Renault Truck wraz z firmą GEODIS pracuje nad stworzeniem 16-tonowego pojazdu ciężarowego o napędzie elektrycznym, którego koszt posiadania będzie bardzo zbliżony do tradycyjnych ciężarówek napędzanych silnikami diesla.
Obie firmy mogą pochwalić się ogromnym doświadczeniem z zakresu inżynierii, przemysłu oraz logistyki, dlatego zdecydowały się połączyć swoje siły i wspólnie zaprojektować ciężarowy pojazd elektryczny, który będzie mógł być wykorzystywany w logistyce miejskiej.
Koncern Renault Truck od wielu lat konsekwentnie dąży do ograniczenia emisji dwutlenku węgla produkowanej przez logistykę miejską. W celu realizacji swoich celów już od ponad dekady tworzą nowe modele pojazdów o napędzie elektrycznym i masie od 3,5 do 26 ton, które produkowane są we Francji.
GEODIS jest firmą transportową, która działa już od ponad 100 lat i ma aspiracje ograniczyć swoją emisję dwutlenku węgla o aż 30% do 2030 roku. Warto także zaznaczyć, że do 2023 roku przedsiębiorstwo zobowiązało się do zagwarantowania zeroemisyjnych dostaw do aż 37 francuskich miast.
Dzięki tej współpracy obie firmy będą mogły połączyć swoje doświadczenie i cenną wiedzę zdobytą na przestrzeni wielu lat, aby stworzyć 16-tonowy pojazd elektryczny, przeznaczony do transportu miejskiego.
Całkowity koszt posiadania takiego pojazdu (zakup, użytkowanie oraz likwidacja) jest bardzo zbliżony do tych, które są napędzane silnikami diesla, co dla producentów jest bardzo ważnym argumentem, aby rozpocząć stosowanie alternatywnych napędów w transporcie.
Prezes Renault Trucks, Bruno Blin w swojej wypowiedzi podkreśla, że wraz ze swoimi współpracownikami zauważył, że coraz bardziej zmienia się opinia na temat ciężarówek, ponieważ w końcu postrzegane są one jako niezbędne narzędzie.
Dodaje także, że celem współpracy z GEODIS jest skonstruowanie takiego pojazdu ciężarowego, który nie będzie specjalnie wyróżniał się w krajobrazie miejskim i nie będzie on zauważalny dla pozostałych uczestników drogi, a nawet będzie mógł być wykorzystywany w strefie dla pieszych.
Na końcu zaznacza również, że nowy model będzie zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort pracy kierowcy, a także bezpieczeństwo innych użytkowników ruchu, w tym pieszych.
O komentarz poproszono także przedstawiciela GEODIS, Marie-Christine Lombard, która jest Dyrektorem Generalnym:
„Na świecie możemy spotkać się z kryzysem ekologicznym, a to w połączeniu z dynamicznym rozwojem transportu oraz wprowadzanie stref niskoemisyjnych w wielu francuskich miastach, powoduje, że należy zdecydowanie przyspieszyć proces dekarbonizacji branży przewozowej realizowanej w miastach”
W dalszej części wypowiedzi dodaje, że jest to jeden z powodów, dla którego zdecydowali się nawiązać współpracę z koncernem Renault Trucks i podkreśla, że do głównych celów ich działalności należy dostarczenie rzeczowych rozwiązań, aby osiągnąć zrównoważony transport w miastach.
Projekt o nazwie Oxygen
Współpraca prowadzona już na etapie wczesnego projektowania pojazdu umożliwia scalenie wszystkich koniecznych funkcje i wymagań, które pozwolą na realizację dostaw na obszarze centrum miasta.
Do podstawowych wymagań można zaliczyć bezemisyjność oraz zredukowany poziom hałasu emitowanego przez pojazd. Dodatkowo ważne jest, aby zapewnić bezpieczeństwo bierne i czynne w celu lepszej koegzystencji z innymi użytkownikami drogi.
Pojazd będzie zaprojektowany w taki sposób, aby mógł zapewnić bezpieczeństwo nie tylko kierowcy, ale także pieszym. Osiągnięto to poprzez obniżenie kabiny, dzięki czemu kierowca będzie mieć większą widoczność. Wsteczne lusterka zastąpiono kamerami, które oferują obraz 360°.
Zapewniono także większy komfort kierowcy, który będzie miał możliwość wejścia do samochodu po obu jego stronach, a wsiadanie i wysiadanie będzie o wiele łatwiejsze, ponieważ wejście jest na znacznie niższej wysokości niż w standardowych pojazdach dostawczych.
Przewidywana premiera prototypu pojazdu jest planowana na koniec 2022 roku. Produkcja ma być realizowana w jednym z francuskich zakładów koncernu Renault Trucks, który zlokalizowany jest w Blainville-sur-Orne. Co ciekawe, jest to pierwszy w europie zakład, który realizuje seryjną produkcję ciężarówek elektrycznych od 2020 roku.
Pierwsze testy będą prowadzone w 2023 roku i będą one prowadzone pod kątem potencjalnych dostaw w Paryżu. Jeśli pojazd pozytywnie przejdzie testy, nastąpi proces jego adaptacji, która zawierać będzie opinie kierowców dotyczące komfortu użytkowania.