Po europejskich drogach niemal codziennie kursuje nawet kilka milionów pojazdów ciężarowych oraz autobusów. Na podstawie raportów przedstawionych przez T&E (Transport & Environment), możemy określić, że każdy z tych pojazdów pokonuje w ciągu roku średnio ok. 130 tys.km.
Oczywiście możemy przypuszczać, że duży udział w tych statystykach stanowią polscy kierowcy pracujący dla firm zlokalizowanych w naszym kraju.
To przypuszczenie ma swoje potwierdzenie w analizach Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, które wykazują, że to właśnie Polska jest liderem w ilości zarejestrowanych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.
Na podstawie wielu statystyk można powiedzieć, że niemal co szósty pojazd ciężarowy ma polską rejestrację. W naszym kraju zarejestrowano już niemal 1,2 mln pojazdów, dzięki czemu znajdujemy się na czele tego rankingu. Na drugim miejscu są Niemcy z ilością ok. 1 mln pojazdów, podium zamykają Włochy z prawie 950 tys. rejestracjami.
Profesjonalna flota wymaga wysokiej jakości produktów
Każdy przewoźnik, który ma w swojej flocie dużą ilość pojazdów ciężarowych, potrzebuje opon wyłącznie dobrej jakości, które bez trudu będą mogły wytrzymać pokonywanie setek tysięcy kilometrów, bardzo często w nie najlepszych warunkach pogodowych.
Należy podkreślić, że inwestycja w zakup opon od renomowanych producentów, mogą być inwestycją, która poza wydłużonym czasem ich eksploatacji, pozwoli także na zmniejszenie zużycia paliwa.
Piotr Sarnecki z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), zaznacza, że opona jest bardzo ważnym elementem ciężarówki, który odpowiada za trakcję pojazdu. Dodatkowo podkreśla, że samochody wielkotonażowe na pokonanie oporu toczenia zużywają niemal 30% energii, która zgromadzona jest w paliwie.
W swojej dalszej wypowiedzi wylicza, że opony od renomowanych producentów mogą pozwolić na zaoszczędzenie ok. 2 litrów paliwa na 100 km. Zgodnie z tym wyliczeniem, jeden zestaw ciężarowy może zaoszczędzić niemal 5000 litrów paliwa w ciągu roku.
Awarie generują dodatkowe koszty
Oczywiście oszczędność paliwa nie jest jedyną zaletą dobrej klasy opon. Produkty pochodzące od renomowanych producentów są wykonane z wysokiej jakości mieszanki gumowej, która charakteryzuje się dużo większą wytrzymałością i trwałością, w porównaniu do ich tańszych odpowiedników.
Bardzo często po pokonaniu 150 tys. km, nie nadają się one do dalszego użytkowania i należy je ponownie wymienić. Zupełnie inaczej jest w przypadku markowych opon. Producent gwarantuje długi okres użytkowania, podczas którego wykorzystywane są cztery cykle życia ogumienia. Dobrej jakości opony, mogą osiągnąć przebieg ponad 800 tys.km.
Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego podkreśla, że awarie samochodu na trasie są nie tylko stresujące, ale także kosztowne. Zbyt długi przestój pojazdu lub duże opóźnienie w dostawach może powodować nakładanie kar umownych.
Wypadek to często nie przypadek
Zdajemy sobie sprawę, że bardzo ciężko zrealizować dostawę w odpowiednim terminie, gdy pojazd ulegnie awarii, a wiemy, że nie jest ich mało. Zgodnie z niemieckimi danymi, w 2018 roku mechanicy przeprowadzili na drogach ok. 40 tysięcy interwencji dotyczących pojazdów ciężarowych.
Najczęstszą przyczyną był problem z oponami, który stanowił niemal 65% przypadków. Dodatkowo zaznaczymy, że wśród pięciu najczęstszych przyczyn awarii ciężarówek, aż dwie dotyczą opon (uszkodzenie opony lub zły stan ogumienia).
Zdaniem specjalistów powodem takich problemów może być brak odpowiedniego serwisowania pojazdu, wady produkcyjne opony lub brak ich konserwacji.
Piotr Sarnecki zaznacza, że poza nowoczesnymi i markowymi oponami, niezwykle ważne jest skierowanie się do odpowiedniego serwisu, który podczas montażu ich nie uszkodzi.
Dużą rolę odgrywa także sposób eksploatacji — kierowcy powinni pamiętać o utrzymywaniu właściwego ciśnienia opon, ponieważ ubytek nawet o 1 bar, może spowodować wyższe spalanie, a także przegrzewanie opon, co często prowadzi do pęknięcia. Oczywiście należy również pamiętać o nieprzeładowywaniu zestawów ciężarowych.
Dobra opona jest inwestycją
Wydatki związane z zakupem opon w firmach transportowych wynoszą średnio ok. 5% wszystkich wydatków. Jednak w ogólnym bilansie, mają one wpływ na ponad 40% kosztów operacyjnych. Należą do nich koszty paliwa, zużycie pojazdu, a co za tym idzie koszty napraw oraz wydłużenie czasu dostaw.
Obecnie, wiele firm podchodzi bardzo racjonalnie do wydawania pieniędzy, dlatego coraz częściej przewoźnicy wybierają dobrej jakości produkty, ponieważ jest to pewnego rodzaju inwestycja, która spowoduje znaczne zaoszczędzenie pieniędzy w przyszłości.
Nie jest to jedyna zaleta takiego wyboru. Markowe produkty mogą zapewnić większą pewność, że dostawa dotrze na czas, mniejsze zużycie paliwa oraz całego pojazdu. Oczywiście zapewnia większy poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pozostałych uczestników ruchu.