Koncern Mercedes-Benz Trucks nie zwalnia tempa i tuż po premierze rynkowej eActrosa 300/400 przeznaczonego do ciężącego transportu dystrybucyjnego, która odbyła się w 2021 roku, zajmuje się wprowadzaniem na rynek kolejnych modeli ciężarówek o napędzie elektrycznym.
Dodatkowo prowadzi aktywne prace nad zwiększeniem różnorodności oraz szerszego zastosowania eActrosa.
eActros 300 jako ciągnik siodłowy do ciężkiego transportu dystrybucyjnego
Model eActros 300, którego produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2023 roku, jest przykładem konsekwentnej pracy niemieckiego koncernu, która ma na celu rozszerzyć zastosowanie tego ciągnika siodłowego.
Ciężarówka jest przede wszystkim przeznaczona do pracy w ciężkim transporcie dystrybucyjnym i oparta jest na tych samych rozwiązaniach technicznych, jak w eActrosie, który funkcjonuje, jako pojedynczy pojazd lub zestaw.
Pojazd wyposażony jest w kabinę typu M, która może ciągnąć wszystkie rodzaje naczep wykorzystywane w Europie.
Oba egzemplarze eActrosa wyposażone są w taką samą jednostkę napędową, składająca się z dwóch silników elektrycznych połączonych z osią oraz dwustopniową skrzynię biegów.
Silniki generują moc ciągłą o wartości 330 kW oraz maksymalną 400 kW. Producenci zapewniają, że wyposażenie gwarantuje imponującą dynamikę jazdy, a także komfort prowadzenia pojazdu.
W ciężarówce zamontowano także trzy pakiety akumulatorów, które zapewniają zasięg do 220 kilometrów na jednym ładowaniu. Dzięki rekuperacji można z łatwością odzyskiwać energię i zwiększać zasięg pojazdu.
Proces ładowania przy wykorzystaniu tradycyjnej ładowarki o natężeniu 400 A, umożliwia naładowanie wszystkich akumulatorów z poziomu 20% do 80% w nieco ponad godzinę.
Jeśli chodzi o elementy wyposażenia, które wpływają na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, to tak jak w każdym modelu eActrosa znajduje się system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), czyli system ostrzegawczy, który jest wymagany na podstawie przepisów prawnych.
Do kolejnych systemów zaliczyć można także Active Brake Assist w piątej generacji, który ma funkcję wykrywania pieszych oraz asystent martwego pola S1R. Ostrzeżenia są pokazywane na ekranach systemu MirrorCam, który w eActrosie zastępuje tradycyjne lusterka zewnętrzne.
Warto dodać, że niemiecki producent ciągników siodłowych w swoich planach ma także rozszerzenie swojej oferty średniociężkich pojazdów dystrybucyjnych o napędzie elektrycznym.
Obecnie inżynierowie pracują nad stworzeniem ciężarówki eAtego, która ma pojawić się na rynku w ciągu kilku najbliższych lat.
eActros z elektryczną przystawką odbioru mocy i z zabudową chłodniczą
Na tegorocznych targach w Hanowerze, Mercedes-Benz Trucks zaprezentował także inne zastosowania eActrosa. Jeden z egzemplarzy posiadał zabudowane urządzenie wielofunkcyjne eWorX, skonstruowane przez ZF razem z zabudową hakową marki MEILLER i bramową zabudową od PALFINGER.
Celem takiego rozwiązania jest efektywna elektryfikacja urządzeń odbioru mocy, które służą do obsługiwania hydraulicznych urządzeń, m.in. zabudowy bramowe, żurawie, haki, a także podnośniki koszowe.
Ogromną korzyścią tego rozwiązania jest zdecydowane obniżenie poziomu hałasu, a także całkowita zeroemisyjność. To z kolei sprawia, że takie urządzenia mogą być swobodnie eksploatowane także na obszarach miejskich.
Wcześniej wspomniany system eWorX jest połączeniem układu zarządzającego energią ciężarówki z zabudową. Jego obecność służy przede wszystkim po to, aby zoptymalizować wydajność pojazdu, poprzez integrację takich elementów jak: silnik elektryczny, sterownik elektroniczny, falownik, a także moduły oprogramowania.
Elektryczny eEconic do zastosowań komunalnych
W Hanowerze zaprezentowano także model eEconic, który przystosowany jest do obsługi komunalnej, a jego konstrukcja oparta jest na popularnym już eActrosie. Premiera tej ciężarówki odbyła się w maju 2022 w Monachium.
Produkcja seryjna tego modelu rozpoczęła się już po dwóch miesiącach (lipiec) w jednym z zakładów koncernu, który zlokalizowany jest w Wörth.
Napędowy układ elektryczny sprawił, że inżynierowie mogli uzyskać płaską podłogę w kabinie, dzięki czemu poruszanie po jej wnętrzu jest bardzo wygodne. Dodatkowym ulepszeniem jest nowoczesny i w pełni intuicyjny Multimedia Cockpit.
Przednia szyba jest podgrzewana, co zapobiega zaparowywaniu w związku z czynnikami atmosferycznymi, a dzięki temu kierowca ma zdecydowanie lepszą widoczność.
Dużą zaletą, proponowanego przez niemiecki koncern modelu eEconica, jest wyposażenie zwiększające poziom bezpieczeństwa w mieście, do którego należy: system hamowania awaryjnego Active Brake Assist z funkcją rozpoznawania pieszych, a także asystent martwego pola S1R.