W tym artykule powracamy z tematem związanym z elektrycznymi ciężarówkami, które opracowane zostały przez koncern MAN. Poszerzenie oferty o pojazdy wyposażone w napęd elektryczny ma na celu znacznie przyspieszyć proces elektryfikacji w transporcie ciężkim.
W poprzednim artykule pisaliśmy o modelu eTruck, który trafi do pierwszych klientów w 2024 roku i będzie się charakteryzować dość pokaźnym zasięgiem, który wynosi do 600-800 kilometrów na jednym ładowaniu. Warto dodać, że producenci już teraz zapowiadają, że w przyszłości chcą osiągnąć zasięg wynoszący nawet 1000 kilometrów.
Elastyczna produkcja mieszana
Niemiecki koncern MAN wyprodukował do tej pory 20 egzemplarzy prototypu przyszłego modelu eTruck w swoim nowoczesnym Centrum eMobility, który znajduje się w głównym zakładzie zlokalizowanym w Monachium.
W przyszłości planowane jest rozpoczęcie mieszanej produkcji seryjnej z użyciem także tradycyjnych ciężarówek, w związku z czym, obecnie jest ona testowana w warunkach rzeczywistych.
Niemiecki koncern chciał uelastycznić swoją produkcję, aby przyspieszyć proces elektryfikacji w transporcie ciężkim. W związku z czym, na jednej linii istnieje możliwość produkcji pojazdów ciężarowych wyposażonych zarówno w silniki wysokoprężne, jak i elektryczne.
Warto zaznaczyć, że załoga pracująca w zakładzie jest doskonale przeszkolona z zakresu nowej technologii elektrycznej. Co ciekawe, wszyscy wykwalifikowani pracownicy, którzy zajmują się produkcją ciężarówek, do końca 2023 roku zostaną zakwalifikowani do seryjnej produkcji elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Poza dofinansowaniem przekazanym przez władze Bawarii dodatkowo realizowane są także inwestycje w zakładzie MAN położonym w Norymberdze — od 2025 roku będą tam produkowane akumulatory w ilości 100 tys. rocznie w ramach własnej produkcji seryjnej.
Model eTruck jest wyposażony w akumulatory MAN Actrion trzeciej generacji. Producent zdobył już niezbędne doświadczenie wraz z pierwszą generacją tego akumulatora, który był wykorzystywany w małej serii MAN eTGM, która jest użytkowana w Europie od 2019 roku.
Druga generacja akumulatorów stosowana w autobusach miejskich MAN Lion’s City E pozwoliła na ustanowienie nowego rekordu dotyczącego zasięgu na jednym ładowaniu, który wynosił ponad 550 kilometrów.
Co ważne, dalszy rozwój akumulatorów MAN, nie skupia się wyłącznie na zwiększaniu zasięgu, ale także na bezpieczeństwie podczas zderzenia, odporności na temperaturę i wibrację, a także na trwałości.
Kompleksowe doradztwo w zakresie e-ciężarówek
Zespół MAN Transport Solutrions już teraz przygotowuje firmy przewozowe na rewolucję, ponieważ zmiana konieczna jest także ze strony użytkowników drogi.
W tej kwestii w zespół jest w pełni wspierany przez eMobility Consulting, który poza doradztwem klienta zajmuj się także uwzględnianiem odpowiedniej specyfikacji pojazdu dla klientów, w tym m.in. analizą tras, a także optymalizacją kosztów i floty.
Dodatkowo dzięki współpracy z wieloma partnerami, takimi jak ABB, SBRS-Schaltbau oraz Heliox może zaoferować właściwą infrastrukturę ładowania, a także doradztwo w pewnym zakresie.
Co ciekawe, od targów IAA Transportation klienci mogą uzyskać wsparcie, które zapewnia narzędzie cyfrowe MAN eReadtCheck, umożliwiające wyłącznie elektryczną obsługę dostaw.
Innym rozwiązaniem jest MAN eManager pozwalający menadżerom flot śledzić najważniejsze informacje dotyczące ładowania ciężarówek należących do floty.
Infrastruktura ładowania: główny warunek dla elektrycznych ciężarówek
Warto wspomnieć, że w ramach rozwoju elektryfikacji w swoich produktach, koncern angażuje się w różnego rodzaju projekty, które wspierają technologię ładowania przeznaczoną do pojazdów ciężarowych.
Jednym z projektów jest „HoLa”, związany z wysokowydajnym ładowaniem w transporcie ciężarowym, w ramach których zakłada się instalację czterech punków zlokalizowanych wzdłuż autostrady A2.
Innym projektem, o którym warto wspomnieć, jest „NEFTON”, który koncentruje się przede wszystkim na dalszym rozwoju technologii związanej z ładowaniem. Najważniejszym celem tego przedsięwzięcia jest opracowanie megawatowego systemu o mocy ładowania wynoszącej ponad 2 megawaty.
Niemiecki koncern angażuje się także w rozbudowę infrastruktury do ładowania pojazdów ciężarowych — Grupa TRATON utworzyła spółkę, aby wraz z innymi partnerami zbudować przynajmniej 1,7 tys. punktów do ładowania o wysokiej wydajności, które będą zlokalizowane wzdłuż najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Europie.
Wszystkie te działania mają na celu wprowadzić do transportu rozwiązania wolne od dwutlenku węgla, jednak by było to możliwe, konieczne jest zaangażowanie wszystkich podmiotów z tej branży.