MirrorCam jest systemem, który wykorzystywany jest w pojazdach produkowanych przez Mercedes-Benz Trucks, a obecnie stosowana jest już jego druga generacja.
W drugiej generacji systemu wprowadzono kilka istotnych zmian jego budowy, a także zoptymalizowano wiele parametrów, dzięki którym obraz będzie mógł zapewnić kierowcy jeszcze lepsze wsparcie, niż do tej pory.
Prof. dr Uwe Baake z Mercedes-Benz Trucks informuje, że głównym powodem wprowadzenia modyfikacji były informacje, jakie otrzymywali od swoich klientów na podstawie doświadczenia i codziennego korzystania z systemu.
Zmiana konkretnych parametrów technicznych sprawiła, że efekt finalny jeszcze lepiej spełnia wszelkie oczekiwania, w szczególności z zakresu bezpieczeństwa oraz prezentacji obrazu.
Pierwsza prezentacja ciężarówki Mercedes-Benz Trucks, która posiadała kamery zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrznych, odbyła się już w 2014 roku, w ramach studyjnego projektu „Mercedes-Benz Future Truck 2025”.
Mercedes, jako pierwszy producent w branży, rozpoczął seryjną produkcję pojazdów wyposażonych w system MirrorCam, która rozpoczęła się w 2018 roku.
Produkowana ciężarówka pozbawiona była zarówno klasycznych, jak i szerokokątnych lusterek, a w zamian za to zamontowany został system, który składa się z dwóch kamer umieszczonych na zewnątrz pojazdu, a także dwóch monitorów znajdujących się wewnątrz kabiny oraz elementów sterujących przy stanowisku kierowcy.
Producenci zdecydowali się wykorzystać dwa monitory o wielkości 15 cali, które zamontowano zarówno po stronie kierowcy, jak i pasażera. Duży obraz daje lepszą możliwość oceny prędkości pojazdu, który znajduje się obok.
Eliminacja lusterek na rzecz systemu MirrorCam sprawiła także, że aerodynamika pojazdu zdecydowanie się polepszyła, a co za tym idzie spalanie paliwa lub energii, jest mniejsze, dzięki czemu przewoźnik może nieco zaoszczędzić.
Oczywiście poza względami ekonomicznymi, system przyczynił się także do poprawy bezpieczeństwa w całym ruchu drogowym, ponieważ gwarantuje znacznie lepszą widoczność po obu stronach pojazdu, niż w przypadku tradycyjnych lusterek.
Innymi udogodnieniami, jakie może zapewnić system MirrorCam, jest możliwość śledzenia ruchu naczepy lub włączenie specjalnego widoku, który można stosować przy ekstremalnych manewrach.
Nowa generacja systemu jest dostępna od kwietnia 2022 roku, w modelach Actros, Arocs oraz w eActros.
Mniej znaczy więcej: jedną z zalet są krótsze ramiona kamer
Prawdę mówiąc, wygląd systemu MirrorCam drugiej generacji jest nieco inny w porównaniu do pierwotnej wersji, ze względu na krótsze o 10 centymetrów ramiona kamer. Takie rozwiązanie stosowane jest zarówno w węższych, jak i szerszych kabinach.
Dużą zaletą nowej generacji MirrorCam jest możliwość łatwiejszego cofania pojazdem, ponieważ kierowca ma znacznie lepszą widoczność, a perspektywa jest bardzo zbliżona do tradycyjnego lusterka.
Kolejną zaletą skróconych ramion kamery jest to, że przy pojazdach, których kabina ma szerokość 2,5 m lub 2,3 m, kamera nie wystaje poza obrys pojazdu, w związku z czym zdecydowanie łatwiej poruszać się ciężarówką, ponieważ ryzyko uderzenia w obiekty znajdujące się przy drodze, jest niemal wykluczone.
Dodatkowo dodano także specjalny okapnik, który chroni soczewkę, przed dostaniem się na nią wody, która mogłaby wpłynąć negatywnie na obraz.
Warto również wspomnieć, że poza zmianami dotyczącymi elementów budowy systemu MirrorCam, wprowadzono także zmiany parametrów. Inżynierowie zoptymalizowali mapowanie tonów, które wpłynęło na znaczną poprawę kontrastu obrazu. W pierwszej wersji barwy były bardzo jasne, natomiast po wprowadzonej modernizacji obraz jest zdecydowanie bardziej wyraźny.
Troska o bezpieczeństwo i komfort kierowcy
Optymalizacja i zmiana dotychczasowego MirrorCam sprawia, że spełnia on wszelkie oczekiwania użytkowników. Udoskonalony system sprawia, że prowadzenie pojazdu, który ma go w swoim wyposażeniu, jest znacznie mniej stresująca, natomiast wykonywanie
manewrów podczas jazdy w trudnych warunkach jest bezpieczniejsze, niż dotychczas.
Oczywiście zalety, które posiadał system pierwszej generacji, zostały podtrzymane, m.in. funkcja obracania obrazu przy zakrętach, tryb szerokokątny podczas cofania, linie odległościowe oraz opcja monitorowania otoczenia pojazdu.
Współpraca systemu z asystentem martwego pola od Mercedes-Benz Trucks udowodniła już swoją skuteczność, w szczególności na bardzo trudnych skrzyżowaniach lub w skomplikowanych sytuacjach.
Co ciekawe, jeśli pojawi się sytuacja, w której kierowca podczas wykonywania manewru nie zauważy pieszego lub rowerzysty znajdującego się w „martwym polu”, to system interweniuje poprzez wielostopniowy proces ostrzegania. Jeśli w wyposażeniu znajduje się także system Active Sideguard, to uruchamia on dodatkowo automatyczny hamulec.