Jak już pisaliśmy we wcześniejszych artykułach związanych z Pakietem Mobilności, po jego wejściu w życie w 2022 roku, koszty pracodawców związane z wynagrodzeniami dla kierowców, wzrosną o prawie 20%.
Pakiet Mobilności to zbiór przepisów krajowych i unijnych, które dotyczą pracy kierowców pracujących na trasach międzynarodowych. W dalszej części artykułu dowiesz się, o ile więcej będziesz musiał zapłacić swoim pracownikom.
Początkowo, po uchwaleniu Pakietu Mobilności przez europosłów, wprowadzone zmiany mogłyby oznaczać wzrost kosztów o nieco ponad 40%, co spotkało się z gwałtownym protestem przewoźników. Po apelu do naszego rządu, w związku ze zmianą regulacji dotyczących wynagrodzenia kierowców władza przedstawiła propozycję.
Pierwsza z nich została zaprezentowana pod koniec października 2021 roku i opierała się głównie na stwierdzeniu, że kierowca pracujący na trasach międzynarodowych, nie jest w podróży służbowej, dlatego nie będą mu wypłacane za ten okres diety i ryczałty.
Oczywiście na w obecnym czasie, kiedy to brakuje kierowców w całej Europie, a w samej Polsce brakuje ich szacunkowo około 120 tys., nie można liczyć na to, że zgodzą się oni zarabiać mniej, niż dotychczas.
W związku z tym przewoźnicy musieli się liczyć z pewnym wzrostem kosztów, które będą ponosić na wynagrodzenia. Przykładowo, kierowcy, którzy będą jeździć na Zachód, otrzymają wynagrodzenie takie samo, jakie obowiązuje w tamtym kraju.
Dlatego, przyjmuje się, że przewoźnicy będą musieli wydać na jednego pracownika ok. 20% więcej, niż dotychczas. Warto jednak dowiedzieć się ile dokładnie wyniesie ta podwyżka i w jaki sposób można to policzyć?
Jak działa wirtualny kalkulator?
Na stronach internetowych możemy znaleźć bardzo przydatne narzędzie, jakim jest wirtualny kalkulator. Z łatwością pomoże nam on policzyć, ile powinno wynosić wynagrodzenie danego pracownika, po wejściu w życie Pakietu Mobilności.
Aby to sprawdzić, konieczne będzie podanie kilku istotnych informacji. Przede wszystkim łącznego wynagrodzenia brutto kierowcy. Ekspert z grupy Inelo, Łukasz Włoch wyjaśnia, że jest to kwota, którą pracownik otrzymał w liście płac.
Obecnie, średnie wynagrodzenie kierowcy pracującego w transporcie międzynarodowym wynosi około 3,5 tys. brutto, dlatego na tym przykładzie będziemy się opierać, przy omawianiu poszczególnych elementów.
Dodatkowo poza wynagrodzeniem podstawowym, kierowcy otrzymują dodatki, czyli diety i ryczałty, które średnio wynoszą około 5,5 tys. zł. Tę informację również należy dodać do kalkulatora.
W kolejnym kroku należy wpisać liczbę pełnych dni pracy, spędzonych za granicą, a także bieżący kurs euro i średnią liczbę godzin przepracowanych w miesiącu.
Łukasz Włoch zaznacza, że jeśli trucker pracował przez cały miesiąc, to jest to ok. 200 godzin samej jazdy oraz innej pracy, którą wykonywał kierowca.
Ostatnimi danymi, jakie należy wpisać, jest liczba godzin pracy poza granicami naszego kraju oraz średnią stawkę godzinową podaną w euro. Warto pamiętać, że do godzin pracy zaliczają się wyłącznie godziny, które podlegają pod delegowanie.
Po wpisaniu wszystkich niezbędnych danych otrzymamy tabelę z wynikami. W pierwszej kolumnie przedstawiony będzie obecny rozkład wynagrodzeń. W drugiej kolumnie przedstawione są wyniki, które obowiązywałyby, gdyby przyjęto pierwotne przekształcenia przepisów.
Ostatnia pokazuje to, co czeka przedsiębiorców aktualnie, gdyby rząd nie podał innej propozycji, niż ta przedstawiona w październiku, od lutego 2022 roku. W przypadku naszego przykładu wzrost wyniósłby nieco ponad 17%.
Podróż służbowa znika… ale nie do końca
Warto zaznaczyć, że wraz z wejściem w życie nowych przepisów, teoretycznie znikną dodatki, które wypłacane były z tytułu podróży służbowych. W praktyce nie jest to jednak tak oczywiste.
„W celu obniżenia podstawy opodatkowania i obliczenia stawki ZUS, dla całego wynagrodzenia, należy ustalić dietę, jaką pracownik wypracował za granicą. Warto zaznaczyć, że pracodawcy przysługuje prawo do obniżenia składek, właśnie o wartość diety”. – tłumaczy Łukasz Włoch.
Wytłumaczymy to na naszym przykładzie:
Pracodawca, nie będzie płacić składki ZUS za pracownika wyliczony od wynagrodzenia podstawowego, czyli w naszym przypadku, 3,5 tysiąca zł. W przypadku przepracowania całego miesiąca za granicą wynagrodzenie wyniesie 5922 zł, co wynika z podwyżek jakimi obciążony zostanie pracodawca (czyli wg. tabeli – 17.68%).