W tym artykule będziemy kontynuować temat jednego z najnowszych testów spalania, w którym udało się uzyskać wynik niższy niż 20 litrów/100 km. Jest to wartość, której jak dotąd, nie udało się osiągnąć żadnej innej ciężarówce zarówno tego producenta, jak i innych marek.
Poprzednio wspominaliśmy, że na osiągnięcie takiego wyniku to z pewnością duża zasługa zastosowanego napędu, natomiast nie jest to jedyny czynnik, na który warto zwrócić uwagę.
Łatwo przebija powietrze
Na tak niskie zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele elementów. Poza konfiguracją układu napędowego i umiejętnościami kierowcy jest to także zasługa dobrze dopracowanej aerodynamiki pojazdu.
Naczepa, która znajdowała się w zestawie, nie wyróżniała się niczym nadzwyczajnym, jednak warto zwrócić uwagę na ciężarówkę, która ją ciągnęła, ponieważ jest to z pewnością aerodynamiczne dzieło sztuki!
Sam kształt kabiny bardzo pozytywnie wpływał na opływ powietrza, a do tego zastosowano także pełen zestaw plastikowych osłon, które zamontowano pod zderzakiem i za przednimi kołami.
Co więcej, zamiast tradycyjnych lusterek bocznych, zastosowano kamery, w tym szerokokątną kamerę narożnikową. Co ciekawe, na przedniej szybie zastosowano folię przeciwsłoneczną, zamiast tradycyjnej osłony.
Jazda: nie ma na co narzekać, chyba że… na hamulec
W środku duży komfort kierowcy daje kierownica, która ma możliwość regulacji w aż trzech kierunkach. Wspomaganie jest wzmocnione, dzięki czemu, manewrowanie jest bardzo łatwe, nawet przy małych prędkościach.
Miejsce kierowcy gwarantuje także bardzo dobrą widoczność. Szyby umiejscowione są nisko, dzięki czemu zminimalizowane jest martwe pole, które znajduje się przed pojazdem. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, lusterka zostały zastąpione kamerami, w związku z czym nie zasłaniają one pola widzenia.
Wyświetlacze umiejscowione są w słupkach, jednak nie poszerzają ich zbyt mocno. Inne funkcje, które zastosowane są w tym modelu, takie jak podążanie za tylną częścią naczepy przy pokonywaniu zakrętów lub zaznaczenie dodatkowych informacji, które wyświetlane mają być na wyświetlaczu.
Warto także wspomnieć, że kamery, które zastępują lusterka, posiadają ogrzewanie, które ma zapewnić doskonały obraz nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także wykorzystanie zautomatyzowanej 12-biegowej skrzyni TraXon, która samodzielnie dobiera bieg podczas ruszania w zależności od obciążenia pojazdu.
Warto dodać, że przy wytracaniu prędkości pomocny jest trzystopniowy hamulec silnikowy MX-13. Co ciekawe, koncern DAF nie wykorzystuje już retardera, ponieważ zwalniacz został zmodernizowany w taki sposób, aby jego obecność wystarczyła.
Osoby testujące ciężarówkę, uważają, że jeśli chce się oszczędzić klocki hamulcowe, z pewnością przydałoby się jednak coś więcej do hamowania.
Bliżej do kampera
Wielu fanów motoryzacji ciężarowej uważa, że jest to ciągnik siodłowy, którym można byłoby się wybrać nawet na kemping!
Model XG+ jest ciężarówką z najnowszej gamy modeli DAF, która charakteryzuje się największą kabiną. Jest ona wydłużona o 16 cm z przodu i aż o 33 cm z tyłu, a dodatkowo nieco wyższa od pozostałych modeli. Taki rozmiar z pewnością wpływa na poprawę komfortu kierowcy.
Podłoga jest niemal całkowicie płaska, z pominięciem wystającego tunelu silnika, dzięki czemu poruszanie się po wnętrzu kabiny jest swobodniejsze. Środek wykończony jest materiałami, wyłącznie dobrej jakości: skórzany fotel, miękkie obicia i drewnopodobne dodatki.
Wydłużenie kabiny o 33 centymetry sprawiło, że powiększyła się część wypoczynkowa. Łóżka, które znajdują się w środku, nie posiadają żadnych zwężeń, dzięki czemu kierowca może lepiej się wyspać. Materac ma grubość 15 cm, który jest przykryty dodatkową nakładką higieniczną o grubości 5 cm.
Z przodu kabiny znajdują się dwa fotele, które posiadają pneumatyczną amortyzację, a także wentylację i ogrzewanie. Dodatkowo są one obracane, w związku z czym na postoju można je obracać w dowolnym kierunku. Dzięki takiej opcji kokpit może w każdej chwili stać się także częścią wypoczynkową.
Podsumowanie
Z pewnością trzeba przyznać, że model XG+ należy do udanych projektów marki DAF. Duża kabina z bogatym wyposażeniem wpływa na poprawę komfortu kierowcy, nie tylko podczas jazdy, ale także na postoju.
Oczywiście ogromną zaletą tego ciągnika jest też niewielkie zużycie paliwa, którego wartość przeszła już do historii dzięki otrzymaniu wyniku poniżej 20 l/100 km.