Wielokrotnie pisaliśmy już o tegorocznych targach IAA Transportation 2022, które odbyły się w Hanowerze (Niemcy), jednak było to wydarzenie, na którym wielu producentów zaprezentowało swoje najnowsze modele ciężarówek.
Jednym z nich był także koncern DAF Trucks, który przedstawił swoje najnowocześniejsze modułowe napędy akumulatorowe, które dedykowane są pojazdom ciężarowym nowej generacji serii XD i XF.
Układy napędowe w pełni elektryczne są w stanie zapewnić zasięg wynoszący ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu, a dodatkowo charakteryzują się zerową emisją spalin.
Warto zaznaczyć, że firma DAF Trucks była pierwszym europejskim producentem ciężarówek, który na rynek wprowadził ciężarówkę dystrybucyjną, która jest w pełni elektryczna (miało to miejsce w 2018 roku).
Od tego momentu pojazdy bezemisyjne i podwozia pod zabudowę z serii CF Electric, rozpoczęły pracę w największych firmach transportowych w Europie. Zazwyczaj wykorzystywane są do zaopatrywania supermarketów, odbioru śmieci w miastach lub przy transporcie kontenerowym.
Jeśli chodzi o zasięg, to model CF Electric zapewnia zasięg 200 kilometrów, natomiast LF Electric 280 kilometrów.
Nowy poziom transportu elektrycznego
Za pośrednictwem nowej generacji modeli XD Electric oraz XF Electric koncern DAF przenosi transport elektryczny na zupełnie nowy poziom.
Innowacyjne ciężarówki, które opierają się na nagradzanych seriach XF, XG oraz XG+, które otrzymały tytuł „International Truck of the Year 2022”, a także zapewniają idealne połączenie pod względem wydajności, bezpieczeństwa, jakości i komfortu.
Dwa silniki elektryczne, 5 poziomów mocy
Najnowocześniejsze ciężarówki XD i XF Electric są wyposażone w elektryczne silniki z magnesami trwałymi PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2, których moc wynosi od 170kW/230KM do 350kW/480KM.
Co ważne, aby właściwie dopasować pojazd do potrzeb danego klienta, koncern posiada w ofercie szeroki wybór zestawów akumulatorowych, począwszy od 2 do 5 w jednym pakiecie.
Zapewniają one całkowicie bezemisyjną jazdę na odległości 500, które można pokonać na jednym ładowaniu. W praktyce, przy właściwym zaplanowaniu trasy oraz ładowania, logistycy mogą dziennie zaplanować zasięg ok.1000 kilometrów, wyłącznie na elektrycznym zasilaniu.
Szybkie ładowanie prądem stałym lub przemiennym
Ciężarówki XD Electric oraz XF Electric można bardzo szybko naładować, przy pomocy ładowarki o mocy do 325 kW, dzięki czemu możemy naładować akumulatory z poziomu 0% do 80% w czasie ok. 45 minut.
Warto także dodać, że egzemplarz wyposażony w największy pakiet akumulatorów można naładować od 0% do 100% w mniej niż 120 minut.
W dodatkowym wyposażeniu znajduje się ładowarka pokładowa, która ładuje przy wykorzystaniu prądu przemiennego o mocy do 22 kW. Dzięki temu możliwe jest użytkowanie ciężarówki nawet tam, gdzie nie ma urządzeń do ładowania prądem stałym.
Komfort dla wytwórców zabudów
Koniecznie należy także podkreślić, że elastyczna i modułowa konfiguracja akumulatorów na podwoziu sprawia, że wspominane wcześniej modele są przyjazne dla producentów zabudów.
Producenci dają możliwość dostosowania odpowiedniego zestawu akumulatorów do konkretnego przeznaczenia ciężarówki. Jest tutaj odpowiednio dużo miejsca, aby zastosować zabudowę z załadunkiem bocznym lub podpory dla dźwigu.
Porady sprzedażowe i ładowarki
Wielokrotnie wspominaliśmy, że firma DAF wspiera wszystkich swoich klientów dzięki spersonalizowanym poradom sprzedażowym, które opierają się na modelach symulacji tras — dzięki temu przejście na pojazdy elektryczne jest płynne i bezproblemowe.
Dodatkowo producenci proponują szeroki asortyment ładowarek PACCAR, najwyższej jakości, które są przystosowane do najnowszych modeli XD i XF Electric, oraz LF Electric i CF Electric, a także samochodów osobowych i użytkowych.
Pełna oferta firmy zawiera stacjonarne ładowarki o mocy do 50 kW (wykorzystując prąd przemienny) lub do 350 kW przy szybkim ładowaniu prądem stałym. Co ciekawe, producent posiada w ofercie ładowarki mobilne, które z pewnością zapewnią większą elastyczność eksploatacji.
Rozpoczęcie produkcji
Sprzedaż ciężarówek XD Electric i XF Electric już wystartowała.
Warto dodać, że nowe egzemplarze tych modeli będą produkowane w zakładzie, który znajduje się Eindhoven. Natomiast rozpoczęcie produkcji seryjnej ma nastąpić już w pierwszej połowie 2023 roku.
Wyżej wspomniane modele pojazdów ciężarowych, będą dostępne w konfiguracji 4×2 lub jako podwozia przeznaczone pod zabudowę w konfiguracji 4×2 i 6×2.