Jest to kontynuacja poprzedniego artykułu, w którym pisaliśmy o zmianach, które zaszły w przepisach dotyczących transportu drogowego w Polsce oraz w Belgii i Austrii. Zmiany nastąpią także w innych europejskich krajach: Białorusi, Hiszpanii, Niemczech, Niderlandach oraz Wielkiej Brytanii.
Białoruś
Białoruski rząd już od początku 2022 roku wprowadza zakaz importu i eksportu produktów spożywczych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, Wspólnoty, Kanady oraz innych państw. Embargo nałożone przez Białoruś jest odpowiedzią na sankcje Unii Europejskiej.
Zakazem importu objęte są również takie kraje jak: Norwegia, Islandia, Macedonia Północna, Albania, Irlandia Północna, Wielka Brytania, Szwajcaria oraz Czarnogóra. Zakaz dotyczy 18 grup artykułów spożywczych – w tym produkty mięsne, mleczne i roślinne.
Hiszpania
Ministerstwo Transportu Hiszpanii po negocjacjach z firmami transportowymi zadeklarowało wprowadzenie kilku ważnych zmian, które mają wejść w życie w 2022 roku. Wskutek porozumienia z początkiem tego roku nastąpi zmiana dyrektywy unijnej dotyczącej delegowania kierowców. Dzięki zmienionej ustawie konkurencja ze strony zagranicznych przewoźników w Hiszpanii ma być skuteczniej kontrolowana.
Zanim więc zostanie wykonany kabotaż lub usługa transportu międzynarodowego, niezbędne będzie zgłoszenie takiej operacji poprzez system telematyczny. Co więcej, kierowca wykonujący taką usługę będzie otrzymywał wynagrodzenie adekwatne do stawki obowiązującej w Hiszpanii.
W dodatku kierowca nie będzie mógł wykonywać zarówno załadunku, jak i rozładunku. Jednak przepis nie będzie dotyczył pewnych przewozów, np. cysternami i autotransporterami, przeprowadzek oraz dostaw paczek.
Niemcy
W styczniu 2022 roku w Niemczech minimalna stawka godzinowa ma wzrosnąć z 9,50 euro do 9,82. W lipcu natomiast ma ona dojść do 10,45 euro.
W związku z tym kierowcy zawodowi wykonujący przewozy kabotażowe, usługi międzynarodowe z załadunkiem, rozładunkiem lub doładunkiem w Niemczech będą otrzymywać na podstawie nowej ustawy o płacy minimalnej wyższą pensję. Jednakże ze względu na takie podwyżki firmy transportowe będą musiały liczyć się z wyższymi kosztami.
Niderlandy
W Niderlandach od początku 2022 roku będzie obowiązywał zakaz wjazdu aut nieelektrycznych lub niespełniających norm Euro 6 do stref ekologicznych czternastu miast. Jednakże w niektórych przypadkach to prawo nie będzie egzekwowane.
Mowa tutaj o firmach transportowych, których samochody ciężarowe nie spełniają obowiązujących norm, ale które będą mogły wystąpić o jednodniowe zezwolenie na przewóz w tych strefach.
Niemniej jednak istnieją tutaj pewne ograniczenia. Przewoźnicy będą mogli ubiegać się o pozwolenie tylko 12 razy do roku dla każdego pojazdu w danym mieście lub gminie.
TLN – Niderlandzka organizacja transportowa – podpowiada, by przedsiębiorcy szukali na stronach internetowych danych gmin informacji o ułatwieniach dotyczących wjazdu pojazdów ciężarowych z silnikiem diesla.
Obecnie strefami ekologicznymi objęte są następujące miasta: Amsterdam, Breda, Delft, Arnhem, Eindhoven, Haga, Maastricht, Leiden, Rijswijk, Rotterdam, ‘s-Hertogenbosch, Utrecht i Tilburg. Na początku tego roku do strefy ma dołączyć również miasto Haarlem.
Wielka Brytania
Od 1 stycznia 2022 roku zaczynają obowiązywać deklaracje celne oraz kontrole na granicy między Zjednoczonym Królestwem a UE.
Według zapowiedzi rządu Wielkiej Brytanii:
– obowiązek zgłaszania importu artykułów sektora rolno-spożywczego wchodzi w życie 1 stycznia 2022 r.
– nowe zasady dotyczące eksportowego świadectwa zdrowia będą obowiązywać od 1 lipca 2022 r.
– zaświadczenia fitosanitarne oraz kontrole fizyczne produktów SPS w określonych punktach zaczną się 1 lipca 2022 r.
– zasada dotycząca deklaracji bezpieczeństwa oraz ochrony przy przywozie wejdzie w życie 1 lipca 2022 r.
To jednak nie koniec zmian. Zgodnie z nowymi przepisami od 01.01.2022 r. firmy transportowe muszą założyć konto w systemie GVMS (ang. Goods Vehicle Movement Service).
Ponadto, każdy zarejestrowany pojazd otrzyma numer GMR (ang. Goods Movement Record). Kierowca będzie musiał mieć przy sobie taki kod w wersji elektronicznej lub drukowanej, ponieważ bez niego nie wjedzie on do portu, który łączy się z Wielką Brytanią.
Gdy towary znajdą się na terenie Wielkiej Brytanii, kierowca będzie musiał postępować według dalszych instrukcji i przewieźć ładunek do określonego punktu granicznego do dalszej kontroli, jeśli będzie tego wymagać Królewski Urząd Podatkowy i Celny (HMRC).
Firmy transportowe zobowiązane są do poinformowania kierowców o możliwości zajścia takiej inspekcji. Dodatkowo przewoźnicy odpowiadają za dotarcie kierowcy do wyznaczonego punktu kontroli.
W przypadku zaistnienia jakichś problemów można dzwonić na uruchomioną przez HMRC infolinię, która jest dostępna 24/7 pod numerem: +44 300 322 9434.