Całkiem niedawno do użytku w branży handlu materiałami budowlanymi, trafił pierwszy elektryczny samochód ciężarowy wyposażony w akumulatory. Egzemplarz będzie użytkowany przez niemiecką firmę STARK Deutschland GmbH.
W listopadzie 2021 roku rozpoczęła się produkcja ciężarówki MAN eTGM o masie wynoszącej 26 ton, to właśnie jej uruchomienie stało się wyraźnym sygnałem dla wystartowania projektu, w którym firmy dystrybuujące materiały budowlane będą promować zrównoważony transport.
Projekt jest współfinansowany przez Hesję, która jest krajem związkowym w zachodniej części Niemiec. W ramach tego projektu koncern MAN przeznacza modele eTGM do transportowania materiałów budowlanych na place budowy.
Warto wspomnieć, że dodatkową premierą zawartą w tym projekcie jest napędzany elektrycznie wózek widłowy, który jest podwieszany do pojazdu MAN eTGM.
Pierwsza taki eksperyment w branży handlu materiałami budowlanymi
Firma STARK Deutschland jest jedną z części, która należy do międzynarodowej Grupy STARK,mającej swoją siedzibę w Kopenhadze. Dodatkowo jest jednym z czołowych sprzedawców materiałów budowlanych na obszarze Niemiec.
Firma zatrudnia w swoich 260 oddziałach ponad 6 tysięcy pracowników, a generowany roczny obrót oscyluje w granicach 2,5 mld euro.
Przedsiębiorstwo jako pierwsze spośród pozostałych firm zajmujących się handlem materiałami budowlanymi w Niemczech wzięło czynny udział w teście praktycznym dla e-logistyki przy współpracy z Fulda University of Applied Sciences.
Obecnie, podczas dostaw materiałów, wykorzystywany jest całkowicie elektryczny pojazd ciężarowy koncernu MAN, a dokładnie model eTGM, który posiada w wyposażeniu wózek widłowy o napędzie elektrycznym.
Jest to pierwszy udział tego modelu w branży handlu materiałami budowlanymi, który nie charakteryzuje się jednolitymi trasami dostaw. Z tego względu, będzie to z pewnością nowy obszar, w którym można wykorzystywać elektryczne ciężarówki.
Przedstawiciel koncernu MAN Truck & Bus SE, Nils Heine uważa, że aby osiągnąć zrównoważony transport towarowy, należy wziąć pod uwagę wszystkie działy gospodarki. Podkreśla także, że bardzo cieszy ich fakt, że udało się przekonać firmę STARK, to tego modelu ciężarówki.
W dalszej wypowiedzi dodaje, że głównym przekonaniem całego koncernu MAN jest mobilność elektryczna, która pozwoli na transformację całego sektora transportu na bardziej ekologiczny i ekonomiczny,
Testy praktyczne będą odbywały się w regionie Ren-Men. Stacje ładowania o mocy 55 kW są zlokalizowane w dwóch oddziałach Raab Karcher w Darmstadt i Frankfurcie nad Menem.
Są to miejsca, w których ciężarówka eTGM, będzie rozpoczynać i kończyć swoją drogę. W trakcie testów, które mają trwać kilka miesięcy, eksperci będą pozyskiwać dane, aby zbadać potencjał pojazdu elektrycznego podczas takich dostaw.
Ekologiczny kierunek
Prezes zarządu koncernu MAN Truck & Bus, Christoph Huber zaznacza, że długoterminowym celem projektu jest nakierowanie całego transportu w Niemczech na bardziej zrównoważony.
Huber podkreśla także, że będąc jednym z producentów samochodów, chcą dodać także coś od siebie. Miał tutaj na myśli przede wszystkim bezemisyjne pojazdy, które mają w swojej ofercie, a także pełne wspieranie klientów w ich drodze do elektromobilności (szkolenia kierowców, kompleksowe doradztwo i obsługę).
Warto zaznaczyć, że aż 95% oddziałów firmy STARK Deutschland, jest obecnie zasilanych energią odnawialną, dlatego nadeszła pora na wdrożenie także ekologicznych środków transportu.
Niezwykle ważne jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla w transporcie, jednak w obszarach miejskich równie istotne jest zminimalizowanie hałasu, co może zagwarantować właśnie model eTGM.
Przedstawiciel STARK Deutschland, Timo Kirstein informuje, że po dwóch tygodniach eksploatacji tego modelu, reakcje klientów wyłącznie utwierdzają ich w przekonaniu, że podjęli właściwą decyzję, aby wziąć udział w projekcie razem z Fulda University of Applied Sciences.
Z zasięgiem do 200 km
Elektryczna ciężarówka TGM 26.360 E LL, może uzyskać zasięg nawet 200 km. Oczywiście jej zasięg zależny jest od rodzaju eksploatacji, a także od topografii terenu, czy warunków atmosferycznych.
Model eTGM posiada napęd elektryczny o mocy 264 kW i maksymalnym momencie obrotowym 3.100 Nm. Baterie mogą być ładowane prądem przemiennym o mocy 22 lub 44 kW, ewentualnie możliwe jest naładowanie także prądem stałym do 150kW.
W wyposażeniu znajduje się także elektrycznie napędzany wózek widłowy, który posiada ładowność nawet do 2,5 tony, a napędzany jest silnikiem o mocy 13 kW.