Biorąc pod uwagę wyłącznie rynek europejski, z produkcji samochodów bez wątpienia słyną Niemcy, Włosi królują w kuchni, natomiast Polska przoduje w transporcie drogowym.
Bez wątpienia firmy transportowe z naszego kraju w przekroju kilku ostatnich lat wypracowały sobie pozycje niepodważalnego lidera na europejskich drogach. Warto wspomnieć, że nasze rodzime przedsiębiorstwa odpowiadają za realizację już niemal jednej czwartej przewozów między Francją a Niemcami.
Co ważne, polskie firmy zacięcie bronią swojej pozycji, pomimo tego, że bardzo często pojawiają się jakieś administracyjne ograniczenia związane z dostępem do rynków.
Analitycy szacują, że polskie firmy realizują w ciągu roku prawie 360 mld tonokilometrów. Większość z nich realizowana jest w kraju, natomiast pozostałe z lub do Polski. Tak ogromna ilość przewozów, która jest wykonywana przez firmy zarejestrowane w Polsce sprawia, że nasz kraj stał się największym rynkiem transportu drogowego w Europie.
Jeszcze kilka lat temu, pozycję lidera w Europie należała do Niemiec, jednak w 2019 roku udało nam się wyprzedzić naszych zachodnich sąsiadów i zająć ich pozycję, którą, póki co udaje nam się utrzymywać.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, polskie firmy transportowe realizują niemal 360 mld tonokilometrów przewozów w ciągu roku, jednak warto zaznaczyć, że za największy przyrost w ciągu ostatnich dziesięciu lat odpowiadają realizacje wykonywane za granicą, przede wszystkim przewozy cross-trade.
Ignacy Morawski ze SpotData zaznacza, że praca w naszym kraju na przełomie lat 2010-2020 rosła rocznie średnio o 4,2%, natomiast praca w przewozach cross-trade i kabotażu rosła w tempie 9,5%. To właśnie sprawiło, że w 2019 roku udało nam się zdobyć pozycję dominującego gracza w europejskim transporcie międzynarodowym.
Dyrektor Spot Data wspomina, że jeszcze w 2008 roku polskie firmy przewoziły zaledwie 8% towarów z Niemiec do Francji, natomiast w 2020 roku było to już 25% (statystyki uwzględniające wagę towarów).
Nasz ekspert podkreśla również, że polskie firmy mają bardzo duży udział także na trasach z Niemiec do Włoch, Belgii, Czech i Wielkiej Brytanii. Warto zaznaczyć, że na trasie pomiędzy Wielką Brytanią i Niemcami prawie połowa towarów przewożona jest przez przedsiębiorstwa zarejestrowane w Polsce.
Wszelkie przedstawione przez nas dane pochodzą z raportu „Transport drogowy w Polsce 2021+”, który powstał dzięki SpotData oraz Transport i Logistyka Polska. Partnerami tej publikacji jest Grupa Inelo oraz Wielton Group.
Maciej Wroński z TLP podkreśla, że obecnie żaden kraj nie pełni podobnej funkcji, choćby w niewielkim stopniu co Polska. Zapewnia również, że wymiana towarów między państwami europejskimi spoczywa na barkach naszych rodzimych firm transportowych.
Ciekawostką jest to, że na trasach międzynarodowych, polskie firmy realizują niemal trzykrotnie większą pracę przewozową, niż firmy z Niemiec, Francji i Włoch łącznie, które wykonują razem ok. 72 mld tonokilometrów rocznie.
Jeśli chodzi o przychody pochodzące z eksportu usług transportu drogowego towarów Polski, to wynoszą one niemal 9,3 mld euro. Co ciekawe, wartość sprzedaży generowana przez firmy niemieckie, włoskie i francuskie wynosi zaledwie 10 mld euro. Taki wynik sprawia, że transport towarów stał się naszą rodzimą specjalnością.
Tak umocniona pozycja sprawia, że pomimo wielu trudności, których przykładem może być Pakiet Mobilności oraz próby ograniczenia dostępu polskich firm do rynku europejskiego, nie będzie łatwo zatrzymać wzrostu znaczenia naszego rodzimego transportu drogowego europejskiej gospodarce.
Obecnie polski transport drogowy odgrywa tak ważną rolę, że nawet zagraniczne firmy nie stanowią żadnej konkurencji, ponieważ nie posiadają one wystarczającego doświadczenia i zasobów, aby zaszkodzić polskim firmom.
Korzystanie z przedsiębiorstw transportowych z Polski przez zachodnich producentów, znacznie obniża ich koszty, co sprawia, że mogą być oni bardziej konkurencyjni na rynku.
Na zakończenie warto dodać, że eksport usług transportowych jest niezwykle istotny i odgrywa ważną rolę makroekonomiczną w naszym kraju, dzięki korzystnemu wpływowi na bilans płatniczy.
Sprzedaż usług transportowych przez polskie firmy transportowe stanowi 28% całego krajowego eksportu usług oraz około 6% całego polskiego eksportu, zarówno usług, jak i towarów.