Niemieckie czasopisma dedykowane kierowcom ciężarówek oraz potencjalnym klientom takich pojazdów, przeprowadziło niezależne testy. Zwycięzcą pod względem oszczędności zużycia paliwa, oleju napędowego oraz AdBlue było Volvo FH wyposażone w system I-Save.
Tak naprawdę oszczędność zużycia paliwa jest obecnie jednym z najczęstszych kryteriów branym pod uwagę, przy wyborze nowej ciężarówki. Niestety, dziś koszty związane z zakupem paliw są bardzo dużym obciążeniem dla przewoźników. Warto podkreślić, że nie dotyczy to wyłącznie oleju napędowego, ale również AdBlue, którego cena wzrosła niemal dwukrotnie.
Manager z Volvo Trucks, Peter Franzén podkreśla, że aktualnie bardzo warto zwrócić uwagę na całkowite zużycie energii przez pojazd, aby możliwie zmniejszyć koszty jego użytkowania.
Zwycięzca pod względem oszczędności paliwa w wielu testach
Czasopismo, które przeprowadziło testy, to niemiecki „Trucker” oraz „Transport”, które pod lupę wzięły również ciężarówkę Volvo FH 500 I-Save i porównywano ją z wieloma najważniejszymi konkurentami z Europy.
Model koncernu Volvo Trucks był liderem w testach dotyczących oszczędności paliwa, przy założeniu całkowitego zużycia oleju napędowego oraz AdBlue. Warto zaznaczyć, że pomimo dużej oszczędności paliwa, ciężarówka koncernu Volvo Trucks, w testach osiągnęła wysoką średnią prędkość, i wyeliminowała w tej kwestii całą konkurencję.
Franzén wyjaśnia, że dzięki wysiłkom inżynierów z Volvo Trucks, udało się połączyć dużą prędkość pojazdu, przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa, co stało się bardzo dużym osiągnięciem. Zazwyczaj koncerny oferują jedno lub drugie, natomiast Volvo Trucks udowodnił, że można te dwa czynniki połączyć.
Zaznacza również, że egzemplarz, który brał udział w testach, nie był wyposażony w najnowsze aktualizacje, które pozwolą na jeszcze większe obniżenie zużycia paliwa.
Nowe udoskonalenia pozwalają obniżyć całkowite koszty paliwa nawet o 13%
Model Volvo FH, który został przetestowany, był wyposażony w opcję I-Save, czyli specyfikację, która łączy wiele elementów programowania oraz układu napędowego, aby uzyskać maksymalną oszczędność paliwa.
Jednym z najważniejszych elementów I-Save jest silnik turbocompound, który przez dłuższy czas umożliwia jazdę na niskim biegu i wysokich obrotach.
Wprowadzone w ostatnim czasie aktualizacje sprawiają, że I-Save może sprawić, że zużycie paliwa zmniejszy się aż o 13%, w porównaniu do pierwszej wersji, która została wprowadzona w 2019 roku.
Franzén zaznacza, że aby poprawić efektywność paliwową ciężarówki Volvo FH I-Save, zastosowano całkowitą optymalizację silnika. Ceny energii są obecnie bardzo wysokie, dlatego trudno wyobrazić sobie lepszy moment na jego wprowadzenie.
Fakty dotyczące nowych aktualizacji w zakresie zużycia paliwa
W najnowszych aktualizacjach zastosowano nowe tłoki razem z misą, która ma kształt przypominający falę i dostosowano do niego takie elementy jak: wtryskiwacze, kompresję oraz wałek rozrządu. To spowodowało, że proces spalania jest jeszcze bardziej udoskonalony niż w poprzedniej wersji.
W ramach zmian zmniejszono także masę całkowitą pojazdu oraz ograniczono tarcie wewnętrzne. Turbosprężarka oraz pompa olejowa zostały znacznie zmodernizowane, po to, aby pojazd mógł uzyskać jeszcze lepsze osiągi. Dodatkowo udoskonalono również wszystkie filtry (oleju, paliwa oraz powietrza).
Nowy silnik jest połączony z inteligentną i zautomatyzowaną skrzynią biegów I-Shift, przez co jest ona szybsza nawet o 30%. Sprawniejsza praca skrzyni sprawia, że jazda jest płynniejsza, co również przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
W nowej aktualizacji zastosowano wiele nowych i inteligentnych rozwiązań. Jednym z nich jest funkcja I-See, która pozwala na najlepsze wykorzystanie energii kinetycznej ciężarówki podczas pokonywania trasy na górzystym terenie.
Drugim rozwiązaniem jest oprogramowanie momentu obrotowego I-Torque, które analizuje dane topograficzne terenu, przy użyciu funkcji I-See. Dzięki tej znajomości może on dostosowywać moment obrotowy silnika oraz wybór biegu do ukształtowania terenu w taki sposób, aby osiągnąć jak najwyższą wydajność paliwową.
Inżynierowie doskonale zdają sobie sprawę z tego, że aerodynamika pojazdu jest bardzo istotna, aby obniżyć zużycie paliwa. Dlatego w najnowszej wersji tego modelu wprowadzono kilka bardzo istotnych zmian, które poprawiają przepływ powietrza.
Oczywiście wszystkie wyżej wymienione udoskonalenia wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa, a także ograniczenie całkowitych kosztów, jakie kiedykolwiek w historii stworzyło Volvo Trucks. Zapewne kolejne testy przeprowadzone przez magazyny branżowe, z pewnością pokażą jeszcze lepsze wyniki dotyczące zużycia paliwa.