Przedstawiono osiągnięcia, jakie udało się dotychczas ustalić podczas projektu ANITA, który realizowany jest przez spółkę MAN Truck & Bus, uczelnie Fresenius University of Applied Sciences, Deutsche Bahn oraz spółkę Götting KG.
Przedsięwzięcie ANITA ma na celu stworzenie, a także wykorzystywanie na terminalach kontenerowych, autonomicznych pojazdów ciężarowych służących do przeładunków kontenerów z transportu drogowego na transport kolejowy.
Dotychczasowe osiągnięcia przedstawiono podczas pierwszej publicznej jazdy testowej autonomicznej ciężarówki, która odbyła się na torze MAN mieszczącym się w Monachium.
Podczas wydarzenia, partnerzy projektu poinformowali o intensywnych testach praktycznych oraz jazdach próbnych, które odbędą się na terenie terminalu kontenerowym DB Intermodal Services oraz terminalu DUSS w Ulm Dornstadt.
Praca nad projektem ANITA (Autonomous Innovation in Terminal Operations) wystartowała już dwa lata temu, a dokładnie 1 lipca. Projekt został dofinansowany kwotą w wysokości 5,5 mln euro, w ramach programu „Nowe technologie pojazdów i systemów” opracowanym przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu.
Przeładunek kontenerów z samochodów na kolej
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, głównym założeniem projektu ANITA jest opracowanie i wykorzystywanie ciężarówek w pełni autonomicznych do przeładunku kontenerów na środki transportu kolejowego z ciężarówek, co może wpłynąć na poprawę wydajności i elastyczności pracy.
Warto dodać, że takie rozwiązanie pozwoli na transportowanie większej ilości towarów w transporcie kombinowanym, który jest bardziej przyjazny dla środowiska. Aby było to możliwe, koncern MAN w najbliższym czasie będzie pracować nad udoskonaleniem „zmysłów” elektrycznej ciężarówki autonomicznej.
Ulepszenie tej technologii sprawi, że pojazd będzie mógł samodzielnie rozpoznawać otoczenie i w sposób intuicyjny reagować i zaplanować odpowiednią drogę jazdy, tak jak to robi prawdziwy kierowca.
Przedstawiciel MAN Truck & Bus, dr Frederik Zohm podkreślił, że technologia ANITA jest już gotowa, natomiast należy odpowiednio dopracować jej działanie. Testy praktyczne pokażą, w jakich sferach należy go udoskonalić, aby to rozwiązanie było niezawodne i z powodzeniem służyło swoim przyszłym użytkownikom.
Rok jazd testowych
Pozostali partnerzy mają w planach cały rok jazd testowych, które pozwolą maksymalnie zweryfikować możliwości, jakie może zapewnić prototyp autonomicznej ciężarówki w rzeczywistych warunkach, w których będzie użytkowana, a także pełnej optymalizacji.
Oczywiście podczas jazd próbnych, w samochodzie za każdym razem będzie znajdować się kierowca, który ma za zadanie nadzorować poziom bezpieczeństwa, a w razie awaryjnej sytuacji podjąć odpowiednie działania.
Tak intensywnie prowadzone jazdy testowe nie tylko pomogą w dalszym rozwoju technologii autonomicznych ciężarówek, ale również mogą przygotować terminale, w taki sposób, aby przystosować je do takich pojazdów.
Ciężarówka komunikuje się z infrastrukturą terminalu
Oczywiście, aby autonomiczna ciężarówka mogła z sukcesem wypełniać swoje zadania, musi mieć możliwość stałego kontaktu z całą infrastrukturą terminalu DBIS i DUSS.
W tym celu eksperci z Fresenius University of Applied Sciences już w pierwszym etapie projektu starali się przeanalizować obowiązujące zachowania ludzi, a także maszyn na obszarze terminali, a następnie przenieść je na model cyfrowy.
Język cyfrowy specyfikacji kontraktów Digital’s Contract Specification Language (CSL), który został opracowany przez Deon Digital, wykorzystywany jest, jako łącznik umożliwiający pełną komunikację między wszystkimi współpracującymi systemami. To pozwoliło na stworzenie systemu, który połączy ciężarówkę z systemem informatycznym terminala DBIS i DUSS.
Naukowiec prof. dr Christian T. Haas z Fresenius University of Applied Sciences poinformował, że podczas najbliższych testów, wysłane będą komendy do autonomicznej ciężarówki, a eksperci będą obserwować, w jaki sposób ona reaguje.
Ciężarówka musi reagować jak człowiek
W celu usprawnienia pracy tej technologii, a także wyostrzenia jej zmysłów, koncern MAN skontroluje, w jaki sposób ciężarówka reaguje na różnego rodzaju sytuacje, które pojawią się podczas jazd testowych.
Wnioski, jakie zostaną z nich wyciągnięte, będą stopniowo wdrażane w kolejnych aktualizacjach tej technologii.
Partnerzy podczas prezentacji zaznaczają, że oprogramowanie autonomiczne musi mieć zaprogramowane wszystkie decyzje, które obecnie podejmowane są przez człowieka, na podstawie swoich zmysłów, a więc stworzenie właściwego systemu polega na całkowitym zastąpieniu ludzkich działań i zmysłów.