Żabka coraz bardziej skupia się na rozwoju nowoczesnej logistyki, która będzie opierać się na idei inteligentnych i zielonych miast. Troszcząc się o środowisko, a także komfort mieszkańców, chce wdrożyć cichy transport na terenie miast, który nie emituje zanieczyszczeń.
W dniu 26 lipca bieżącego roku firma rozpoczęła testy elektrycznej Scanii 25P, która będzie wykorzystywana do dystrybucji towarów do sklepów mieszczących się na terenie Warszawy.
W ramach dwutygodniowych testów sprawdzane będzie kompleksowe rozwiązanie, które oferowane jest przez koncern Scania. Warto dodać, że wraz z pojazdem elektrycznym, sieć otrzyma również mobilną ładowarkę.
Przedstawiciel Żabka Polska, Adam Manikowski zaznacza, że walka z globalnym ociepleniem i przeciwdziałaniem zmianom klimatu jest wyzwaniem, które dotyczy nas wszystkich. Z tego powodu warto efektywnie współpracować z innymi firmami, aby zapobiec temu zjawisku.
“W przypadku naszej sytuacji oraz firm działających na podobnej zasadzie, bardzo istotne jest partnerstwo z liderami wśród rozwiązań transportowych. To jest kolejny krok, który chcemy zrealizować, aby ograniczyć nasz ślad węglowy, a należy przyznać, że jest to niezwykle istotne w szczególności na terenach miejskich i obszarach, które są narażone na zanieczyszczenia powietrza”.
Kilka słów o modelu Scania
Elektryczny pojazd Scania 25P B4X2NB jest wariantem o dopuszczalnej masie całkowitej do 19 ton. Ciężarówka wyposażona jest w pakiet dziewięciu baterii o pojemności 300 kWh, których pełne naładowanie zajmuje niecałe 100 minut. Warto podkreślić, że może on jednorazowo pokonać trasę o maksymalnej długości 250 kilometrów.
Tak jak w części pojazdów elektrycznych, baterie są ładowane również podczas jazdy, dzięki zjawisku rekuperacji.
Co ważne, pojazd o napędzie zeroemisyjnym jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska i w może być wykorzystywany na terenach miejskich, w tzw. strefach zielonych.
Dodatkowo dostawy mogą odbywać się również w porze nocnej, ponieważ praca tego pojazdu jest zdecydowanie cichsza niż w przypadku tradycyjnych ciężarówek. Nocne dostawy sprawią, że ciągu dnia drogi będą mogły być nieco odciążone.
Warto dodać, że kabina w tym modelu została zaprojektowana w taki sposób, aby idealnie nadawała się do pracy w mieście. Jest ona osadzona niżej, dzięki czemu widoczność na zatłoczonych ulicach jest niemal doskonała.
Tak skonstruowane auto ma zatem bardzo duży wpływ na poprawę warunków życia mieszkańców, a dzięki niektórym zastosowanym rozwiązaniom podwyższa się także komfort pracy kierowcy.
Do takich rozwiązań należy m.in. system kamer 360°, zaawansowany hamulec awaryjny, wspomaganie kierownicy, elektryczny układ kierowniczy, czy czujniki wykrywające pieszych i rowerzystów.
Wykorzystywanie takiego pojazdu może zapewnić franczyzobiorcom Żabki, obsługę na najwyższym poziomie.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, sieć wraz z pojazdem otrzymała od koncernu mobilną ładowarkę DC Plug Charger Go, która została opracowana przez Ekoenergetyka-Polska S.A.
Może być ona stosowana do wszystkich pojazdów zasilanych elektrycznie (150-1000V), a dodatkowo ma możliwość regulacji mocy ładowania.
Wojciech Rowiński z koncernu Scania Polska S.A. zaznaczył, że bardzo cieszy się z tego, że takie firmy jak właśnie Żabka, skłaniają się do odejścia od pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi na rzecz tych, o napędzie elektrycznym.
Dalej dodaje, że jako firma starają się konsekwentnie rozwijać rozwiązania transportowe, które są przyjazne dla środowiska, czyli technologie paliwooszczędne, biopaliwa oraz pojazdy elektryczne.
Wierzymy, że już niedługo każdy rodzaj transportu będzie zelektryfikowany, również na terenie Polski. W związku z tym Scania stara się wspierać swoich klientów i oferuje im kompleksowe rozwiązania, do których zalicza się: pojazd o napędzie elektrycznym wraz z systemem ładowania, a także analizę tras transportowych.
Na zakończenie warto dodać, że Scania 25P to już kolejny model elektryczny testowany przez Żabkę. Tak naprawdę sieć prowadzi testy dostaw zeroemisyjnych już od 2019 roku, a od 2021 roku posiada w pełni elektryczny pojazd chłodniczy, który realizuje dostawy na Śląsku.
Sieć zainwestowała również w stacje przeznaczone do ładowania pojazdów elektrycznych, które zlokalizowane są w centrum logistycznym w Plewiskach i Nadarzynie, a także w głównej centrali.
Dodatkowo trwają modernizacje całej floty spalinowych samochodów osobowych, które stopniowo będą zastąpione elektrycznymi i hybrydowymi.