Na rynku cały czas pojawiają się nowe modele ciągników siodłowych. Producenci z całego świata prześcigają się, który z modeli będzie najnowocześniejszy i najbardziej ekonomiczny w użytkowaniu.
Aktualnie producenci w większości stawiają na ekologię, które jest coraz częściej wybierana przez klientów. Świadomość ekologiczna wielu firm wzrosła, w związku z czym firmy stawiają przede wszystkim na bezemisyjność.
W tym artykule przedstawimy dwie informacje dotyczące branży pojazdów ciężarowych, które z pewnością zaciekawią niejednego czytelnika.
Clean Logistics zaprezentował ciężarówkę na wodór
Przedsiębiorstwo Clean Logistics, na lotnisku położonym w niemieckim mieście Stade, przedstawiło swoją pierwszą ciężarówkę wyposażoną w napęd wodorowy. Projekt został opracowany w ramach programu finansowanego przez Ministerstwo Transportu w Niemczech.
Zaprezentowana ciężarówka nazwana została Fyuriant i zdaniem ekspertów może być zapowiedzią nowej ery związanej z procesem dekarbonizacji transportu drogowego.
Pojazd wyposażony jest w dwa ogniwa paliwowe, których łączna moc wynosi 240 kW (każdy po 120 kW), oraz zbiorniki mieszczące nawet 43 kilogramów wodoru.
Według informacji podanej przez producentów ciężarówka ma zasięg przynajmniej 400 km na jednym tankowaniu, którego długość trwa mniej niż 15 minut.
Duży potencjał
Przedsiębiorstwo Clean Logistics otrzymało już wiele zamówień na nowy pojazd ciężarowy, który jak wcześniej wspominaliśmy, uznawany jest za element, który zrewolucjonizuje branżę transportową i wpłynie na redukcję poziomu emisji nie tylko w Niemczech, ale również w całej Europie.
Aktualnie producenci ciężarówki pracują nad rozbudową swoich mocy produkcyjnych, tak aby zaspokoić wszystkich swoich klientów. Warto dodać, że linia produkcyjna znajduje się w gminie Winsen (Luhe).
Zakończenie budowy dodatkowej hali produkcyjnej, której powierzchnia wynosi ponad 10 tys. m², przewidywane jest na rok 2023. Wykorzystywanie nowo powstałej hali, pozwoli na wyprodukowanie nawet do 450 ciężarówek w ciągu roku.
W ubiegłym roku firma Clean Logistics przejęła działalność producenta pojazdów ciężarowych GINAF Nederland z Holandii. Dzięki temu przedsiębiorstwo będzie mogło poszerzyć działalność adaptacyjną i produkować praktycznie bezemisyjne samochody na obszarze Europy.
Największe na świecie zamówienie
Jedno z większych zamówień złożyło przedsiębiorstwo GP Joule, na aż 5 tys. ciężarówek Clean Logistics. Tak duża flota pozwoli firmie objąć całość łańcucha wartości wodoru, począwszy od jego produkcji, po dostawę i magazynowanie.
Nikola zaczęła dostarczać zeroemisyjne ciężarówki wcześniej niż Tesla
Nikola Motor, to przedsiębiorstwo, które zasłynęło przede wszystkim z afer związanych z jego były prezesem, który żartował wówczas z Elona Muska. Podkreślał, że napęd wodorowy jest zdecydowanie lepszy niż ten elektryczny, który proponowany jest przez producentów w ciężarówce Semi Tesla.
Z biegiem czasu, okazało się, że prezes obiecywał wiele, jednak za obietnicami nie kryło się nic nadzwyczajnego. Był to czas, gdy większym zaufaniem cieszyła się Tesla, natomiast Nikoli nie ufał już nikt.
Nikola wyprzedziła Teslę — już dostarcza ciągniki siodłowe
Obecny raport giełdowy zawiera dane, które wykazują, że wraz z końcem marca 2022 roku, firma Nikola rozpoczęła produkcję seryjną elektrycznego ciągnika siodłowego. Początkowo w II kwartale bieżącego roku, producent wyprodukował 50 egzemplarzy Nikoli Tre, z czego 48 sztuk trafiło do dealerów.
Do końca roku planuje się produkcję liczącą od 300 do 500 ciężarówek. Warto podkreślić, że wyrażenie „wyprodukować” prawdopodobnie oznacza „zmontować”.
Fakt jest taki, że Nikola Tre, to tak naprawdę Iveco S-Way wyposażony w baterię o pojemności 753 kWh, która zdaniem producentów, umożliwia pokonanie 560 km na jednym ładowaniu.
Firma Nikola Motor rozpoczęła testy Nikoli Tre wyposażonej w ogniwa paliwowe (Tre FCEV), które do produkcji trafią prawdopodobnie w pierwszej połowie 2024 roku.
Z ciekawostek dodamy, że na razie, przedsiębiorstwo nie będzie wznawiać prac nad egzemplarzem Nikola Two, który miał trafić do produkcji wyłącznie w wariancie zasilanym wodorem.
Pomimo tego, że jeszcze nie tak dawno to Tesla zdawała się być bliżej celu, to nadal nie rozpoczęła produkcji modelu Semi. Zgodnie z rozpowszechnionymi informacjami, firma posiadała kilka prototypów, jednak masowa produkcja planowana jest na 2023 rok.