Tuż po rozpoczęciu produkcji eActrosa z napędem elektrycznym w zakładzie w Wörth am Rhein, koncern Mercedesa otrzymał pierwsze większe zamówienie na 120 ciężarówek.
Pierwszym tak istotnym klientem była firma technologiczna Einride pochodząca ze Szwecji. Działa ona w branży transportowej, a dokładnie specjalizuje się dostarczaniem rozwiązań w zakresie zdigitalizowanego autonomicznego i elektrycznego transportu.
Firma ma w planach uruchomienie dla swoich klientów z kluczowych rynków w Europie flotę, która składać się będzie właśnie z ciężarówek modelu eActros 300 oraz eActros 400.
Pierwsze dostawy tych neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla pojazdów ciężarowych, mają nastąpić prawdopodobnie w połowie 2022 roku.
Jeden z członków zarządu Daimler Truck Holding AG oraz marki Mercedes-Benz w segmencie samochodów ciężarowych, Karin Rådström, zaznacza, że wraz z powstaniem eActrosa rozpoczęła się era elektryczna w transporcie drogowym.
W planach firmy jest także elektryfikacja połowy nowych pojazdów w Europie do 2030 roku. A tak duże zamówienie jest dowodem na to, że eActros jest idealnym pojazdem, który może zachęcić pozostałych do całkowitej eliminacji dwutlenku węgla w transporcie drogowym.
Szef sprzedaży i marketingu koncernu Mercedes-Benz Trucks podkreśla, że eActros jest wyjątkowym modelem elektrycznej ciężarówki, która spełnia wszystkie, nawet najwyższe wymogi jakości oraz bezpieczeństwa, stawiane przez klientów.
W swoich wypowiedziach zaznacza, że bardzo cieszy go nawiązana współpraca z firmą Einride. Bardzo długo firma przygotowywała swoją sieć serwisową w Europie, aby móc obsługiwać także duże floty samochodów elektrycznych.
Przedstawiciel firmy Einride, Ellen Kugelberg skomentowała najnowszą współpracę:
„W dalszym ciągu rozbudowujemy naszą flotę pojazdów elektrycznych, a za kluczowe uważamy połączenie wszystkich naszych rozwiązań softwarowych z maksymalnie zaawansowaną techniką. Wszyscy jesteśmy przekonani, że eActros jest modelem, na który warto postawić, a dzięki dalszym pracom nad rozwojem produktów, będziemy mogli w dalszym ciągu przyspieszać elektryfikację branży”.
Zasięg ciężarówki nawet do 400 kilometrów
Akumulatory w modelu eActrosa składają się z trzech komponentów (eActros 300), natomiast w przypadku eActrosa 400 są to cztery pakiety, a każdy z nich posiada zainstalowaną pojemność 112 kWh i pojemność użytkową około 97 kWh.
Model eActros 400, dzięki czterem pakietom akumulatorowym może pokonać nawet 400 kilometrów.
Warto zaznaczyć, że sercem tego elektrycznego pojazdu jest jednostka napędowa, którą jest sztywna oś elektryczna, zintegrowana z dwoma silnikami elektrycznymi oraz dwustopniową skrzynią biegów.
Oba silniki chłodzone są cieczą, która generuje moc ciągłą 330 kW i moc maksymalną 400 kW. Dodatkowo istnieje możliwość odzyskania mocy, dzięki rekuperacji, czyli odzyskiwaniu energii z hamowania i wykorzystywania jej ponownie do napędzania pojazdu.
Ciężarówkę można ładować prądem o mocy do 160 kW, natomiast po podłączeniu do terminalu szybkiego ładowania o natężeniu 400A, całkowite naładowanie trzech pakietów może potrwać nieco ponad godzinę.
„Elektryk” jest lepszy od diesla?
Równomierny przyrost mocy zapewniają dwa zintegrowane silniki elektryczne o wysokiej sprawności. Natychmiastowa dostępność momentu obrotowego zapewnia znakomite przyspieszenie oraz korzystnie wpływa na komfort i dynamikę jazdy.
Środek ciężkości jest położony bardzo nisko, co z pewnością sprzyja pokonywaniu zakrętów. W porównaniu z ciężarówką wyposażoną w silnik wysokoprężny, pojazdy elektryczne nawet przy pełnym obciążeniu silnika nie wpływają negatywnie na komfort jazdy.
Hałas wewnątrz kabiny został pomniejszony o 10 dB, co oznacza, że odczuwalny poziom hałasu obniżono aż o połowę. Tak cicha praca pojazdów elektrycznych, umożliwia realizację dostaw także w godzinach nocnych.
Dalsze plany koncernu
Pierwszy seryjny eActros został wyprodukowany na początku października 2021 roku w zakładzie położonym w Wörth am Rhein.
Warto zaznaczyć, że centralnym elementem produkcji seryjnej omawianego modelu jest Future Truck Center, którego uruchomienie nastąpiło w tym samym momencie, co rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa.
W przyszłości w Future Truck Center planowane jest również elektryfikacja pozostałych modeli koncernu Mercedes-Benz Truck, które są neutralne pod względem emisji CO₂.
Dodatkowo w 2022 roku, a dokładnie w drugiej połowie tego roku, ma rozpocząć się produkcja seryjna eEconica, przystosowana do prac komunalnych. W 2024 roku przewiduje się natomiast gotowość do produkcji eActrosa LongHaul, czyli modelu przystosowanego do transportu dalekobieżnego.