Od bardzo dawna wielu miłośników motoryzacji oczekiwało premiery jednego z najbardziej zaawansowanych modeli ciągników siodłowych, pochodzącego od rosyjskiego producenta ciężarówek Kamaz.
W tym artykule postaramy się nieco przybliżyć jego specyfikacje techniczne. Warto wspomnieć, że w najnowszym modelu znajduje się bardzo wiele komponentów od pojazdów Mercedesa.
Czy ktoś pamięta jeszcze taką markę pojazdów jak rosyjski Kamaz? Oczywiście dawniej, w czasach PRL, te specyficzne pojazdy kiedyś można było często spotkać na wielu polskich budowach. Nawet dziś, zdarzają się miejsca, gdzie jest jeszcze możliwość spotkania tych charakterystycznych ciężarówek, pochodzących z lat 60-tych.
W 2021 roku, na terenie Polski sprzedanych zostało zaledwie 82 egzemplarze ciężarówek marki Kamaz, zatem spotkanie nawet nowego pojazdu jest bardzo trudne i wymaga odrobiny szczęścia.
Wspomnimy, że wśród tych 82 pojazdów pochodzących od rosyjskiego producenta, które zostały zakupione w zeszłym roku, znaczną większość stanowiły wywrotki oraz samojezdne żurawie, a także takie, które przystosowane są do wykorzystywania przez straż pożarną.
Producent liczy na wyższą sprzedaż
Ciężarówki tej marki nie są popularne w naszym kraju, ponieważ już dawno zostały one wyparte przez modele zachodnich producentów, które cieszą się w Polsce ogromnym powodzeniem.
Producenci liczą, że te statystyki zmieni najnowszy model, który wprowadzony będzie do ich oferty. W Kamazie 54901 inżynierowie wykorzystali najlepsze rozwiązania pochodzące z flagowych modeli Mercedesa Actros.
Z tego modelu pochodzi m.in. sporych rozmiarów kabina ciężarówki, którą na potrzeby producenta zmodyfikowano. Rosyjscy specjaliści zmienili jej wnętrze, wprowadzając własne rozwiązania. Podczas projektowania, inżynierowie skupili się na zapewnieniu jak największego komfortu kierowcy.
Rosyjscy producenci stawiają na komfort kierowcy
We wnętrzu kabiny znajduje się zaawansowany technologicznie system multimedialny wraz z dużym, 10-calowym ekranem dotykowym. System ma możliwość połączenia się z internetem, aby kierowcy mogli skontaktować się z przewoźnikiem lub innymi uczestnikami.
Producent dodatkowo zapewnia, że stworzy własny system monitoringu oraz zarządzania całą flotą, który będzie działał głównie w oparciu o satelitarny rosyjski system ERA-GLONASS. W wyposażeniu ma znajdować się także nawigacja, nad którą pracuje firma Navitel, która doskonale znana jest w naszym kraju.
Kabina jest wyposażona w wiele dodatkowych i przydatnych schowków, które z pewnością pomogą utrzymać porządek w pojeździe. Kolejnym przykładem zmiany wprowadzonej przez Rosjan jest fotel kierowcy, który został zamontowany na specjalnej poduszce powietrznej.
Ze względu na wysokość samej kabiny zamontowano cztery stopnie, z czego trzy z nich zamykane są drzwiami, co chroni je przed zabrudzeniem.
Duża żywotność nowej jednostki napędowej
Dodatkowo pojazd wyposażono w 12 litrowy silnik diesla, który powstał w ramach współpracy z firmą Liebherr pochodzącą z Niemiec.
Nowy typ silnika rzędowego R6 jest jednostką napędową, wraz z całym układem wtryskowym Common Rail spełnia normy Euro 5, które narzucone zostały przez Komisję Europejską w krajach Unii Europejskiej.
Silnik dostępny będzie w kilku opcjach mocy, począwszy od 380 do 550 KM, a później powstanie prawdopodobnie także wersja o mocy 700 KM, którą rosyjski producent zapowiadał już dość dawno, podczas poinformowania o współpracy z firmą Liebherr.
Inżynierowie wyposażyli model 54901 w pełni zautomatyzowaną skrzynię biegów ZF Traxon, dodatkowo zamontowano przednią oś o zwiększonym obciążeniu, wytrzymującą obciążenie nawet do 9000 kg. Rama wykonana jest z lekkich stalowych profili, które charakteryzują się większą trwałością.
Do nowego Kamaza zastosowano także większe zbiorniki paliwa, może to być jeden zbiornik o pojemności 700 l, lub dwa mniejsze, o łącznej pojemności 1200 l. Producenci informują, że przeglądy pojazdu powinny odbywać się do 150 tysięcy kilometrów, a żywotność silnika wynosi aż 1,5 mln km.
Producent legendarnej marki Kamaz poinformował także o funkcjach, które w znaczny sposób będą wspomagać pracę kierowcy. Ma to być cały pakiet systemów i nowoczesnych rozwiązań.
Wśród wielu funkcji znajduje się m.in. asystent pasa ruchu oraz jazdy w korkach. Kierowca będzie miał możliwość skorzystania z funkcji autopilota, która została opracowana przez zespół Kamaza.