Słońce, piach oraz głośne ryki silników, to tylko kilka z charakterystycznych rzeczy, które kojarzą nam się z legendarnym rajdem Dakar. W tym roku do tradycyjnych ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi dołączyła także ciężarówka, która napędzana jest wyłącznie wodorem.
Pojazd został skonstruowany przez francuskiego producenta Gaussin. Jest to pierwsza w historii rajdu Dakar ciężarówka wodorowa, biorąca udział w wyścigu, której już sam udział jest szeroko komentowany i krytykowany.
Cały projekt powstania tego pojazdu oraz jego udział w rajdzie jest sponsorowany przez spółkę Aramco, która jest jednym z saudyjskich gigantów naftowych. Jest to pierwsza wodorowa ciężarówka, która będzie miała możliwość walczenia o tytuł najszybszego pojazdu w swojej kategorii.
Ciężarówkę czeka ogromne wyzwanie, ponieważ musi ona pokonać trasę o długości prawie 4000 km w bardzo trudnych warunkach. Trasa przebiega przez saudyjską pustynię, a wysokie temperatury z pewnością nie ułatwią jazdy.
Ahmad A. Al-Saadi, który jest wiceprezesem Aramco ds. usług technicznych, zaznacza, że ten projekt może mieć ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju stosowania wodoru, jako paliwa. Start ciężarówki w rajdzie ma udowodnić duży potencjał tego paliwa, nawet w najbardziej wymagających warunkach.
Pod koniec roku, firma Aramco nawiązała współpracę z Gaussin w celu stworzenia bardzo nowoczesnego zakładu produkcyjnego na terenie Arabii Saudyjskiej, który specjalizować się będzie w zarówno drogowych, jak i terenowych pojazdach napędzanych wodorem.
Poza ogólną klasyfikacją
Ciężarówka wystartuje w symbolicznej kategorii „wyścigi H2” z numerem 000, tak więc formalnie nie będzie ona uczestniczyć w ogólnej klasyfikacji.
Pojazd wyposażony jest w dwa silniki elektryczne, każdy z nich o mocy 300 kW. Dodatkowo w wyposażeniu znajduje się ogniwo paliwowe o mocy 380 kW oraz akumulatory o pojemności 82 kWh.
Ciężarówka posiada zbiorniki, które łącznie mogą pomieścić do 80 kg wodoru, a prędkość, jaką może osiągnąć pojazd, wynosi 140 km/h. Warto dodać, że ładowanie przez 20 minut może umożliwić przejechanie nawet 800 km.
Kierowcą ciężarówki jest Philippe Jacquot, który jest menedżerem Dépannage 70 oraz ma za sobą udział już w 7 Dakarach.
Produkcja w Arabii Saudyjskiej
Ahmad A. Al.-Saadi w jednym z wywiadów mówi, że celem Aramco jest rozpoczęcie produkcji pojazdów wodorowych na terenie Arabii Saudyjskiej oraz dalsze rozwijanie technologii związanej z zasilaniem wodorowym w Centrum Zaawansowanych Innowacji (LAB7).
Dyrektor Generalny Gaussin, Christophe Gaussin poinformował, że już podczas pierwszego tygodnia rajdu Dakar 2022, udało się zmierzyć osiągi H2 Racing Truck, jego zdaniem wystawiona ciężarówka wodorowa, wyprodukowana w czasie ośmiu miesięcy jest bardzo dobrze przygotowana.
Na ten moment, można stwierdzić, że ciężarówka ma niesamowity moment obrotowy, który przy przyspieszaniu pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu. Zasięg, który planowo miał wynieść w tych warunkach 250 km, osiąga wynik około 400 km.
Zdobyte na rajdzie doświadczenie z pewnością pozwoli na skonstruowanie modelu, który będzie przystosowany do wyścigu w przyszłym roku.
Hybrydy nie powiedziały ostatniego słowa
Partnerstwo jest jednym z elementów programu „Dakar Future”, który prowadzony jest przez Amaury Sport Organization, czyli organizatora Dakaru. Program zakłada, że do 2030 roku zgromadzone będą wyłącznie pojazdy niskoemisyjne w kategoriach samochodów osobowych oraz ciężarowych.
W tym roku, w rajdzie bierze udział aż pięć pojazdów niskoemisyjnych, w tym prototyp Audi, a także ciężarówki Hino i Riwald.
Właściciel zespołu Riwald, Gert Huzink uważa, że hybrydowa ciężarówka jest bardzo wytrzymała i z pewnością gotowa na miejsce w pierwszej dziesiątce. Warto dodać, że japoński zespół Hino, wykorzystuję taką samą technologię o łącznej mocy 1070 KM.
Zielony Dakar?
Pilot ciężarówki PROJECT2030, Kees Koolen, który jest jednocześnie dyrektorem generalnym Koolen Industries, wierzy, że w przyszłym roku uda mu się wystartować w pełni elektryczną ciężarówką o nazwie Nicias.
Dodatkowo Gerard De Rooy, który jest jedną z legend tego rajdu i zwycięzcą w kategorii ciężarówek w roku 2012 i 2016, połączył swoje siły z Urban Mibility Systems oraz Allison Transmissions w celu stworzenia pojazdu napędzanego wyłącznie elektrycznym silnikiem.
Wierzy, że skonstruowanie takiego pojazdu uda się do 2023 roku, aby udało się wystartować nią już w przyszłym roku i zająć miejsce w pierwszej dziesiątce.