Jak doskonale wiemy, weszły w życie przepisy z unijnego pakietu mobilności, według których, kierowca ma obowiązek odnotowywania każdego przekroczenia granicy na tachografie swojego pojazdu.
Przepis z pewnością będzie bardzo uciążliwy dla kierujących pojazdem, ale nie tylko. Dokładnie temat został opisany w naszych poprzednich artykułach, dlatego zachęcamy do zapoznania się z nimi i poznania tego tematu bliżej.
Kierowcy z niecierpliwością czekają na wprowadzenie na rynek nowej generacji tachografów, które automatycznie zarejestrują przekroczenie granicy. Dzięki temu, kierowcy nie będą musieli odnotowywać tego ręcznie.
Zgodnie z informacjami podawanymi przez producentów, nie są to jedyne nowości, jakie czekają kierowców ciężarówek. W skutek czego, jeszcze bardziej czekamy na nowe tachografy.
W tym artykule postaramy się przybliżyć, jakie nowości nas czekają w niedalekiej przyszłości.
Wkrótce nowe obowiązkowe wyposażenie pojazdów ciężarowych
Już od 2023 roku, a dokładnie od 20 sierpnia, nowa generacja znacznie bardziej inteligentnych tachografów stanie się obowiązkowym wyposażeniem pojazdów ciężarowych.
Będą one posiadać znacznie bardziej rozbudowany system pozwalający na lokalizowanie pojazdu, a także automatyczne rozpoznawanie granic, dzięki czemu, wjazd do innego kraju będzie automatycznie zarejestrowany.
Dodatkowo nowa generacja urządzeń będzie mogła zaoferować znacznie większą pamięć wewnętrzną oraz dużo szerszy zakres łączności bezprzewodowej.
Najnowsze tachografy będą także posiadać szerszy zakres danych, które będą przechowywane, dlatego tak istotna jest większa pamięć.
Obecnie urządzenia są w stanie rejestrować zaledwie 28 dni, natomiast nowe będą mogły zachować zapisy niemal dwukrotnie dłużej, bo aż 56 dni. Łącznie jest to 8 tygodni, tak więc podczas kontroli przeprowadzanej przez służby kontrolne, kierowca będzie odpowiedzialny za cały ten okres.
Warto zaznaczyć, że kontrole czasu pracy kierowców związane z właściwym zapisem jazdy i odpoczynku, będą rozszerzone do 56 dni, dopiero od grudnia 2024 roku. W międzyczasie kierowcy otrzymają nowe karty, które będą mogły zapisywać i magazynować dane z 56 dni.
Jest natomiast jedna kwestia, przy której warto mieć możliwość rejestrowania 56 dni znacznie wcześniej. Dotyczy to bowiem, kolejnego przepisu z pakietu mobilności, który ustala, że każda ciężarówka ma obowiązek powrotu do kraju, w którym została zarejestrowana, raz na 8 tygodni.
Nowe urządzenie z pewnością pozwoliłoby na łatwiejszą kontrolę tego czasu, a także w znaczny sposób ograniczyłoby ewentualne manipulacje.
Inną sprawą jest także szerszy zakres bezprzewodowej łączności, którą może zapewnić tachograf nowej generacji. Kierowcy oraz przewoźnicy z Europy doskonale wiedzą, że inspekcje transportowe coraz częściej przeprowadzają kontrole zdalne, za pomocą anten DSCR, ten sposób jest szczególnie popularny w naszym kraju.
W dotychczasowych urządzeniach pierwszej generacji, które są montowane w pojazdach od czerwca 2019 roku, inspekcja może zdalnie sprawdzić prędkość pojazdu, moment zalogowania karty kierowcy, błędy w pamięci, a także podstawowe parametry urządzenia.
Nowa generacja tachografów, które będą w pojazdach od sierpnia 2023 roku, umożliwia zdalne kontrolowanie wielu zapisów, m.in. związanych z czasem pracy kierowcy oraz odpoczynków.
Zapewne wielu z was zastanawia się, co to oznacza w praktyce.
Takie rozwiązanie pozwala na przeprowadzenie podstawowej kontroli przez służby, nawet bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Inspektorzy będą mogli zweryfikować, czy kierowca nie prowadził pojazdu zbyt długo, czy nie skrócił swojego odpoczynku lub, czy nie ma jakichś nieprawidłowości.
Mimo że przeprowadzenie kontroli może odbyć się zdalnie, to zatrzymanie pojazdu jest konieczne w przypadku wystawienia mandatu i dodatkowego potwierdzenia wykroczeń stacjonarnie.
Harmonogram wprowadzania nowych urządzeń:
Od 20 sierpnia 2023 roku, obowiązkowym urządzeniem w nowo rejestrowanych pojazdach powyżej 3,5 tony będzie nowa inteligentna generacja tachografów.
Kolejna rewolucja wejdzie w życie 31 grudnia 2024 roku. Wtedy wszystkie ciężarówki, które zajmują się transportem międzynarodowym i nie posiadają inteligentnego tachografu, będą musiały posiadać nowe urządzenie. Od tego czasu rozpoczną się także kontrole z zakresu 56 dni.
20 sierpnia 2025 roku, nowe urządzenia będą musiały być w wyposażeniu pozostałych pojazdów, które do tej pory posługiwały się tachografami pierwszej generacji.
Od 1 czerwca kolejnego roku nowe tachografy będą obowiązkowe również dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony, pracujące w transporcie międzynarodowym.