Rok 2022 przyniesie ze sobą wiele zmian w zakresie transportu drogowego. Jeśli prowadzisz więc firmę transportową lub jesteś kierowcą zawodowym, zachęcamy do zapoznania się z poniższymi informacjami, które mogą okazać się szczególnie przydatne.
Luty 2022 będzie miesiącem, w którym przewidziane jest wejście szeregu zmian w ramach Pakietu Mobilności. Oto następujące zmiany:
- przewoźnicy będą mieli obowiązek zgłaszania delegowania kierowców w programie, który jest połączony z IMI (Systemem Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym)
- kierowcy będą otrzymywać stawkę, która będzie właściwa dla danego kraju, w którym zostanie wykonana usługa; zmiana nie będzie dotyczyć przejazdów tranzytowych oraz transportu bilateralnego z i do Polski (zmiany wejdą w życie 02.02.2022 r.)
- kierowcy będą zobowiązani rejestrować każde przekroczenie granicy w tachografie cyfrowym (przepis zacznie obowiązywać 02.02.2022 r.)
- dany pojazd będzie musiał znajdować się w bazie raz na osiem tygodni (zmiana wejdzie w życie 02.02.2022 r.)
- okres pomiędzy przewozami kabotażowymi w danym kraju, tzw. okres karencji, będzie wynosić 4 dni (przepis zacznie obowiązywać 02.02.2022 r.)
Co więcej, 20 maja 2022 r. nastąpią kolejne zmiany w ramach Pakietu Mobilności, które będą dotyczyć przedsiębiorców trudniących się międzynarodowym przewozem drogowym rzeczy z wykorzystaniem pojazdów o całkowitej masie większej niż 2,5 t i mniejszej niż 3,5 t. Przedsiębiorca będzie posiadać dokument uprawniający go do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową.
Zmiany dotyczące zdalnego pomiaru ciśnienia w oponach
Przepisy unijne dotyczące dodatkowego wyposażenia w samochodach ciężarowych będą obowiązywać od 6 lipca 2022 r.
W ramach tych przepisów nowo atestowane pojazdy ciężarowe, przyczepy oraz naczepy będą musiały być wyposażone w czujniki temperatury, a także w czujniki ciśnienia w oponach. W 2024 przepis będzie tyczyć się nie tylko homologowanych pojazdów, ale również nowo wyprodukowanych.
Ciśnienie w samochodach ciężarowych będzie mierzone przy użyciu specjalnego algorytmu w oparciu o liczbę obrotów kół lub za pośrednictwem czujników zamontowanych w kołach (na ich obręczy, oponie, wentylu).
KE spodziewa się, że dodatkowe wyposażenie pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo kierowców na drogach oraz zmniejszyć koszty firm transportowych, a to ze względu na to, że jazda pojazdem, którego koła są niedopompowane, jest związana nie tylko z szybszym zużyciem bieżnika, ale także szybszym spalaniem.
Jakie zmiany nastąpią w 2022 roku w krajach europejskich?
Austria
Zdaniem austriackiego związku zawodowego Vida i Austriackiej Izby Handlowej od 1 stycznia 2022 r. wynagrodzenie kierowców zawodowych zajmujących się transportem towarowym wzrośnie o 4,96%.
Ponadto około 50 000 kierowców pojazdów ciężarowych na lata 2023 i 2024 jest objętych układem zbiorowym. W związku z tym, w tych latach kierowcy otrzymają wynagrodzenie wyższe o 0,5 rocznie, dodając do tego wysokość stopy inflacyjnej.
Co więcej, od 1.07.2022 r. będzie obowiązywać podatek od CO₂, którego początkowa stawka wynosić będzie 30 euro za tonę. W 2025 roku wysokość podatku będzie wynosić już 55 euro. W 2026 roku ma zostać stworzony, obowiązujący w całej Unii Europejskiej, system handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla, który będzie tyczył się wszystkich gałęzi gospodarki.
Belgia
Marzec 2022 będzie miesiącem zmian także dla Belgii. W życie wejdą przepisy dotyczące używania telefonu podczas jazdy.
Korzystanie z GPS-u w telefonie lub odtwarzanie z niego muzyki będzie dopuszczalne tylko wtedy, gdy smartfon będzie znajdował się w uchwycie przyczepionym do deski rozdzielczej. W przeciwnym wypadku kierowcy zostaną ukarani mandatem w kwocie 174 euro. Aktualnie kara za to przewinienie wynosi 116 euro.
Zmiany w przepisach będą dotyczyć wszystkich „urządzeń mobilnych z ekranem” w tym e-czytników czy tabletów. Już trzymanie urządzenia w ręce, na kolanach, siedzeniu pasażera lub w tunelu środkowym będzie kwalifikowane jako przewinienie.
Oprócz tego, w Regionie Walońskim w 2022 roku wzrosną stawki myta. Jego wysokość jest zależna od regionu, normy emisji spalin oraz dopuszczalnej masy całkowitej.
A jak będą wyglądać zmiany dotyczące transportu w innych krajach Europy? O tym możesz przeczytać w drugiej części artykułu.