Droga Via Carpatia według planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma być przedłużona o nowy odcinek drogi ekspresowej S19.
Nowy fragment ma powstać na obszarze województwa podkarpackiego i będzie miał długość 6,4 km i stanie się częścią szlaku Via Carpatia. Na początku lutego, rzeszowski oddział GDDKiA poinformował o przetargu, który dotyczyć będzie zaprojektowania i budowy tego odcinka na trasie Lutcza-Domaradz.
Podczas konferencji, wiceminister infrastruktury Rafał Weber często podkreślał, że polski rząd, zgodnie z obietnicą, rzetelnie realizuje projekt drogowy, jakim jest szlak Via Carpatia.
Poinformował także, że wyłącznie dwa fragmenty drogi S19, między Rzeszowem a Barwinkiem nie mają wybranych wykonawców w ramach przetargu.
Podkreślał natomiast, że droga na północ od stolicy Podkarpacia, w stronę Lublina, jest już niemal całkowicie gotowa do eksploatacji. Do zakończenia prac brakuje tylko dwóch fragmentów, które według planów mają być gotowe jeszcze w tym roku. Dodał także, że poziom zaawansowania prac na trasie jest wynikiem dużej zaangażowania ze strony rządu.
Weber wspomniał także o spotkaniu, które ma się odbyć w miejscowości Krasiczynie, które położone jest niedaleko Przemyśla. Na konferencji mają pojawić się także ministrowie infrastruktury z państw Trójmorza, w skład którego wchodzi 12 państw europejskich, które są bardzo zaciekawione budową tego szlaku.
Z założenia, Via Carpatia ma być szlakiem Trójmorza, dlatego nie jest to inwestycja ważna wyłącznie dla naszego kraju. Ten projekt jest równie ważny dla Słowacji, Węgier, a nawet innych państw bałkańskich, w których powstaną drogi szybkiego ruchu łączące się z Via Carpatią. W ten sposób dołączą się oni do powstania projektu drogowego na skalę europejską.
Na wideokonferencji, zorganizowanej na początku lutego uczestniczył także Wiesław Sowa, który jest zastępcą dyrektora w rzeszowskim oddziale GDDKiA. Poinformował on, że odcinek drogi S19 od Rzeszowa do granicy ze Słowacją, został podzielony na osiem mniejszych fragmentów.
Wyjaśnił także, że obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skupia się na budowie odcinków na południe od Rzeszowa. Zaznacza również, że prace na odcinku między Rzeszowem a Babicą, mają rozpocząć się już na wiosnę, natomiast pozostałe odcinki są na etapie projektowania lub są w postępowaniu przetargowym.
Wiesław Sowa dodaje, że obecnie tylko dwa odcinki drogi S19 nie mają rozpisanych przetargów na projektowanie i budowę. Są to odcinki: Jawornik-Lutcza oraz Domaradz-Iskrzynia
Rzecznik z oddziału rzeszowskiego GDDKiA, Joanna Rarus informuje, że odcinek między miejscowością Lutcza, a Domaradz, według planów będzie mieć on długość ok. 6,4 km. Zaznacza, że poza budową samej drogi ekspresowej, powstanie także węzeł drogowy Domaradz, w miejscu obecnego skrzyżowania drogi S19 z drogą nr 886.
Rarus dodaje także, że w ramach tej inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości prawie 1 km, który będzie przebiegać przez górę Hyb, a także obiekty inżynierskie.
Warto także zaznaczyć, że według planów GDDKiA, w Domaradzu ma powstać Obwód Drogowy, którego częścią ma być Centrum Zarządzania Tunelami, zajmujący się obsługą tuneli znajdujących się na trasie S19 na Podkarpaciu.
Co ciekawe, w pobliżu powstaną dwa lądowiska całodobowe dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jak informuje Rarus, zostaną one wybudowane na potrzeby potencjalnych akcji ratunkowych.
W swoich wypowiedziach rzeczniczka GDDKiA z oddziału w Rzeszowie, podkreśla, że według wstępnych założeń, wszystkie prace związane z projektowaniem oraz budową, mają zakończyć się maksymalnie w ciągu 51 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Joanna Rarus dodaje, że wszystkie firmy wykonawcze, które składają oferty, są w stanie zaoferować realizację w szybszym czasie, jednak nie może on być krótszy niż 48 miesięcy.
Droga S19 tak jak wspominaliśmy wcześniej, ma być jednym z fragmentów międzynarodowego szlaku Via Carpatia, którego celem jest połączenie północnej i południowej części kontynentu europejskiego.
Długość szlaku przebiegającego przez Polskę ma mieć długość ponad 700 km. Na samym Podkarpaciu trasa ma mieć długość ok. 169 km, z czego 75,7 km oddano już do użytku. Prawie 39 km jest już w trakcie realizacji, natomiast pozostałe 54 km są na etapie przygotowań.