Share This Post

Aktualności / jazda / Redakcyjny

Delegowanie do Francji po nowemu, czyli przepisy, obowiązki, kontrole i mandaty. Czy opiekun prawny IMI może temu zapobiec?

Delegowanie do Francji po nowemu, czyli przepisy, obowiązki, kontrole i mandaty. Czy opiekun prawny IMI może temu zapobiec?

Nowy Pakiet Mobilności niesie ze sobą wiele zmian w obrębie sektora transportowego. Uaktualnione przepisy dotyczą również delegowania kierowców. Dotychczas, aby przewoźnicy mogli świadczyć usługi transportowe we Francji, konieczna była obecność reprezentanta.

Wraz z nowym Pakietem Mobilności przepis ten został zniesiony. Tak by się przynajmniej mogło wydawać. W rzeczywistości obecność osoby, która będzie się kontaktować z administracją francuską, jest bardzo potrzebna.

Zasady, które weszły w życie 2 lutego 2022 roku, zmieniają bardzo wiele w sferze delegowania kierowców. Należy znać się na przepisach nie tylko naszego kraju, ale przede wszystkim kraju, do którego oddelegowany został pracownik.

Trzeba mieć więc choć minimalne rozeznanie w takich sprawach jak czas pracy, minimalne wynagrodzenie, urlopy, dni wolne, rekompensaty w związku z pracą w godzinach nocnych, dodatki stażowe itp.

Zniesienie obowiązku posiadania reprezentanta we Francji może znacząco wpłynąć na działania przewoźników. Mogą oni na przykład zrezygnować z funkcjonującej opieki.

Faktem jest, że kontrole na terenie Francji zawsze były bardzo szczegółowe i każde uchybienie, wiązało się z wysoką grzywną. Wraz z wejściem nowych przepisów kary dla przewoźników będą jeszcze wyższe. Poniżej podajemy szczegóły i wyjaśniamy, o co chodzi.

Od lutego 2022 roku wszystkich kierowców pojazdów ciężarowych będzie trzeba zgłaszać w systemie IMI, a co za tym idzie, obecne systemy (SIPSI, MiLoG) będą nieważne. To tylko oficjalna wersja, aktualny stan jest całkiem inny, co może rodzić wiele problemów.

Francja, a także kilka innych krajów, nie jest jeszcze przygotowana na nowe postanowienia UE i do dzisiaj nie wprowadziła niektórych przepisów wykonawczych.

Brak nie tylko wiedzy francuskich funkcjonariuszy w zakresie nowych zasad dotyczących IMI, ale także samych czytników kodu QR, które są konieczne do sprawdzania zgłoszeń, może odbić się na portfelu kierowcy. Tutaj pojawiają się kolejne pytania – dlaczego i jak?

Pomimo że kierowca będzie posiadać deklaracje IMI, może zostać ukarany za brak teoretycznie niefunkcjonującej już deklaracji SIPSI. Niestety, zanim służby kontrolne zaznajomią się z nowymi przepisami minie sporo czasu, a liczba kontroli ma nawet wzrosnąć.

Właśnie dlatego rekomendujemy wszystkim firmom transportowym i kierowcom, aby trzymać w kabinie wszystkie deklaracje, które były potrzebne dotychczas. Dzięki temu kontrola funkcjonariuszy powinna przebiec bezproblemowo.

Jak zarejestrować się w systemie IMI?

Rejestracja w systemie IMI jest teraz jednym z najczęstszych problemów, z którymi borykają się kierowcy i firmy transportowe. Często przewoźnicy nie wiedzą jak poprawnie się zarejestrować, a system, który miał z założenia działać w przejrzysty sposób, nie ułatwia tego. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, poniżej załączamy krótką instrukcję rejestracji.

POBIERZ INSTRUKCJĘ (Tutaj)

Streszczając:
  1. Przed dokonaniem rejestracji w systemie IMI, przewoźnicy, którzy delegują kierowców, są zobowiązani założyć konto na EU login.
  2. Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie firmy w systemie IMI. Tam generowane będą także oświadczenia dotyczące delegowanie kierowców.
  3. Kierowca musi mieć przy sobie takie dokumenty jak: list przewozowy CMR, zapisy z tachografu oraz oświadczenie o oddelegowaniu.
  4. Zalecaną opcją jest trzymanie w pojeździe deklaracji nie tylko IMI, ale również wszystkich, które obowiązywały wcześniej, a nie utraciły swojej ważności.
Kim jest opiekun prawny IMI?

W związku z wejściem w życie Pakietu Mobilności, a wraz z nim nowych zasad, przepisów czy również kar, wsparcie kompetentnej osoby znającej się na nowych prawach będzie nieocenione.

W przejściu przez kontrolę i ustrzeżeniu przed wysokimi karami może pomóc właśnie opiekun prawny IMI, który wypełni rolę dotychczasowego reprezentanta.

Opiekun prawny pomoże również rozwiązać kwestie związane z codzienną pracą – z chorobą, awariami, stłuczkami, wypadkami itp.

W ramach usługi opiekuna IMI oferowane są:
  1. dane do kontaktu ze służbami kontrolnymi w zgłoszeniu IMI
  2. tłumaczenie i komunikacja z odpowiednimi organami po francusku
  3. wiedza w zakresie francuskich przepisów poszerzona o nowe zasady, które weszły wraz z Pakietem Mobilności i dotycząca wynagrodzeń oraz dodatków, jakie przysługują oddelegowanym kierowcom.
  4. konsultacja i udzielanie odpowiedzi na opinie prawne i pisma kontrolne
  5. sporządzanie odwołań od mandatów za wykroczenia związane z wypadkami, kabotażem, naruszeniem prawa UE itp.
  6. zapewnianie wzorów kompletnych dokumentów, które obowiązują podczas delegacji kierowców.
  7. wsparcie w niespodziewanych sytuacjach (wypadki, kradzieże, awarie, choroba kierowcy itp.).

 

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>