Wszyscy doskonale wiemy, jakie problemy pojawiały się podczas rozliczania pracowników od 2022 roku. Mimo iż zdaniem polskiego rządu Polski Ład miał uprościć obowiązujący do tej pory system podatkowy i zmniejszyć wysokość podatków, to stał się on jeszcze bardziej skomplikowany.
Z tego właśnie powodu postanowiono znowelizować ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym zlikwidowano kilka wcześniej rozwiązań, które wcześniej zaproponowano.
Jednym z nich jest obniżenie progu podatkowego z 17% do 12%, co powoduje zmniejszenie kwoty wolnej od podatku. Dodatkowo zniesiono ulgę dla klasy średniej oraz “rolowanie” zaliczek.
Ostatni przepis związany był z dawaniem dowolności w procesie rozliczania pracownika według systemu z 2021 lub 2022 roku, zależnie od tego, która będzie bardziej korzystna dla pracownika.
Nasuwa się zatem pytanie, czy nowa reforma „Niskie Podatki”, która weszła w życie w lipcu 2022 roku, będzie sukcesem, który pozwoli zaoszczędzić polskim przewoźnikom, czy wręcz przeciwnie?
Bartłomiej Zgudziak z Grupy Inelo zaznacza, że nowe przepisy najbardziej odczują przedsiębiorcy, którzy zatrudniają kierowców z pensją mieszczącą się w przedziale 9-10 tys. netto. Wtedy koszt pracodawcy może obniżyć się nawet o 400 zł.
Polski Ład 2.0 – co się zmieniło?
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, jedną z głównych zmian w Polskim Ładzie jest obniżenie progu podatkowego z poziomu 17% do 12%, czyli aktualnie sięga kwoty 120 tys. zł.
To z kolei oznacza, że płatnicy, którzy mieszczę się w pierwszym progu podatkowym, zapłacą niższą zaliczkę na podatek.
Pojawia się pytanie: skąd ta zmiana? Otóż, nowe przepisy mają udoskonalić system, który obowiązuje od stycznia bieżącego roku i ma sprawić, że rozliczanie będzie znacznie uproszczone.
W pierwotnej wersji Nowego Ładu występowała ulga dla klasy średniej, która dotyczyła osób, których dochody mieściły się w przedziale 68 411,99 zł – 102 588 zł oraz 102 588 – 133 692 zł.
Obliczanie było bardzo skomplikowane, ponieważ konieczne było korzystanie z trudnego wzoru, a także uwzględnianie różnych przedziałów dotyczących zarobków.
To między innymi miało wpływ na nowelizację obowiązującej ustawy, czego skutkiem jest likwidacja ulgi dla klasy średniej, a także zmniejszenie progu podatkowego.
Zgudziak podkreśla, że należy również zwrócić uwagę na to, że w związku z obniżeniem pierwszego progu podatkowego, zmieniła się również wartość kwoty wolnej od podatku. W rocznym ujęciu nadal wynosi ona 30 tys. zł, natomiast miesięcznie jest to aktualnie 300 zł, a nie 425 zł, które obowiązywało od stycznia.
Rolowanie zaliczek
Warto także wspomnieć, że zgodnie z nowymi przepisami Polskiego Ładu, uchylono system związany z odroczeniem zaliczek na podatek. Rolowanie zaliczek powstało po to, aby nie działać na niekorzyść osób zatrudnionych, oraz by mogły być rozliczane według korzystniejszych warunków, które obowiązywały w okresie 2021 lub 2022 roku.
Podczas rozliczania rocznego PIT-2 wartość odprowadzonych zaliczek do urzędu skarbowego będzie porównywana do zasad, które obowiązują po zmianach przepisu, czyli podatkiem dochodowym zmniejszonym o 12%, bez ulg dla klasy średniej oraz bez rolowania zaliczek.
Być może okaże się, że zaliczki, które zostały zapłacone od stycznia do czerwca, były wyższe niż te, które należało uregulować według nowych przepisów obowiązujących od lipca br. To właśnie z tego powodu, pracownicy mogą liczyć na zwrot podatku.
Należy jednak pamiętać, że pracownicy w firmach transportowych są różnie rozliczani, a przy wyliczaniu podstawy pensji należy uwzględnić wartość wirtualnych diet w transporcie międzynarodowym, a to ma wpływ na kwotę podatku.
Nowy ład transportowy – ile można zaoszczędzić?
Głównym celem nowego systemu podatkowego miało być nie tylko odciążenie podatników, ale przede wszystkim ułatwienie całego procesu rozliczania pracowników oraz pomoc przedsiębiorcom.
W związku z wprowadzeniem reformy, przewoźnicy mogą spodziewać się obniżenia kosztów związanych z utrzymaniem pracowników. Niestety, trudno podać dokładne kwoty, jakie może zaoszczędzić pracodawca z racji nowych przepisów Polskiego Ładu.
Eksperci przeprowadzili kilka symulacji, z których wynika, że kwota ta może być różna — począwszy od kilkunastu do nawet 400 zł mniej na każdym pracowniku. Oczywiście zależne jest to od tego, jak byli oni rozliczani do tej pory (czy uwzględniono ulgę dla klas średniej, wypłacano zaliczki na podatek itp.)
Bartłomiej Zgudziak zaznacza, że istnieje bardzo wiele zmiennych, które wpływają na wysokość zaliczki na podatek, ale z pewnością likwidacja ulgi dla klasy średniej oraz obniżenie kwoty podatku o 12% spowoduje, że w kieszeniach przedsiębiorców zostanie więcej pieniędzy.