Jeszcze rok temu zawodowy kierowca ciężarówki zatrudniany przez polską firmę transportową mógł liczyć na wynagrodzenie w wysokości 6,3 tys. zł netto.
Taka stawka została podana w raporcie opracowanym przez Polski Instytut Transportu Drogowego „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2021”.
Wynika z niego, że najwyższe pensje (jak zapewne wielu z was się domyśla) otrzymywali pracownicy transportu międzynarodowego. Szokujący jest jednak fakt, że jeśli chodzi o doświadczenie, to kierowcy z mniejszym stażem, mogli liczyć na wyższe wynagrodzenia.
Na podstawie opracowanego raportu możemy zauważyć, że w 2021 roku średnia wysokość zarobków wzrosła o 99 zł w porównaniu do roku poprzedniego.
Podobnie jest z medianą wynagrodzenia, która w ciągu roku wzrosła aż o 500 zł do osiągnięcia wysokości 6,5 tys. zł w 2021 roku.
Justyna Świeboda, która jest prezesem Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, podkreśla, że w ciągu ostatnich lat, wzrost wysokości pensji kierowców znacznie przyspieszył. Dodaje także, że mediana zarobków od 2017 roku wzrosła o 35%.
Wynagrodzenia, które zostały przedstawione w raporcie, uwzględniają już wszystkie dodatkowe świadczenia, które otrzymują kierowcy, czyli diety, ryczałty oraz pozostałe premie. Autorzy podkreślają, że niemal 58% pensji zawodowego kierowcy stanowią wyłącznie diety i ryczałty.
Oczywiście jest to już przeszłość, ponieważ od lutego 2022 roku zmieniły się zasady wyliczania wynagrodzeń dla kierowców, w związku z czym, dodatkowe świadczenia muszą być zawarte w podstawie wynagrodzenia.
Co ciekawe, tylko 28% kierowców pracujących w polskich firmach transportowych zarabia powyżej 5 tys. zł netto, natomiast aż 33% otrzymuje wynagrodzenie na rękę wyższe niż 7 tys. zł.
Zwracając uwagę na tryb pracy, to grupa pracująca w systemie 4/1 zarabia zdecydowanie najwięcej — mediana wynagrodzenia w tej grupie kierowców wynosi 8 tys. zł. Nieco niższe pensje otrzymują kierowcy pracujący w trybie 3/1, którzy zarabiają średnio ok. 7,5 tys. zł.
Najniższa mediana wynagrodzenia należy do kierowców pracujących wyłącznie od poniedziałku do piątku, która wynosi 6 tys. zł. Warto zaznaczyć, że w tym trybie pracuje najliczniejsza grupa kierowców, która stanowi 45%.
Najlepsze zarobki na trasach międzynarodowych
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, największe zarobki otrzymują kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym. Na podstawie danych przedstawionych w raporcie, możemy zauważyć, że aż 94% kierowców realizujących przewozy na terenie krajów unijnych zarabia więcej niż 7 tys. netto.
Porównując mediany wynagrodzenia, z pewnością najwyższa dotyczy transportu międzynarodowego (7 tys. zł). Nieco niższa mediana pojawia się w transporcie krajowym, która wynosi 5 tys. zł, natomiast najniższa w lokalnym (4,5 tys. zł).
Warto tutaj także zaznaczyć, że w ciągu trzech lat wysokość wynagrodzenia w transporcie lokalnym wzrosła o 55% natomiast w krajowym o 43%.
Doświadczenie nie jest nagradzane
Zapewne dużym zaskoczeniem będzie fakt, że to najmłodsi kierowcy zarabiają najwięcej, a mediana w ich przedziale wiekowym wynosi 7 tys. zł. Przyczyną tak wysokich zarobków, może być chęć przyciągnięcia młodych osób do pracy w tym zawodzie.
Nawet kierowcy z zaledwie rocznym doświadczeniem zarabiają niewiele więcej niż inni kierowcy ze znacznie dłuższym stażem pracy w tej branży. Nowi kierowcy mogą liczyć na wynagrodzenia w wysokości nawet 6,4 tys. zł, podczas gdy ci bardziej doświadczeni otrzymują 6,5 tys. zł netto.
Co ciekawe, właściciele firm transportowych nie nagradzają swoich kierowców za lojalność i długi staż pracy w ich firmie. Mediana wynagrodzenia osób pracujących rok lub dwa w firmie wynosi 6,9 tys. zł, podczas gdy dla osób pracujących ponad 10 lat wynosi ona 6 tys. zł.
Szykuje się fala rezygnacji?
Analizy przeprowadzone przez autorów raportu wskazują, że sektor transportowy już wkrótce będzie musiał zmierzyć się z dużym problemem. Z badań wynika, że zaledwie 9% kierowców należy do grupy wiekowej <25 lat, 40% należy do przedziału 31-40 lat, a do grupy 41-50 lat należy ponad 25%.
W branży zauważalny jest także spadek zadowolenia z wykonywanej pracy. W 2020 roku 85% kierowców uznawało, że lubi swoją pracę, natomiast w 2021 roku było to 72%.
Niestety, z badań wynika również, że niemal połowa ankietowanych zastanawia się nad zmianą wykonywanego zawodu.