Miło nam poinformować, że już oficjalnie otwarty został nowy terminal firmy Laude Smart Intermodal, który zlokalizowany jest w Zamościu, a dokładnie tuż przy stacji kolejowej Zamość Bortatycze.
Warto dodać, że terminal ma możliwość obsługiwania 10 pociągów w ciągu jednego dnia. Inwestycja znacznie zwiększyła zdolności przeładunkowe terminalu do nawet 15 tys. kontenerów TEU rocznie (ang. Twenty-Foot Equivalent Unit i oznacza 20-stopowy standardowy kontener).
Dzięki temu, można przywieźć z Ukrainy dużo więcej ładunków, niż miało to miejsce do tej pory. Co więcej, stworzenie nowych połączeń intermodalnych z wykorzystaniem innowacyjnych kontenerów jest pewnego rodzaju rewolucją w organizacji przewozów.
Centrum Logistyki Laude Smart Intermodal S.A. zainwestowało niemal 30 mln zł w rozbudowę terminalu w Zamościu. Warto dodać, że nie jest to ich pierwsza taka inwestycja, która ma na celu stworzenie usług logistycznych w lepszej jakości oraz wdrażania ekologicznych i wydajnych rozwiązań.
Prezes Laude Smart Intermodal, Marcin Witczak zaznacza, że w ciągu ostatnich 15 lat udało im się zrealizować aż 14 projektów (o łącznej wartości nieco ponad 436 mln zł), które miały na celu zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego.
Nowa inwestycja zwiększy potencjał przeładunkowy tuż przy granicy
Przetarg związany z realizacją inwestycji na stacji Zamość Bortatycze, został ogłoszony już w sierpniu 2020 roku. W ramach projektu stworzono nowy szeroki tor od strony zachodniej, dzięki któremu możliwe będzie wprowadzanie całego składu kontenerowego zupełnie bezkolizyjnie.
Od strony południowej również wybudowano nowy tor, tym razem o standardowej szerokości – 1.435 mm. Każdy z nowo powstałych torów ma długość 900 metrów. Warto dodać, że wydłużone zostały także tory odstawcze przeznaczone zarówno dla wagonów szerokotorowych i normalnotorowych.
Ponadto utworzono splot nowopowstałych torów, który pozwoli na przeprowadzenie konteneru, który został uszkodzony do miejsca naprawy.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, terminal ma możliwość obsłużenia 6-10 pociągów dziennie. W wyposażeniu terminalu znajdują się dwie 40-tonowe suwnice oraz 5 wózków kontenerowych typu reachstacker.
Całkowita powierzchnia utwardzonych placów wynosi 50 tys. m² i umożliwia ona składowanie nawet 2 tys. kontenerów. Do końca 2022 roku na terminalu ma zostać zainstalowana trzecia suwnica.
Kolejowe wsparcie dla Ukrainy
Zakończenie prac na terminalu zbiegło się z terminem zakończenia inwestycji realizowanej na stacji Zamość Majdan przez PKP LHS. W ramach tego projektu wybudowano pięć torów (łączna długość ok. 6 kilometrów), wraz z rozjazdami, które wyposażone są w nowoczesne narzędzia przeznaczone do kierowania ruchem kolejowym.
Dodatkowo wybudowano również plac ładunkowy, którego powierzchnia wynosi 14 tys. m² wraz z drogą dojazdową. Co więcej, stworzono również mijankę, dzięki której zwiększyła się przepustowość linii kolejowej.
Marcin Witczak dodaje, że realizowane inwestycje spierają również eksport Ukrainy do odbiorców z Europy. Obecnie szlaki kolejowe są jedyną możliwością przewozową, w szczególności linia LHS oraz place przeładunkowe, takie jak ten w Zamościu.
Nadszedł czas na rewolucję
Korzystanie z kontenerów sprawia, że cały proces transportowo-logistyczny jest znacznie prostszy i szybszy w porównaniu do przewozów ładunków masowych.
Firma Laude Smart Intermodal doskonale zdając sobie z tego sprawę, już kilkanaście lat temu skupiła się na rozwoju systemu intermodalnego, który składałby się z własnych innowacyjnych jednostek i środków transportu, które mogą zapewnić kompletny łańcuch dostaw dla swoich klientów, nawet jeśli nie mają oni bezpośredniego dostępu do torów.
Przewozy kontenerowe mają bardzo wiele korzyści:
- lepsza efektywność przewozowa,
- mniejsze koszty frachtu, ze względu na brak konieczności pakowania i przeładunków,
- znacznie lepsza ochrona ładunku, zarówno przed uszkodzeniami mechanicznymi, jak i warunkami atmosferycznymi.
Witczak wyjaśnia, że ich system przewozów intermodalnych wykorzystuje jedną platformę kolejową do przewozu wielu rodzajów kontenerów specjalistycznych, które wykorzystywane są do przewozu różnego rodzaju ładunków.
W dalszej części dodaje, że znaczna ilość wąskich gardeł na trasach kolejowych, sprawia że zarówno długość pociągu, jak i nacisk na oś wagonu musi być ograniczona. Tutaj kluczowa okazuje się optymalizacja zaledwie kilku parametrów: wymiarów i masy platform i kontenerów oraz masy samego ładunku.