Na podstawie danych dotyczących rejestracji pojazdów ciężarowych śmiało możemy powiedzieć, że jest to już drugi z kolei miesiąc, w którym odnotowuje się więcej rejestracji, niż rok temu. Niestety, nie są to jeszcze ilości, które pozwolą nadrobić straty z wcześniejszych miesięcy.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w czerwcu bieżącego roku zarejestrowano łącznie 2911 samochodów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. Oznacza to, że ich ilość wzrosła o niemal 9% w stosunku do 2021 roku.
Przyczyną wzrostu, jest z pewnością dość wyraźny skok sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych. W poprzednim miesiącu sprzedanych zostało 2802 samochodów, czyli o ponad 11% więcej niż rok temu.
Warto wspomnieć, że czerwcowy wynik stał się drugim co do wielkości wynikiem tego miesiąca w historii od 2019 roku.
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, czerwiec był już drugim z kolei miesiącem, w którym rosła liczba rejestracji. Jest to wyraźne odbicie od zdecydowanie słabszych miesięcy z początku roku, gdzie nowych rejestracji było mniej niż w analogicznym czasie w 2021 roku.
Co ciekawe, we wcześniejszym okresie między listopadem 2020 roku a styczniem 2022 roku, ilość rejestracji utrzymywała się zawsze na plusie.
Wśród czerwcowych rejestracji największą część stanowią pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t, których było aż 2559 sztuk. Jest to o ok. 10% więcej niż w 2021 roku, natomiast o prawie 6% mniej niż w poprzednim miesiącu.
Skupiając się na markach pojazdów, to najpopularniejsze były samochody marki DAF, których było 605 sztuk. Nieco mniej, bo 558 pochodziło od niemieckiego producenta Mercedes-Benz, a szwedzkiego koncernu Volvo 540 sztuk.
Półrocze na minusie
Niestety, pomimo dobrych wyników w maju i czerwcu, nie udało się osiągnąć dodatniego wyniku dla całego półrocza. W pierwszej połowie bieżącego roku było 15610 nowych rejestracji samochodów z kategorii pojazdów ciężarowych, czyli o 2,5% mniej niż w 2021 roku.
Na brak sukcesu z pewnością miały wpływ wyniki z lutego, marca i kwietnia, kiedy to odnotowano wyraźne spadki (luty 16,5%, marzec 17,5%, kwiecień 15,8%).
Tak jak podaliśmy wyżej, w pierwszym półroczu łącznie zarejestrowano 15610 pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t. Największą grupę stanowiły ciągniki siodłowe, których zarejestrowano 11718 sztuk. Liczba jest o 739 pozycji mniejsza niż sprzed roku, czyli o 5,9% mniej.
Rejestracja pojazdów używanych
Na podstawie danych wiemy, że w czerwcu 2022 roku zarejestrowano dodatkowo 2387 egzemplarzy pojazdów używanych o dmc powyżej 3,5 t, które zostały sprowadzone zza granicy. Niestety, w tym przypadku zauważalny jest zdecydowany spadek w porównaniu do poprzedniego roku, który wyniósł 18%.
Wśród rejestracji pojazdów używanych, największy odsetek stanowiły ciągniki siodłowe, których zarejestrowano 2188 sztuk, czyli o 19,6% mniej niż w 2021 roku.
Biorąc pod uwagę całe półrocze, to łącznie zarejestrowano 14778 pojazdów, których było o 18,9% mniejniż rok temu. Skupiając się wyłącznie na ciągnikach siodłowych, to w 2022 roku odnotowano zdecydowany spadek rejestracji aż o 23,1%, w porównaniu do pierwszego półrocza 2021 roku.
Wyniki otrzymane z dwóch poprzednich miesięcy (maj, czerwiec), doskonale przedstawiają, jak bardzo niestabilny był rynek w pierwszym półroczu bieżącego roku.
Powodem tak zmiennej sytuacji jest istniejący już problem z dostępem półprzewodników, z którym branża motoryzacyjna musi zmierzać się już od ponad roku. Sytuacja na rynku nasiliła się po wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą, co spowodowało, że pojawiły się również trudności z brakiem komponentów pochodzących z Ukrainy i Rosji.
Niestety, eksperci są zgodni, z tym, że pomimo większej liczby rejestracji odnotowanych w maju i czerwcu, to perspektywa na kolejne miesiące, nie jest wcale optymistyczna.
Na podstawie danych z Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), koniunktura w transporcie i gospodarce magazynowej ukształtowała się na poziomie -5,7 pkt. w stosunku do -6,1 pkt. w maju i +5,9 pkt. w czerwcu 2021 roku, przy średniej -0,4 pkt.