Koncern Daimler Truck jest w trakcie opracowywania specjalnej platformy dla pojazdów ciężarowych, która będzie przystosowana do autonomicznej jazdy poziomu 4 SAE. Jest ona szczególnie przydatna ze względu na dużą ilość systemów, które zapewniają bezpieczeństwo oraz niezawodność pojazdu podczas jego eksploatacji.
Nadmiarowa architektura platformy obejmuje cztery bazowe obszary: układ kierowniczy, układ hamulcowy, sieć komunikacyjna oraz zasilanie napięciem. W sytuacji awarii jednego z tych systemów, pojazd poziomu 4 będzie mógł ją szybko zidentyfikować, a jeśli zaistnieje taka potrzeba, uruchomi systemy zastępcze.
W przypadku wystąpienia krytycznej awarii, która uniemożliwi dalszą eksploatację pojazdu, system będzie kierował się protokołem bezpieczeństwa i wykona manewr minimalnego ryzyka, co skutkuje bezpiecznym zatrzymaniem ciężarówki.
Projektowana przez Daimler Trucks platforma poziomu 4 jest oparta na pojeździe Freightliner Cascadia, celem producentów jest wyznaczanie nowych wzorców w branży transportowej. To bogato wyposażone podwozie powstaje dla Waymo Via, które ma zostać zintegrowane z ich systemem automatycznej jazdy.
Zdaniem Dr. Petera Vaughan Schmidt, szefa Autonomous Technology Group Daimler Truck, dzięki redundancji oraz dużej liczbie czujników, ciężarówka poziomu 4 może w znaczny sposób przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach oraz może nas przybliżyć do realizacji wizji, w której nie ma wypadków drogowych.
Zasada nadmiarowości systemów
Specyfikacja pojazdu przeznaczonego dla Waymo Via spełnia aż 1500 nowych wymogów, m.in.: układy hamulcowe, które posiadają właściwości fali operational. Warto zaznaczyć, że Daimler Trucks wyposażył pojazdy poziomu 4 w dodatkowy poziom redundancji elektronicznej.
W tym celu wykorzystywane są dwie jednostki sterujące (ECU), dzięki czemu, nawet jeśli jeden z układów działa nieprawidłowo, dostępna jest pełna moc hamowania, która umożliwia wykonanie manewru minimalnego ryzyka.
Podobna zasada została wykorzystana w układzie kierowniczym, gdzie zamontowano dwa siłowniki. W sytuacji wystąpienia usterki hydraulicznej bądź elektronicznej, system autonomicznej jazdy dostarcza informacje do siłowników zapasowych, które natychmiastowo wykonują pożądany kąt skrętu.
Możliwości dostosowywania platformy do potrzeb klientów
Razem z oprogramowaniem firm trzecich, ten redundantny pojazd ciężarowy ma możliwość stać się samochodem przeznaczonym do autonomicznej jazdy na poziomie 4 SAE.
Daimler Truck przy realizacji swojej strategii „Dual Track” współpracuje z bardzo silnymi partnerami: Torc Robotics oraz Waymo. Te firmy oferują bardzo wiele różnorodnych możliwości komercjalizacji tej technologii, natomiast Daimler Truck stara się dostosować specyfikację jazdy ciężarówki poziomu 4 do wymagań obu partnerów.
Pożądane warunki testowe w USA
Amerykański Departament Transportu informuje, że w ciągu ostatnich 10 lat, ilość przewożonych towarów za pomocą ciężarówek wzrosła aż o 56%, a przewiduje się, że w ciągu kolejnych 25 lat, ta ilość ma się niemal podwoić.
Niestety, zdaniem większości ekspertów z branży logistycznej obecnie występujący niedobór kierowców w USA oraz w Europie może się nadal pogłębiać.
Taka sytuacja z pewnością wywoła wzrost zapotrzebowania na niezawodne i bezpieczne rozwiązania związane z dostawami — tutaj naprzeciw wychodzą autonomiczne pojazdy ciężarowe.
W tym, przypadku zdecydowanym liderem jest Daimler Truck North America, zajmujący taką pozycję na rynku, która pozwala kontynuowanie prac nad rozwojem autonomicznych rozwiązań oraz ich testowanie.
Daimler Truck dostarczył już pierwszy egzemplarz specjalnej wersji Freightlinera Cascadia do Waymo, która bazuje na redundantnej platformie pojazdu poziomu 4 i przeznaczona jest do współpracy z systemem Waymo Driver. Jest to jeden z ważniejszych przełomów firmy DTNA w dążeniu do produkcji seryjnej.
Autonomous Technology Group – centrum kompetencyjne w zakresie zautomatyzowanej jazdy
Na początku roku 2019 koncern Daimler Trucks przedstawił światu plan inwestycji nieco ponad 500 mln euro w rozwój autonomicznej jazdy. Już w czerwcu tego samego roku producent ciężarówek powołał Autonomous Technology Group.
Jest to światowa organizacja, która zajmuje się zautomatyzowaną jazdą, a jej główne zadania obejmują określanie ogólnej strategii, właśnie w zakresie zautomatyzowanej jazdy oraz jej realizację. Zajmuje się także rozwojem i budową infrastruktury, która jest niezbędna do wdrożenia tej strategii w życie.
Celem tych wszystkich działań jest rozpoczęcie seryjnej produkcji pojazdów autonomicznych poziomu 4 SAE, a dalej wprowadzenie ich także na drogi. Według głównych założeń strategi ma to się stać jeszcze przed końcem obecnej dekady.