Podczas konferencji DAF Trucks Polska, która odbyła się w Żninie, dyrektor zarządzający Mariusz Piszczek przyznał, że rok 2021 był dla koncernu bardzo dobry, a wyniki sprzedaży są niemal rekordowe.
Kłopoty producentów i przewoźników
Poza dobrymi informacjami, Piszczek przyznał także, że obecnie na biznes wielu przewoźników, a także na koncern DAF Trucks znacząco wpływa sytuacja geopolityczna, a zwłaszcza konflikt, który toczy się tuż za naszą wschodnią granicą.
Do tej pory, cała branża musiała się zmierzyć z wieloma niedoborami, a przede wszystkim brakiem półprzewodników. Przedstawiciel koncernu DAF zaznacza, że sytuacja z niedoborami delikatnie się poprawiła, jednak był to przedwczesny optymizm, ponieważ w międzyczasie wybuchła wojna, a fabryki półprzewodników w Japonii zostały uszkodzone wskutek trzęsienia ziemi.
W dalszej części wypowiedzi informuje, że jego zdaniem, problem niedoborów potrwa jeszcze jakiś czas, ponieważ zapotrzebowanie na takie elementy jest bardzo duże. Zwrócił również uwagę na fakt, że coraz więcej komponentów elektrycznych jest używanych do produkcji pojazdów ciężarowych, a ich cena drastycznie rośnie.
W związku z tym, że podaż elementów nie nadąża za popytem, w branży motoryzacyjnej odnotowywane są duże spadki w produkcji samochodów. W 2021 roku wyprodukowano ok. 10 mln pojazdów, według szacunków w 2022 roku ma to być 7-8 mln, a w 2023 zaledwie 4 mln samochodów.
Piszczek dodaje, że poprzednie dwa lata, nie są nawet powrotem do czasów, kiedy to w ciągu roku dokonywano nawet 300 tys. rejestracji pojazdów ciężarowych. Obecnie floty wielu firm mocno się starzeją, ponieważ nie ma możliwości ich wymiany, ze względu na ograniczoną produkcję nowych pojazdów.
Dużym ryzykiem może być także inflacja, która osiąga bardzo duże wartości w Polsce, a wkrótce może być to problem także globalny. Do tego dochodzą także duże braki wśród kierowców oraz zakłócenia procesów dostaw, czy rosnące ceny na rynku paliw.
Dominuje na polskim rynku
Przejdźmy do tych bardziej pozytywnych informacji. W 2021 roku DAF osiągnął rekordową liczbę nowych zamówień na ciężarówki w Europie. Wszystkich zamówień pojawiło się łącznie ponad 100 tys. W Polsce pierwszy raz udało się przekroczyć granicę 30 tys. zamówień.
Piszczek podkreślił, że koncern DAF sprzedał spośród nich aż 7,3 tys. ciężarówek, co daje mu ponad 24,3% udziału w rynku. Na kolejnych miejscach znajduje się Volvo, Mercedes, MAN, Scania, Renault i Iveco.
Warto zaznaczyć, że wśród ciągników marki DAF, największą popularnością cieszył się model XG, który stanowił aż 67% sprzedaży. Na kolejnym miejscu znajdował się model XF z udziałem 25%, a dalej XG+ (8%).
Piszczek podkreślił, że wśród podwozi ciężkich, koncern DAF również cieszył się sporą popularnością. Na pierwszym miejscu pod względem sprzedaży znajduje się Scania (20,4%), drugie miejsce należy do koncernu MAN (19,4%), a DAF zamyka podium z 17% udziałem na rynku polskim.
Podczas konferencji poinformowano również o najbliższym otwarciu trzech nowych placówek dealerskich jeszcze w 2022 roku: ESA koło Ostrowa Wielkopolskiego, Wanicki Kielce oraz TB Wyszków.
Podkreślił również, że rok 2021 był bardzo owocny pod względem sprzedaży kontraktów serwisowych, których zawarto aż 3621. Warto zaznaczyć, że niemal 65% z nich to umowy Full Care, obejmujących pełną ochronę pojazdu.
Duży popyt na używane egzemplarze
W kolejnej części konferencji, Piszczek dodał, że w planach jest otwarcie kolejnych placówek służących do dystrybucji pojazdów używanych, które obecnie cieszą się dużym zainteresowaniem. Coraz mniej ciężarówek jest oddawanych, ponieważ przewoźnicy wolą wydłużyć okres eksploatacji pojazdów już posiadanych.
Dyrektor zarządzający DAF informuje również, że w ostatnim czasie powstało kilka takich placówek, m.in. koło Madrytu oraz w pobliżu Frankfurtu. W naszym kraju funkcjonuje oddział pod Warszawą, a także kilka mniejszych punktów, gdzie można kupić lub obejrzeć używane pojazdy ciężarowe.
Najlepsze na rynku
Szef marketingu DAF Trucks Polska, Zbigniew Kołodziejek w swojej wypowiedzi na konferencji, podkreślił, że nowa generacja pojazdów DAF charakteryzuje się dużą efektywnością oraz najmniejszą awaryjnością wśród innych dostępnych na rynku ciężarówek.
Zaznacza również, że nikt na rynku ciągników siodłowych nie oferuje tak dużych kabin, jednocześnie zapewniających najlepszą widoczność wśród pojazdów innych producentów. Dodaje także, że nikt w branży nie jest w stanie zagwarantować lepszych i bezpieczniejszych warunków pracy dla kierowców.