W tym roku, a dokładnie w marcu, Komisja Europejska poinformowała, że zostanie zwiększona produkcja biometanu. Według obecnych założeń, do 2030 roku ma ona wynieść nawet 35 mld m³.
Warto również zaznaczyć, że biometan to tak naprawdę oczyszczony biogaz, który będzie wykorzystywany m.in. jako napęd do pojazdów ciężarowych.
Biometan do ciężarówek
Aktualnie w Europie w niemal każdym sektorze gospodarki, stale rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania, które opierają się na odnawialnych źródłach energii (OZE) oraz innych niskoemisyjnych metod. Taki trend sprawia, że bardzo wiele firm zaczyna inwestować w najnowsze technologie, które w jak najmniejszy sposób oddziaływają na środowisko.
Bazując na wielu raportach, możemy wywnioskować, że największa aktywność wdrażania niskoemisyjnych rozwiązań opierających się na biogazie, widoczna jest na rynkach: Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Francji, Holandii, a także w Środkowej i Wschodniej Europie.
Jednym z koncernów samochodowych, który aktywnie inwestuje w zrównoważony rozwój, jest Szwedzka firma Scania, która zajmuje się produkcją pojazdów ciężarowych od ponad 120 lat.
Poza ciężarówkami koncern produkuje także ciągniki siodłowe i autobusy, a także własne silniki wysokoprężne, które są umieszczane w pojazdach ciężarowych tej marki.
Bardzo widoczny na rynkach europejskich jest wzrost zainteresowania oraz popytu na ciężarówki, które zasilane są biogazem. W szczególności dużą popularnością cieszą się ciągniki dalekobieżne, które mają duży zasięg, który do tej pory mogły zagwarantować wyłącznie pojazdy z silnikami diesla.
Scania wypuszcza tiry napędzane biometanem
Jakiś czas temu koncern Scania poinformował, że poszerza swoją dotychczasową ofertę o nowe ciężarówki, które napędzane będą sprężonym gazem (CBG-Compressed Bio Gas) oraz ciekłym biogazem (LBG-Liquefied biogas).
Producenci zapewniają, że ciężarówki, które będą zasilane biogazem, będą wyposażone w znacznie większe zbiorniki, aby zagwarantować duży zasięg na jednym tankowaniu, który może wynieść nawet 1400 km. To z kolei, poza ograniczeniem emisji dwutlenku węgla do środowiska, może zapewnić również mniejsze koszty eksploatacji.
Takie rozwiązania są bardzo potrzebne z powodu coraz bardziej rygorystycznych norm narzucanych przez Unię Europejską, które mają na celu całkowitą dekarbonizację transportu. Tak więc, zasilanie biometanem wydaje się stanowić jeden z koniecznych kroków, który pozwoli na osiągnięcie tego celu.
Szwedzkie przedsiębiorstwo ogłosiło również, że chcą znacznie zmniejszyć produkcję zanieczyszczeń, która wynika z ich działalności. Zgodnie z podanymi informacjami, koncern chce do 2025 roku, ograniczyć emisję, która odnotowywana była w 2015 roku, aż o 20%.
Stefan Dorski z Scania Trucks zaznacza, że poza wprowadzeniem nowych ekologicznych modeli ciężarówek, koncern cały czas zachęca swoich klientów do przejścia na pojazdy zasilane biogazem, poprzez oferowanie układów podwozia ze zwiększoną elastycznością.
Dodatkowo w Europie stale powiększa się sieć stacji, na których można zatankować biogaz.
Dorski podkreśla również, że cały proces transformacji transportu w stronę elektromobilności, nie będzie gwałtowny, ale będzie postępować stopniowo.
Jego zdaniem pojazdy zasilane biogazem, nie tylko zmniejszą emisję dwutlenku węgla, ale pomogą również zredukować hałas, emitowany przez ciężarówki i jednocześnie będą w stanie zaspokoić nawet najbardziej wymagających klientów.
Moda na biometan i wodór
Na zakończenie, przypomnimy, jak powstaje biometan, któremu poświęciliśmy ten artykuł.
Ekologiczne paliwo jest skutkiem połączenia gazów, które wytwarzane są podczas rozkładu odpadów. Wydawać by się mogło, że jest to idealny sposób, na zagospodarowanie ogromnych ilości odpadów, które produkujemy.
Biogaz może powstać z różnego rodzaju odpadów: odpady z browarów, niezdatna już do spożycia żywność, owoce, warzywa, produkty pochodzące z zakładów przetwórstwa.
Warto podkreślić, że bardzo znaczącą zaletą, metody dzięki której można wyprodukować biogaz jest fakt, że można to robić w niemal każdej gminie na szeroką skalę.
Rewolucja energetyczna nie dotyczy wyłącznie technologii wykorzystywanej w transporcie. Ciekawostką jest to, że biometan i wodór coraz częściej stosowany jest w rolnictwie, jednocześnie zastępując ropę.
Warto wspomnieć, że w Europie już pojawiły się kombajny, które są napędzane biogazem. Pierwszym na świecie traktorem jeżdżącym na ekologiczne paliwo, był T6 Methane Power, który zasilany była w 100% metanem.