Koncern Volvo Trucks chce obniżyć zużycie paliwa, a co za tym idzie również ograniczyć emisję dwutlenku węgla do środowiska, poprzez wprowadzenie nowych technologii do systemu I-Save, jednocześnie wpływając na poprawę komfortu jazdy.
Funkcja I-Save wpływa na optymalizację pracy silnika, w taki sposób, aby zmniejszyć zużycie paliwa w transporcie długodystansowym, w celu uzyskania zwiększonej efektywności energetycznej.
Warto wspomnieć, że producent pojazdów poszerzył swoją koncepcję modelu Volvo FH I-Save, aby zagwarantować zwiększoną optymalizację spalania poprzez dostosowanie wtryskiwaczy oraz kompresji i wałka rozrządu do nowych ulepszonych technologicznie tłoków.
Producenci zmniejszyli także masę oraz wewnętrzne tarcie. Dodatkowo zmodernizowano turbosprężarkę i pompę paliwa. Co ciekawe, nawet takie elementy jak filtry paliwa, oleju i powietrza udoskonalono patentowymi rozwiązaniami, w taki sposób, aby mogły one uzyskiwać znacznie lepsze osiągi.
Helena Alsiö, przedstawiciel firmy Volvo Truck z działu układów napędowych informuje, że podczas modernizacji zwrócono uwagę na wiele ważnych elementów, których ulepszenie powoduje znaczną oszczędność spalania podczas jazdy.
Płynniej, mądrzej i szybciej
Punktem centralnym I-Save jest silnik D13TC o pojemności 13 litrów, który wyposażony jest w technologię turbo compound, która stworzona została przez specjalistów z firmy Volvo. Umożliwia ona osiągnięcie nawet przy niskich obrotach, wysokiego momentu przez dłuższy czas, to z kolei powoduje, że jazda staje się cichsza i płynniejsza.
Warto zaznaczyć, że dzięki tej technologii, silnik ma możliwość pracy na wysokiej sprawności przez cały zakres prędkości obrotowych, jednak najlepsze osiągi ma między 900, a 1300 obr/min.
Ciekawostką jest fakt, że poza licznymi aktualizacjami części, zastosowano także całkowicie nową generację oprogramowania, które służy do zarządzania pracą silnika i pozostaje w bezpośrednim kontakcie z nowoczesną skrzynią biegów I-Shift.
Taki zabieg umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa podczas jazdy, a także sprawia, że prowadzenie pojazdu stanie się bardziej płynne, dzięki unowocześnieniu inteligentnej skrzyni biegów, zapewniającej znacznie szybsze reakcje.
Z kolei inteligentne oprogramowanie I-Torque, które zostało zastosowane, ma wpłynąć na zwiększenie wydajności energetycznej, dzięki analizie danych topograficznych, które pozyskiwane są z funkcji I-See i odpowiednio dostosować ją do pokonywanej trasy.
Dodatkowo system I-See na podstawie danych odnoszących się do wybranej trasy, oblicza, w jaki sposób najlepiej wykorzystać energię kinetyczną pojazdu podczas pokonywania wzniesień na drodze.
Funkcja I-Torque jest nowością w pojazdach Volvo, a jego obecność ma przede wszystkim zarządzać biegami, procesem hamowania oraz momentem obrotowym silnika podczas wyłączonego systemu I-Cruise.
Funkcja ma za zadanie na bieżąco kontrolować, jaki teren znajduje się przed pojazdem przy jednoczesnej ocenie masy pojazdu. Te informacje będą wykorzystywane, aby określić, jaki moment obrotowy silnika będzie potrzebny, by jego praca była jak najbardziej efektywna energetycznie.
Oczywiście przede wszystkim ma ona na celu optymalizację zużycia paliwa.
Aby ograniczyć zużycia paliwa na długich trasach, bardzo ważna jest aerodynamika pojazdu ciężarowego. W tym celu producenci wprowadzili wiele zmian, które wpłyną na poprawę przepływu powietrza np. przedłużenie drzwi lub uzyskanie mniejszych szczelin w przedniej części kabiny.
System I-Save cieszy się bardzo dobrą opinią wśród klientów koncernu Volvo Trucks od samego początku, czyli od 2019 roku, kiedy został on wprowadzony na rynek. Producenci poza egzemplarzami o mocy 460 i 500 KM, mają w planach dodanie nowej mocy – 420 KM.
Na drodze do wolności od paliw kopalnych
Jednym z głównych celów koncernu Volvo Trucks jest osiągnięcie do 2030 roku takiej sprzedaży, która w połowie będzie zawierać samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym.
Oczywiście silniki spalinowe nadal będą odgrywać dość istotną rolę, jednak zastosowanie nowych nowoczesnych rozwiązań I-Save, ma sprawić, że w znaczny sposób ograniczona będzie emisja dwutlenku węgla do środowiska.
Helena Alsiö swoją wypowiedź podsumowuje, informując o dużym zaangażowaniu koncernu w realizację Porozumienia Paryskiego, dotyczącego obniżenia emisji CO₂ produkowanej przez transport drogowy.
W swojej wypowiedzi podkreśla również, że mimo dążenia do osiągnięcia elektromobilności, jeszcze przez wiele lat energooszczędne silniki spalinowe będą odgrywać istotną rolę w transporcie.