Już od lipca bieżącego roku, wszystkie nowe modele ciągników siodłowych, lekkich pojazdów użytkowych oraz samochodów osobowych będą musiały spełniać wymogi dotyczące dodatkowego wyposażenia, które ma na celu zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach.
Po okresie dwóch lat systemy będą już obowiązkowe dla wszystkich nowych ciężarówek, a mowa tutaj m.in. o czarnej skrzynce, systemie alarmującym o zmęczeniu kierowcy oraz systemie hamowania awaryjnego.
Dwa lata temu (5 stycznia 2020 r.) weszło w życie rozporządzenie, dotyczące bezpieczeństwa pojazdów, które ma zacząć obowiązywać od 6 lipca br. na obszarze krajów należących do UE.
Nowe regulacje mają przyczynić się do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych, poprzez wykorzystywanie systemów służących do poprawy bezpieczeństwa w samochodach. Poniżej postaramy się powiedzieć o nich nieco szerzej.
Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego
Osoby na bieżąco śledzące branżę motoryzacyjną, doskonale wiedzą, że taki system już od kilku lat jest obowiązkowym wyposażeniem pojazdów ciężarowych. Teraz będzie to również obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.
Pierwszy etap wdrażania przepisów zakłada, że systemy będą musiały mieć możliwość całkowicie niezależnego i automatycznego hamowania, chociażby w sytuacjach wykrycia nieruchomego lub poruszającego się obiektu z przodu i możliwości potencjalnej kolizji.
W drugiej fazie systemy mają mieć już możliwość wykrywania także rowerzystów oraz pieszych, którzy poruszają się obok samochodu, a w sytuacji awaryjnej samodzielnie uruchamiać układ hamulcowy.
Systemy awaryjnego utrzymania pasa ruchu
Zdaniem specjalistów, wszystkie pojazdy użytkowe oraz osobowe powinny posiadać w swoim wyposażeniu systemy, które będą mogły wspierać kierowcę podczas jazdy. Jednym z nich jest rozwiązanie pomagające w utrzymaniu pozycji jazdy w sposób bezpieczny względem pasa ruchu lub granicy jezdni.
Systemy mają za zadanie ostrzec kierującego pojazdem, jak tylko zbliży się on niekontrolowanie do linii rozgraniczającej pasy, a w skrajnych sytuacjach powinny również podjąć samodzielną interwencję, aby zapobiec nieoczekiwanej zmianie pasa.
Inteligentne dostosowanie prędkości
Opierając się na treści rozporządzenia, które już niebawem zacznie obowiązywać, wszystkie pojazdy silnikowe powinny być wyposażone w inteligentny system (Intelligent Speed Assistance – ISA).
Jego działanie polega na ciągłej kontroli prędkości pojazdu i samodzielne dostosowywanie jej do ograniczeń, które znajdują się na drodze. Oczywiście taką kontrolę, w każdej chwili może przejąć kierowca danego pojazdu.
Rejestratory zdarzeń drogowych
Kolejnym obowiązkowym wyposażeniem, które początkowo będzie wymagane wyłącznie od pojazdów osobowych i lekkich dostawczaków, a dopiero za cztery lata od autobusów i ciężarówek, to rejestrator danych dotyczących zdarzeń drogowych (tzw. czarna skrzynka).
W przypadku kolizji takie urządzenie przechwyci niezbędne dane, po to, aby umożliwić przeprowadzenie szczegółowych analiz wypadków, które pozwolą również stworzyć nowe rozwiązania zwiększające poziom bezpieczeństwa jazdy w przyszłości.
Sygnał awaryjnego stopu
Innym obowiązkowym wyposażeniem ma być system awaryjnego zatrzymania. Polega on na sygnalizacji świetlnej, która będzie wskazywać pozostałym uczestnikom drogi, że pojazd gwałtownie się zatrzymał lub nagle zmniejszył swoją prędkość.
Systemy monitorowania ciśnienia w oponach
Od lipca br. wszystkie nowo homologowane ciężarówki o dmc powyżej 3,5 t, naczepy i przyczepy będą posiadać specjalne czujniki, które będą monitorować ciśnienie w oponach. Warto dodać, że do tej pory, było to wyposażenie obowiązkowe dla samochodów osobowych.
Poprawa bezpośredniej widoczności z kabiny pojazdów ciężarowych
Od lipca wprowadzone zostaną również określone wymagania, które będą dotyczyć zwiększenia bezpośredniej widoczności kierowcy z kabiny ciągników siodłowych i autobusów.
Głównym ich celem ma być poprawa poziomu bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Wymogi mają w maksymalny sposób ograniczyć martwe pola, co ma mieć wpływ na spadek liczby kolizji drogowych.
Pozostałe systemy, które będą obowiązkowym wyposażeniem pojazdów spalinowych
Kolejnym obowiązkowym wyposażeniem ma być system, który będzie ostrzegał o zmęczeniu i braku skupienia kierowcy. Ma to na celu przede wszystkim zmniejszyć ilość wypadków drogowych.
Innym przykładem jest system cofania, na który składać się będzie kamera cofania, bądź urządzenie, o możliwości wykrywania przeszkód znajdujących się z tyłu pojazdu.
Ostatnim obowiązkowym wyposażeniem, które określone zostało w rozporządzeniu to system wspomagający manewr skręcania, a także systemy ostrzegające przed kolizją.