Podczas tegorocznych targów IAA Transportation 2022, które odbyły się w Hanowerze, firma DAF zaprezentowała całkowicie nową serię pojazdów specjalistycznych i dystrybucyjnych.
Modele pochodzące z serii XD i XDC z pewnością wyróżniają się na tle konkurencji, pod względem bezpieczeństwa, wydajności, jakości, a także poziomu komfortu kierowcy.
Według zapowiedzi producentów produkcja tych pojazdów ma się rozpocząć już jesienią bieżącego roku, natomiast w 2023 roku, na rynek mają trafić elektryczne wersje o zerowej emisji spalin.
Warto zaznaczyć, że ciężarówki z serii XD i XDC, o których mowa, są bardzo podobne do wielokrotnie już nagradzanych pojazdów długodystansowych z serii XF, XG i XG+, które otrzymały m.in. tytuł „International Truck of the Year 2022”.
Bezpieczeństwo
Kabiny opisywanych modeli wyposażone są w dużą przednią szybę, która jest umieszczona stosunkowo nisko. Ten zabieg, w połączeniu z niżej osadzoną kabiną (17 cm niżej niż w modelach XF nowej generacji), gwarantuje kierowcy najlepszą widoczność w tej klasie pojazdów.
W celu maksymalnej poprawy widoczności pośredniej, modele XD i XDC można opcjonalnie wyposażyć w system DAF Digital Vision, którego obecność w pełni zastępuje lusterka główne oraz szerokokątne.
Innym przydatnym systemem jest DAF Corner View, który umożliwia widok w obrębie aż 285 stopni wokół słupka po stronie pasażera.
Do podstawowego wyposażenia należy także system DAF City Turn Assist, który poprawia bezpieczeństwo jazdy, poprzez informowanie kierowców o niebezpieczeństwach za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych.
Producenci przykładają ogromną uwagę do ergonomii pracy kierowcy, a także zasadzie: „Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Zgodnie z tą filozofią, obsługa wszystkich dostępnych funkcji, które związane są z jazdą, możliwa jest za pomocą kierownicy lub dźwigni znajdujących się w pobliżu.
Dodatkowe funkcje obsługiwane są za pomocą przycisków rozmieszczonych na desce rozdzielczej, warto podkreślić, że wszystkie znajdują się w zasięgu ręki kierowcy.
Obsługa dodatkowych funkcji związanych z prowadzeniem odbywa się za pomocą przełączników fizycznych, logicznie rozmieszczonych na desce rozdzielczej w zasięgu ręki.
Wydajność
Dopracowana aerodynamika pojazdu sprawiła, że udało się uzyskać najniższe zużycie paliwa w tej klasie pojazdów, a także bardzo niską emisję dwutlenku węgla.
W celu poprawy aerodynamiki pojazdu zrezygnowano z lusterek zewnętrznych na rzecz kamer cyfrowych, przednia szyba posiada duży promień krzywizny oraz wszystkie łączenia elementów kabiny zostały optymalnie uszczelnione.
Całkowicie nowy układ napędowy, w którego skład wchodzi silnik PACCAR MX-11, automatyczna skrzynia biegów TraXon oraz inteligentny układ oczyszczania spalin, ma zapewnić najlepszą oferowaną wydajność na rynku.
Warto dodać, że system DAF Connect służący do zarządzania flotą pojazdów, dzięki zdalnym aktualizacjom oprogramowania, umożliwia zaoszczędzenie czasu.
Co ważne, producenci oferują dużą elastyczność w zakresie doboru elementów podwozia, dzięki czemu możliwe jest poszerzenie możliwości, jakie oferuje pojazd, to w konsekwencji wpływa na poprawę jego wydajności.
Komfort kierowcy
Pojazdy DAF XD oraz XDC gwarantują wysoki poziom komfortu pracy kierowców ciężarówek, wykorzystywanych w dystrybucji i transporcie użytkowym.
Większość wersji dystrybucyjnych wyposażona jest w tylko dwa schodki, a także kierownicę, którą w trakcie postoju można ustawić w pozycji pionowej — to sprawia, że dostęp do kabiny jest znacznie ułatwiony.
Producenci zapewniają, że możliwości regulacji fotela i kierownicy nie ma sobie równych, podobnie jest w przypadku przestronności kabiny (w wersji Sleeper High Cab kubatura kabiny wynosi 10 m³).
Deska rozdzielcza jest tak samo efektywna, jak w przypadku modeli XF, XG i XG+. Wyposażona jest w 12-calowy cyfrowy wyświetlacz, który można indywidualnie dostosować do własnych preferencji.
Aby zapewnić maksymalny poziom snu kierowcy, kabina w wersji Sleeper i Sleeper High jest wyposażona w komfortowe leżanki o szerokości do 750 mm.
Gotowość na przyszłe wyzwania
Tak jak wcześniej wspominaliśmy, model XD z pewnością wyróżnia się na tle konkurencji. Dodatkowo jest on całkowicie nową platformą, która daje możliwość tworzenia pojazdów z alternatywnymi napędami.
W 2023 roku model XD będzie także dostępny w wersji o napędzie akumulatorowym, co sprawi, że będzie on całkowicie bezemisyjny. Ciężarówka będzie wyposażona w silnik elektryczny o mocy od 170 kW do 350 kW, a także w akumulatory o łącznej pojemności nawet do 525 kW/h.
Producenci zapewniają, że akumulatory mogą zapewnić zasięg wynoszący nawet 500 kilometrów (w zależności od rodzaju zastosowania).