Jedna z najważniejszych agencji zajmujących się oceną działań zrównoważonego rozwoju — firma EcoVadis przyznała pierwszą nagrodę firmie MAN, która otrzymała złoty medal po raz pierwszy.
Jest to bardzo dobra wiadomość dla samego producenta, ponieważ udowadnia to, że koncern MAN należy do 5% najlepszych producentów samochodowych ocenianych pod tym kątem.
Warto zaznaczyć, że na przestrzeni kilku lat, niemiecki koncern znacznie poprawił się we wszystkich czterech kategoriach, które podlegają ocenie podczas wyboru laureata. Co ważne, wszędzie uzyskała lepsze wyniki, niż średnia wartość dla całej branży.
Dzięki wysiłkom i pracy wykonanej w ciągu ostatnich miesięcy, a nawet lat, w końcu przynoszą oczekiwane owoce.
Należy podkreślić, że zrównoważony rozwój jest niemal fundamentem nowej strategii niemieckiego producenta i z pewnością pozostanie nią także w przyszłości. Dzięki współpracy wszystkich działów należących do firmy MAN, udało się osiągnąć sukces.
W pełni niezależna agencja ratingowa EcoVadis powstała w 2007 roku. Od tego czasu udało jej się zbudować sieć składającą się z ponad 100 tys. ocenianych firm z całego świata. W tym celu specjaliści dokładnie analizują, w jaki sposób spełniane są zasady zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w ich systemach zarządzania.
Oczywiście należy dodać, że ocena jest zależna od branży, kraju, w jakim się ona znajduje, a także od wielkości firmy. Jeśli chodzi o koncern MAN, to bierze on udział w ocenach od 2014 roku.
Celem działalności EcoVadis jest tworzenie ocen zrównoważonego rozwoju, które będą na tyle wiarygodne, że będą one uznawane na całym świecie. Dzięki temu firmy mają możliwość dokumentowania własnych działań, a dodatkowo opierać się o nie, podczas wyboru dostawców.
Co ważne, takie oceny coraz częściej brane są pod uwagę, a nawet stają się warunkiem, którym sugerujemy się podczas zakupów.
MAN znacznie powyżej średniej w branży
Przechodząc do wyników oceny, koncern MAN uzyskał aż 72 punkty ze 100 możliwych — warto zaznaczyć, że średnia ocena firm znajdujących się w branży produkcji pojazdów samochodowych wyniosła 45 punktów.
Tak wysoki wynik zapewnił koncernowi MAN bardzo wysokie miejsce, które zapewnia mu pozycje wśród pięciu najlepiej ocenianych firm spośród 104 firm z tej branży. W związku, z czym aż 97% firm uzyskało gorszy wynik od niemieckiego producenta.
To właśnie z tego powodu agencja EcoVadis przyznała koncernowi MAN złoty medal, który jest ich drugim medalem, tuż po brązowym, który otrzymali w 2021 roku.
Ogólna ocena składa się z cząstkowych ocen z czterech obszarów. Najlepszy wynik MAN otrzymała z kategorii „Środowisko” – 80 pkt, drugim miejscu obszar „Praca i prawa człowieka”, w którym koncern uzyskał 70 pkt.
Taką samą punktację (70 pkt.) otrzymał w kategorii „Zrównoważone zamówienia”, a z ostatniej kategorii „Etyka” producent otrzymał 60 pkt.
Podczas oceniania, podstawową rzeczą, którą brano pod uwagę, był raport dotyczący zrównoważonego rozwoju z 2021 roku. To właśnie w nim zawarte są najważniejsze zmiany w strategii działalności firmy w tym zakresie.
W ocenie szczególnie podkreślono przejrzyste i całościowe raportowanie postępów firmy we wszystkich najważniejszych obszarach zrównoważonego rozwoju.
Nowa strategia przynosi owoce
Zrównoważony rozwój jest podstawowym aspektem nowej strategii działalności koncernu MAN.
Dyrektor generalny koncernu MAN Alexander Vlaskamp zaznacza, że właśnie teraz zmieniona strategia przynosi oczekiwane owoce, jak pokazuje wysoka ocena EcoVadis. Dla całego zespołu jest to wyłącznie zachęta do dalszego działania w tym zakresie, ponieważ zrównoważony rozwój nie jest wyłącznie wynikiem, ale długim i ciągłym procesem.
W dalszej części wypowiedzi dodaje:
„Nawet w tak trudnej sytuacji rynkowej zrównoważone działania są doskonałym sposobem, dzięki któremu w przyszłości staną się doskonałym konkurentem w branży. Sukces, który zauważalny jest w ocenie EcoVadis jest wynikiem ścisłej współpracy wszystkich istniejących działów koncernu MAN”.
Na sam koniec, warto dodać, że firma z pewnością będzie kontynuować tę strategię także w przyszłości. Po otrzymanej ocenie, która określa słabe i mocne strony koncernu wskazane przez ekspertów, sprawiły, że niemiecki producent będzie dążyć do optymalizacji swoich działań w zakresie zrównoważonego rozwoju.