W związku z chęcią szybszego wdrożenia transportu zeroemisyjnego kilka dużych przedsiębiorstw nawiązało współpracę. Mowa tutaj o koncernie Volvo Trucks, IKEA Industry oraz Grupie Raben, które rozpoczęły pracę nad przyspieszeniem tego procesu.
IKEA do swojego wewnętrznego łańcucha dostaw, wprowadzi elektryczne pojazdy ciężarowe koncernu Volvo, które będa odpowiedzialne za przplyw towarów w swoich dwóch fabrykach w Zbąszynku, a za ich obsługę odpowiedzialna będzie Grupa Raben.
Warto dodać, że wnioski z całego pilotażu będą wykorzystane do elektryfikacji wszystkich operacji transportowych na większą skalę w dużej sieci transportowej.
Volvo Trucks, IKEA i Raben – wspólny plan
Informacja dotycząca dostawy ciężarówek Volvo FM Electric do jednej z fabryk IKEA w Zbąszynku została ogłoszona podczas Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się we wrześniu bieżącego roku.
Podczas tegorocznego wydarzenia zaprezentowano także model samochodu ciężarowego, który ma zasilić flotę Grupy Raben. Co ciekawe była to pierwsze prezentacja elektrycznego ciągnika siodłowego w naszym kraju.
Podczas Kongresu Nowej Mobilności odbywały się różnego rodzaju prelekcja oraz panele dyskusyjne, w których udział wzięli przedstawiciele Grupy Raben, IKEA, a także koncernu Volvo Trucks.
Warto dodać, ze przedsiębiorstwo IKEA jest bardzo dużym odbiorcą usług transportowych, który realizuje niemal dwa miliony przesyłek rocznie na całym świecie.
W związku ze swoją strategią klimatyczną, która zakłada, że ilość emitowanych gazów cieplarnianych podczas transportu produktów ma zostać zredukowana o 70% (w porównaniu z rokiem 2017, który jest dla nich rokiem bazowym, a ostatnia mila dowozu do klienta nie jest brana pod uwagę), elektryfikacja łańcucha dostaw jest dla przedsiębiorstwa bardzo istotna.
Tak naprawdę elektryfikacja transportu drogowego jest jednym z najważniejszych rozwiązań, które ma przeciwdziałać dalszym zmianom klimatycznym. W związku z czym, przedsiębiorstwo IKEA Industry, Grupa Raben i koncern Volvo Truck połączyli swoje siły w Polsce i chcą wprowadzić do łańcuchów dostaw zeroemisyjne ciężarówki Volvo FM Electric.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, elektryczne ciągniki siodłowe marki Volvo będą wykorzystywane do wewnętrznego przepływu towarów pomiędzy fabrykami IKEA Industry, które zlokalizowane są w Zbąszyniu i Babimoście (Zachodnia Polska), które oddalone są od siebie o 14 kilometrów.
Podczas publikacji tej współpracy, poinformowano również, że pojazdy będą ładowane w zakładach IKEA Industry przy wykorzystaniu odnawialnej energii elektrycznej pochodzącej z zewnętrznego źródła.
Co ciekawe, pierwsza elektryczna ciężarówka w ramach współpracy, rozpocznie pracę już jesienią, ale plan zakłada dalszą rozbudowę floty.
Małgorzata Dobies-Turulska, która jest dyrektorem zarządzającym w IKEA Industry zaznacza, że z przyjemnością będą współpracować ze swoimi partnerami, aby przyspieszyć transformację i w całości przejść na zrównoważony i bezemisyjny transport drogowy.
W ramach wspólnego projektu zostaną zbadane i poznane wszelkie wyzwania, a także możliwości związane ze wdrażaniem elektrycznych środków transportów do wewnętrznej sieci dostaw.
Projekt dostarczy cennych spostrzeżeń
Robert Gwiazdowski z SVP Europe Central East & East w Volvo Trucks podkreślił, że współpraca z IKEA i Grupą Raben jest bardzo ekscytującym wydarzeniem, które będzie zmierzać w kierunku zrównoważonego transportu.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, nie tylko przedsiębiorstwo IKEA ma ambitne plany związane z zeroemisyjnością, ponieważ podobną strategię działania ma także Grupa Raben oraz koncern Volvo.
Gwiazdowski zaznacza, że wspólny projekt pozwoli dostrzec wiele spostrzeżeń, które mogą być dobrą podstawą do nawiązywania w przyszłości znacznie szerszej współpracy.
Przedstawiciel Grupy Raben, Piotr Banasiak informuje, że dla ich przedsiębiorstwa, wspólny projekt jest tak naprawdę pierwszym poważnym krokiem ku dekarbonizacji floty należącej do firmy, dzięki czemu uda się zrealizować bardzo ambitne plany dotyczące znaczącej redukcji dwutlenku węgla.
Warto dodać, ze Grupa Raben jest jednym z pierwszych przedsiębiorstw w Europie, które postawiło sobie za cel wprowadzenie elektrycznych pojazdów ciężarowych do floty, które będą mogły współpracować z 24-tonową naczepą.
Z kolei koncern Volvo Trucks jako jedna z pierwszych marek na świecie rozpoczęła produkcję seryjną elektrycznych ciężarówek, która wystartowała w 2019 roku. Obecnie koncern posiada aż sześć modeli elektrycznych ciężarówek w ofercie, co sprawia, że jest to najszersza linia elektrycznych ciągników siodłowych na świecie.