udziałów na rynku.
Na drugim miejscu znajduje się Mercedes-Benz z rejestracją 718 pojazdów ciężarowych, przez co, posiada 19% udziału. Podium zamyka firma MAN z ilością 558 zarejestrowanych pojazdów, w związku z czym, posiada 14% udziału w rynku.
Tuż za podium znalazła się marka Volvo – 553 rejestracje (14%). Na kolejnym miejscu znajduje się firma Scania, która jednocześnie zamyka pierwszą piątkę w rankingu, z ilością 541 rejestracji.
W kategorii ciągników samochodowych w listopadzie, pierwsze miejsce w rankingu również przypadło marce DAF (839 sztuk), a liczba rejestracji tego producenta wzrosła aż o 48% rok do roku. Drugie miejsce zajmuje Mercedes-Benz – 547 rejestracji, a trzecie dla firmy MAN – 432 egzemplarze.
Mniej używanych ciężarówek zagranicznych
Zapewne jesteście ciekawi jak wygląda sytuacja w przypadku używanych pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony, które są sprowadzane z do naszego kraju z zagranicy.
W listopadzie bieżącego roku odnotowano 2237 rejestracji, czyli o 13,6% mniej niż w listopadzie 2021 roku, oraz o 3,7% mniej w stosunku do października 2022 roku.
Biorąc pod uwagę okres od początku roku do końca listopada, to liczba sprowadzonych samochodów ciężarowych wyniosła 23 932 egzemplarze. Jest to o 6 391 samochodów mniej niż rok temu w takim samym czasie, co oznacza spadek o 21,1%.