Nowy Pakiet Mobilności niesie ze sobą wiele zmian w obrębie sektora transportowego. Uaktualnione przepisy dotyczą również delegowania kierowców. Dotychczas, aby przewoźnicy mogli świadczyć usługi transportowe we Francji, konieczna była obecność reprezentanta.
Wraz z nowym Pakietem Mobilności przepis ten został zniesiony. Tak by się przynajmniej mogło wydawać. W rzeczywistości obecność osoby, która będzie się kontaktować z administracją francuską, jest bardzo potrzebna.
Zasady, które weszły w życie 2 lutego 2022 roku, zmieniają bardzo wiele w sferze delegowania kierowców. Należy znać się na przepisach nie tylko naszego kraju, ale przede wszystkim kraju, do którego oddelegowany został pracownik.
Trzeba mieć więc choć minimalne rozeznanie w takich sprawach jak czas pracy, minimalne wynagrodzenie, urlopy, dni wolne, rekompensaty w związku z pracą w godzinach nocnych, dodatki stażowe itp.
Zniesienie obowiązku posiadania reprezentanta we Francji może znacząco wpłynąć na działania przewoźników. Mogą oni na przykład zrezygnować z funkcjonującej opieki.
Faktem jest, że kontrole na terenie Francji zawsze były bardzo szczegółowe i każde uchybienie, wiązało się z wysoką grzywną. Wraz z wejściem nowych przepisów kary dla przewoźników będą jeszcze wyższe. Poniżej podajemy szczegóły i wyjaśniamy, o co chodzi.
Od lutego 2022 roku wszystkich kierowców pojazdów ciężarowych będzie trzeba zgłaszać w systemie IMI, a co za tym idzie, obecne systemy (SIPSI, MiLoG) będą nieważne. To tylko oficjalna wersja, aktualny stan jest całkiem inny, co może rodzić wiele problemów.
Francja, a także kilka innych krajów, nie jest jeszcze przygotowana na nowe postanowienia UE i do dzisiaj nie wprowadziła niektórych przepisów wykonawczych.
Brak nie tylko wiedzy francuskich funkcjonariuszy w zakresie nowych zasad dotyczących IMI, ale także samych czytników kodu QR, które są konieczne do sprawdzania zgłoszeń, może odbić się na portfelu kierowcy. Tutaj pojawiają się kolejne pytania – dlaczego i jak?
Pomimo że kierowca będzie posiadać deklaracje IMI, może zostać ukarany za brak teoretycznie niefunkcjonującej już deklaracji SIPSI. Niestety, zanim służby kontrolne zaznajomią się z nowymi przepisami minie sporo czasu, a liczba kontroli ma nawet wzrosnąć.
Właśnie dlatego rekomendujemy wszystkim firmom transportowym i kierowcom, aby trzymać w kabinie wszystkie deklaracje, które były potrzebne dotychczas. Dzięki temu kontrola funkcjonariuszy powinna przebiec bezproblemowo.
Jak zarejestrować się w systemie IMI?
Rejestracja w systemie IMI jest teraz jednym z najczęstszych problemów, z którymi borykają się kierowcy i firmy transportowe. Często przewoźnicy nie wiedzą jak poprawnie się zarejestrować, a system, który miał z założenia działać w przejrzysty sposób, nie ułatwia tego. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, poniżej załączamy krótką instrukcję rejestracji.
POBIERZ INSTRUKCJĘ (Tutaj)
Streszczając:
- Przed dokonaniem rejestracji w systemie IMI, przewoźnicy, którzy delegują kierowców, są zobowiązani założyć konto na EU login.
- Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie firmy w systemie IMI. Tam generowane będą także oświadczenia dotyczące delegowanie kierowców.
- Kierowca musi mieć przy sobie takie dokumenty jak: list przewozowy CMR, zapisy z tachografu oraz oświadczenie o oddelegowaniu.
- Zalecaną opcją jest trzymanie w pojeździe deklaracji nie tylko IMI, ale również wszystkich, które obowiązywały wcześniej, a nie utraciły swojej ważności.
Kim jest opiekun prawny IMI?
W związku z wejściem w życie Pakietu Mobilności, a wraz z nim nowych zasad, przepisów czy również kar, wsparcie kompetentnej osoby znającej się na nowych prawach będzie nieocenione.
W przejściu przez kontrolę i ustrzeżeniu przed wysokimi karami może pomóc właśnie opiekun prawny IMI, który wypełni rolę dotychczasowego reprezentanta.
Opiekun prawny pomoże również rozwiązać kwestie związane z codzienną pracą – z chorobą, awariami, stłuczkami, wypadkami itp.
W ramach usługi opiekuna IMI oferowane są:
- dane do kontaktu ze służbami kontrolnymi w zgłoszeniu IMI
- tłumaczenie i komunikacja z odpowiednimi organami po francusku
- wiedza w zakresie francuskich przepisów poszerzona o nowe zasady, które weszły wraz z Pakietem Mobilności i dotycząca wynagrodzeń oraz dodatków, jakie przysługują oddelegowanym kierowcom.
- konsultacja i udzielanie odpowiedzi na opinie prawne i pisma kontrolne
- sporządzanie odwołań od mandatów za wykroczenia związane z wypadkami, kabotażem, naruszeniem prawa UE itp.
- zapewnianie wzorów kompletnych dokumentów, które obowiązują podczas delegacji kierowców.
- wsparcie w niespodziewanych sytuacjach (wypadki, kradzieże, awarie, choroba kierowcy itp.).