Jakiś czas temu opublikowano zdjęcia, które przedstawiały tzw. klatkę na kierowcę, która znajdowała się w jednej z hiszpańskich firm. Zdaniem właścicieli lokalnego przedsiębiorstwa, instalacja ma być formą ograniczenia ryzyka wypadku przy pracy, a także ma zminimalizować możliwość kradzieży mienia firmowego.
Dodamy, że fotografie zostały upublicznione przez Hiszpańską Centralę Związkową Komisji Robotniczych CCOO.
We wcześniejszych artykułach pisaliśmy o tym, że Europa zmaga się z coraz większym problemem związanym z niewystarczającą ilością zawodowych kierowców.
Tę niepokojącą już sytuację pogłębiło rozpoczęcie wojny na Ukrainie, przez co bardzo wielu pracowników pochodzących z tamtejszych regionów wróciło do kraju, aby walczyć o swoją ojczyznę.
Dodatkowym problemem jest bardzo małe zainteresowanie tym zawodem, wśród młodych ludzi, które dodatkowo z roku na rok jest coraz mniejsze. Związane jest to oczywiście z wieloma czynnikami, które charakteryzują zawód kierowcy.
Praca za kierownicą jest z pewnością wymagająca i trudna. Zazwyczaj prowadzący ciężarówkę czuje na sobie ciągłą presję czasu, a do tego dochodzi także rozłąka z rodziną, która czasem trwa nawet kilka tygodni.
Zawód truckera związany jest również z dość słabymi warunkami sanitarnymi, ponieważ na wielu miejscach postojowych nie ma miejsca, w którym może wziąć prysznic, a w niektórych krajach parkingi są wręcz niebezpieczne.
Bardzo często w pracy kierowcy powstają konflikty na linii kierowca-spedytor lub kierowca-dostawca, którzy często nie rozumieją, czym jest praca pod nadzorem naliczającego minuty tachografu.
Kierowca jak pies? Jak nie w budzie, to w klatce
W czasach, gdy bardzo dużo zakładów produkcyjnych pracuje w trybie just in time, aby w jak największym stopniu ograniczyć koszty działalności, praca w tej branży wymaga niemal stalowych nerwów.
Wielu kierowców pracujących w transporcie często skarży się, że w niektórych firmach problemem staje się zwykła ludzka przyzwoitość. W związku z czym, kierujący samochodami ciężarowymi, często porównują swoją pracę do życia psów.
Podczas rozmów, kierowcy żartują często, że zmuszeni są do spania w budzie oraz sikania na koło.
Właśnie takie absurdy związane z pracą za kierownicą tirów, pokazują ostatnio opublikowane przez Centralę Związkową Komisji Robotniczych CCOO fotografie. Na zdjęciach widoczna jest klatka, która została zainstalowana na jednym z zakładów w Hiszpanii.
W jednej z firm, która specjalizuje się w branży drogeryjnej kierowca w czasie trwania załadunku lub rozładunku zmuszony jest przebywać w wyznaczonym przez zakład miejscu znajdującym się za kratami.
Według tłumaczeń przedstawicieli tego hiszpańskiego zakładu klatka ma zapobiegać przed kradzieżą oraz wypadkami, które mogą przytrafić się podczas pracy.
W jednym z branżowych serwisów możemy przeczytać, że nie trzeba tłumaczyć tego, że to rozwiązanie jest niezwykle upokarzające dla kierowców. Co ciekawe, nie jest to też żadna nowość w Hiszpanii.
Nie tak dawno, bo zaledwie rok temu pojawiła się już afera związana z bardzo podobnymi klatkami, które pojawiły się również w jednym z hiszpańskich zakładów, tym razem z innej branży.
Oczywiście nie trzeba również tłumaczyć, że tego typu zdjęcia, z pewnością nie zachęcą młodych ludzi do rozpoczęcia pracy za kierownicą pojazdów ciężarowych.
Warto także przypomnieć, że ironią jest to, że publikowane zdjęcia pochodzą właśnie z Hiszpanii, gdzie od 1 września weszły w życie przepisy, które zabraniają kierowcą uczestniczyć w procesie załadunku lub rozładunku, o czym pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów.
Nowe przepisy mają wpłynąć na poprawę warunków pracy w branży transportowej, jednak pojawia się pytanie, czy w praktyce nie będą się one sprowadzały właśnie do przebywania kierowców w klatkach?
Średni wiek kierowców w Europie. Tak źle jeszcze nie było
Dane pochodzące z Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) pokazują, że zwiększyła się także średnia wieku kierowców, którzy pracują w transporcie towarowym na obszarze Europy.
Średni wiek kierujących pojazdami ciężarowymi wynosi obecnie 47 lat, niestety znacznie gorzej jest w przypadku transportu pasażerskiego, gdzie średnia wieku przekracza 50 lat. Opierając się na dokładniejszych danych, możemy stwierdzić, że niemal 33% kierowców, to osoby w wieku powyżej 55 lat.