Bardzo często kierowca rozpoczynający swoją karierę w branży transportowej, spotyka się ze sporym rozczarowaniem. Praca za kierownicą, którą wielu kojarzyło z wolnością, okazją do poznawania nowych miejsc, spotykania ciekawych ludzi, w rzeczywistości okazuje się nieco inna, niż początkowo zakładali.
Jesteśmy przekonani, że historia niemal każdego kierowcy rozpoczyna się podobnie. Na początku pojawia się duże zainteresowanie techniką i motoryzacją, które później przeradza się w zamiłowanie do ciężarówek.
Po podjęciu decyzji o zostaniu kierowcą ciężarówki nadchodzi czas na wyrobienie niezbędnych uprawnień do prowadzenia tak dużego pojazdu, a następnie rozpoczynają pracę za kółkiem.
Niestety, już po kilku zrealizowanych kursach, kierowcy zderzają się z rzeczywistością, która jest nieco odrębna od ich wyobrażeń. Okazuje się, że jest to trudny i wyczerpujący zawód, w związku z czym duża część z nich rezygnuje z tego typu pracy.
Zła sława ciągnie się z daleka
Tak jak już wspominaliśmy we wcześniejszych artykułach, europejska branża transportowa zmaga się z ogromnym niedoborem kierowców. Według danych Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), braki sięgają aż 22%.
Niestety, powodów, które wpływają na powstawanie tak dużego deficytu, jest wiele: brak szkół kształtujących kierowców, starzejąca się kadra, a także brak potencjalnej młodej krwi.
Do tych wszystkich czynników dochodzi także stosunkowo niekorzystna reputacja o tym zawodzie, która z powodzeniem zniechęca młodych ludzi do pracy w tej branży. Dodatkowo wspomnieć można o słabych warunkach pracy, a także konieczność długiej rozłąki z rodziną.
Nie będziesz pewny, dopóki nie spróbujesz
Z raportu przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego (PITD) zatytułowanego „Wynagrodzenia i sytuacja kierowców zawodowych” wynika, że zdecydowana większość zawodowych kierowców lubi swoją pracę, pomimo złej reputacji, niebezpieczeństwa, dużego stresu, brutalnej rzeczywistości branży oraz trudu tej profesji.
Jak to możliwe? Okazuje się, że podczas prowadzenia ankiety do badań przeprowadzanych przez PITD, na pytanie: czy lubisz swoją pracę?, aż 80% kierowców ciężarówek odpowiedziało pozytywnie (tak lub raczej tak).
Warto dodać, że bardzo zbliżone wyniki uzyskało Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK), w badaniach „Kim jest polski kierowca ciężarówki?”, które przeprowadzane były dwa lata wcześniej. Wówczas 79% ankietowanych kierowców przyznało, że są zadowoleni ze swojej pracy.
Jako argument podawali, że jest to profesja, która umożliwia im poznawanie nowych zakątków świata, a także spotykanie wielu ciekawych ludzi. Dodają także, że je to zawód, który daje im poczucie bezpieczeństwa, ze względu na duże zapotrzebowanie na tego typu pracowników.
Dlaczego kierowcy lubią swoją pracę?
W badaniach przeprowadzanych przez Polski Instytut Transportu Drogowego kierowcy zostali zapytani, co najbardziej im odpowiada w pracy za kierownicą ciężarówki. Wyniki były nieco zaskakujące, ponieważ najczęściej padającą odpowiedzią było poznawaniem nowych miejsc, którą wskazało aż 52% respondentów.
Dopiero na drugim miejscu pojawiły się atrakcyjne zarobki, które zaznaczyło 47% ankietowanych kierowców.
Na kolejnych pozycjach pojawił się argument poznawania nowych ludzi – 29%, dalej pojawił się elastyczny czas pracy (22%) oraz duża ilość wolnych etatów na rynku, wskazanych przez 15% kierowców.
Podczas badań, wielu truckerów wskazało także, że samo prowadzenie ciężarówki sprawia ogromną przyjemność oraz daje dużą samodzielność.
Naszym zdaniem ostatnia pozycja jest dość sporna. Współczesny kierowca posiada do swojej dyspozycji różnego rodzaju aplikacje, monitoringi, TMS-y i inne technologiczne rozwiązania — zatem czy w tym przypadku, możemy jeszcze mówić o jego samodzielności?
A czy jest z nią coś nie tak?
Tak jak wspominaliśmy, zdecydowana większość zawodowych kierowców lubi swoją pracę, jednak nie oznacza to, że nie zauważają oni tych złych stron.
Badani truckerzy zapytani, o to, czego nie lubią w swojej pracy, najczęściej odpowiadali:
- długa rozłąka z bliskimi – 68%,
- duże niebezpieczeństwo na drogach i parkingach – 62%,
- stresująca profesja – 59%,
- długi czas za kierownicą – 26%.
Badania przeprowadzane w równoległym czasie przez Trans.INFO wykazały niemal identyczne złe strony zawodu kierowcy, jednak z nieco odmiennymi wartościami procentowymi. Okazuje się, że ogólne czynniki zniechęcające do podjęcia pracy, jako zawodowy kierowca ciężarówki są takie same.