MAN Truck & Bus postanowił przyspieszyć całą transformację związaną z wykorzystywaniem napędów zeroemisyjnych. W związku z tym koncern zdecydował, aby rozpocząć produkcję elektrycznych samochodów klasy ciężkiej już w 2024 roku. Produkcja ma wystartować w jednym z oddziałów w Monachium.
17 lutego 2022 roku, firma MAN zaprezentowała prototyp nowej wersji elektrycznych pojazdów ciężarowych, który poza bezemisyjnym układem napędowym, posiada także kompleksowe rozwiązania eMobility, które pomogą klientom z wyprzedzeniem przygotować się do jego eksploatacji.
Przedstawiciel koncernu MAN, Alexander Vlaskamp, wyjaśnia, że aby wprowadzenie elektromobilności na rynek przyniosło oczekiwane skutki, należy przede wszystkim zapewnić pomoc klientom, którzy będą wymieniać swoją dotychczasową flotę z tradycyjnym napędem, a także przekonać ich, że będzie to dla nich korzystniejsze.
Warto wspomnieć, że koncern MAN poza rozwojem i rozpowszechnianiem elektromobilności, zajmuje się także badaniami dotyczącymi wykorzystywania wodoru w transporcie ciężkim.
W związku z prowadzonymi badaniami, premier Bawarii Markus Söder oraz Hubert Aigwanger, który jest ministrem gospodarki, postanowili przekazać firmie MAN 8,5 mln euro, aby wesprzeć projekt „Bayernflotte” (Flota Bawarii).
W ramach projektu będzie sprawdzana przydatność modeli MAN z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Testy będą realizowane u pięciu różnych klientów, którzy posiadają swoje firmy na terenie Bawarii.
Przyspieszona transformacja
Zgodnie z wypowiedzią Alexandra Vlaskampa firma MAN wraz z koncernem TRATON skupia się na rozwoju napędu bezemisyjnego, ale przede wszystkim na elektrycznym napędzie. Ma on stanowić podstawę modeli, które będą produkowane i wprowadzane na rynek w 2024 roku.
W dalszej wypowiedzi dodaje, że napęd wodorowy będzie stosowany w niektórych modelach, ale prawdopodobnie dopiero po 2030 roku, kiedy to infrastruktura oraz zielony wodór będą dostępne we właściwym zakresie.
Prezes zarządu koncernu MAN zaznacza, że 200 pierwszych elektrycznych ciężarówek możemy spodziewać się już na początku 2024 roku i powstaną one w głównych zakładach zlokalizowanych w Monachium.
Elektromobilność w pojazdach ciężarowych
Zdaniem ekspertów, już wkrótce pojazdy elektryczne będą mogły być wykorzystywane do wszystkich zleceń transportowych, które obecnie wykonują pojazdy z napędem tradycyjnym.
Według specjalistów z firmy MAN bardzo ważnym elementem, który będzie mógł wspierać klientów w całym procesie przejścia z tradycyjnych pojazdów, do tych napędzanych elektrycznie będzie oferta eConsulting.
Ma ona na celu przede wszystkim ułatwić użytkownikom korzystanie z transportu zrównoważonego. W celu przeprowadzenia dobrej i skutecznej transformacji floty należy jeszcze przed zakupem wykonać specjalną analizę, dotyczącą potrzeb klienta.
Oferta eConsultingu obejmuje również czas eksploatacji pojazdu, m.in. prowadzi analizę tras, optymalizuje koszty oraz flotę, a także infrastrukturę ładowania.
Produkcja pakietów baterii
Bardzo istotnym elementem, który umożliwi przejście na bezemisyjne napędy, są baterie elektryczne.
Koncern MAN już od wiosny 2021 zdobywa niezbędną wiedzę dotyczącą montażu oraz budowy baterii. W Norymberdze otworzono Technikum eMobility, gdzie będą powstawać pierwsze pakiety baterii, które będą montowane w pojazdach elektrycznych. W tym miejscu mają odbywać się także wewnętrzne testy, jeszcze przed rozpoczęciem seryjnej produkcji.
Zeroemisyjne technologie
Podczas prezentacji prototypu swojej pierwszej ciężarówki z napędem elektrycznym, przedstawiciele podkreślali, że technologia wykorzystania baterii elektrycznych jest bardzo podobna do wodorowych ogniw paliwowych.
Silnik, pobierając energię z baterii, może stanowić punkt wyjścia także dla ogniwa wodorowego. A na podstawie wielu analiz możemy stwierdzić, że ogniwa paliwowe mogą zapewnić znacznie większy zasięg niż pojazdy z napędem elektrycznym.
Inaczej jest w przypadku kosztów eksploatacji, ponieważ wielu specjalistów przypuszcza, że wykorzystywanie wodoru w transporcie może być w najbliższym czasie powodować wzrost kosztów.
Z pewnością kluczowym elementem, który może pomóc w szybkiej transformacji transportu ciężkiego, są niskie koszty energii w samochodach elektrycznych, dlatego warto skupić się na możliwościach obniżenia tych kosztów, aby możliwe było zrealizowanie wszystkich celów klimatycznych.
Kolejnym elementem, który ma duży wpływ na całą dynamikę transformacji, jest infrastruktura przeznaczona do ładowania pojazdów elektrycznych. Oczywiście jest to proces, który będzie wymagał dużego wsparcia ze strony rządu, natomiast spory wkład w tym sektorze ma także TRATON Group, który należy do MAN Truck & Bus.
Koncern chce wziąć aktywny udział w budowie całej sieci punktów ładowania o dużej mocy na obszarze całej Europy.