Od niedawna niemiecka firma logistyczna Dachser rozpoczęła praktyczne testy ciągników siodłowych, które posiadają zeroemisyjną technologię napędową. Przedstawiciele firmy zapewniają, że w 2023 roku chcą wprowadzić do eksploatacji dwie ciężarówki, wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV), które będą wykorzystywane na terenie Niemiec.
Już niedługo na drogi w Magdeburgu wyruszy ciągnik siodłowy Hyundai Xcient o masie 27 ton oraz Enginius Bluepower o masie 19 ton. Warto dodać, że oba pojazdy będą realizować przewozy w centrum Hamburga.
W mieście i poza miastem
Wykorzystywanie ciężarówki Hyundai Xcient wyposażonej w wodorowe ogniwa paliwowe ma rozpocząć się już na początku 2023 roku.
Warto dodać, że ta 27- tonowa ciężarówka jest w stanie przewieźć aż 18 palet, a jej zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 400 kilometrów, co daje możliwość wykorzystywania tego pojazdu na dwóch zmianach.
Za kierownicą tego pojazdu zasiądą zawodowi kierowcy, którzy jeszcze w tym roku ukończą szkolenie prowadzone w Dachser.
Trwające testy polegają na sprawdzaniu, w jaki sposób będzie on sprawdzać się w użytku. W trakcie dnia przedstawiciele firmy testują ciężarówkę w dystrybucji regionalnej na terenie Magdeburga, natomiast w nocy będzie on realizować trasę do oddziału Dachser w Berlinie-Schönefeld.
W związku z nocnymi jazdami, bezemisyjny ciągnik siodłowy zostanie wyposażony w zestaw specjalnych naczep typu swap-body. Co ważne, jeszcze przed dostarczeniem obu pojazdów do firmy, powstanie odpowiednia infrastruktura służąca do tankowania wodoru, która będzie zlokalizowana w pobliżu oddziałów firmy w Berlinie i Magdeburgu.
Bardzo istotną informacją, dotyczącą tej informacji jest także fakt, że partnerem firmy Dachser jest Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG z Magdeburga. Warto wspomnieć, że to przedsiębiorstwo jest częścią spółki H2 Green Power & Logistics GmbH.
Spółka zasłynęła z prezentacji logistyki użytkowych samochodów ciężarowych o napędzie wodorowym z ciężarówką Hyundai Xcient FCEV, którą przedstawiła podczas roadshow, który organizowany był w aż 11 niemieckich miastach pod koniec 2021 roku.
Bezemisyjne dostawy w Hamburgu
W połowie 2023 roku, do floty firmy Dachser dołączy także ciężarówka Bluepower 1938 FCEV od firmy Enginius z Bremy, czyli spółki, która jest zależna od Faun Group.
Drugi ciągnik siodłowy wyposażony w ogniwa wodorowe będzie wykorzystywany do realizacji dostaw odbywających się w centrum Hamburga.
Ciężarówka Bluepower ma być uzupełnieniem projektu DACHSER Emission-Free Delivery, który firma chce wprowadzić w tym mieście jeszcze jesienią bieżącego roku.
Druga z ciężarówek charakteryzuje się nieco mniejszą dopuszczalną masą całkowitą od Hyundai Xcient, która wynosi 19 ton. Warto dodać, że dzięki skrzyniowemu nadwoziu, pojazd umożliwia przewóz 18 palet, a jego szacowany zasięg wynosi ok. 250 kilometrów, do którego należy doliczyć także spory potencjał rekuperacji.
Ciągnik będzie tankowany na stacji w Hamburgu, a dokładnie w dzielnicy HafenCity.
Stefan Hohm, który jest przedstawicielem firmy Dachser wyjaśnia, że wraz z Uniwersytetem nauk Stosowanych z Kempten przeprowadzili badania, które jednoznacznie wskazały, że w europejskiej sieci drobnicowej Dachser, ciężarówki napędzane wodorem mają dość znaczny potencjał.
W swojej wypowiedzi dodaje także, że wspólnie z całym zarządem nie mogą się doczekać pierwszego dnia, w którym zaczną być użytkowane przez nich pojazdy wyposażone w ogniwa wodorowe, ponieważ pozwolą one pozyskać cenne doświadczenia praktyczne oraz wiedzę.
H2 Green Power & Logistics GmbH
Firma zajmuje się dystrybucją ekologicznego wodoru (zielonego wodoru), przy wykorzystaniu transportu drogowego, kolejowego, morskiego, a także poprzez rurociąg.
Produkcja wodoru odbywa się w Magdeburgu (Niemcy) przy wykorzystaniu procesu elektrolizy H₂, która zasilana jest energią odnawialną, generowaną z paneli fotowoltaicznych, wiatru lub biomasy.
Grupa Faun
Jest to producent pojazdów użytkowych, który łącznie na całym świecie zatrudnia ponad 2000 pracowników. Grupa Faun jest również jednym z przodujących dostawców pojazdów napędzanych wodorem, śmieciarek i zamiatarek w Europie.
Przedsiębiorstwo posiada aż dwanaście zakładów, które zlokalizowane są w siedmiu krajach na świecie. Główna siedziba znajduje się w Osterholz-Scharmbeck (Dolna Saksonia).
Firma może pochwalić się także przychodem w wysokości 500 mln euro, który odnotowano w 2021 roku.