Obecnie, samochody ciężarowe z manualną skrzynią biegu są już zdecydowanie mniej popularne, niż kiedyś. Coraz częściej przedstawiciele marek samochodowych zapytani o ciągniki z tradycyjną skrzynią biegów popadają w osłupienie.
Co ciekawe, dostępność takich egzemplarzy jest już prawie niemożliwa, ponieważ zostały one wycofane z oferty niemal każdego producenta pojazdów ciężarowych.
Taka sytuacja jest odpowiedzią na gwałtownie malejące zainteresowanie takimi modelami na korzyść zautomatyzowanych skrzyń z wieloma elektronicznymi systemami, które nie mają możliwości współpracowania z manualną skrzynią biegów.
W prawie całej Europie temat tradycyjnych skrzyni praktycznie wygasł, także w Polsce. W Norwegii udało nam się dotrzeć do statystyk, które zawierają także dane o sprzedaży ciągników siodłowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton z manualnymi skrzyniami.
Dane opublikował jeden z branżowych magazynów „Transport Magasinet”, w którym można zobaczyć cały ranking, nawet z rozbiciem na konkretne marki.
Liderem sprzedaży okazała się Scania z modelem R450 NextGen, która wyposażona jest w manualną skrzynię biegów.
Oczywiście obecność tego modelu była dość przewidywalna, a pojazdów z manualną skrzynią biegów na rynku stale ubywa. W 2021 roku Norwegowie kupili o 1,6% mniej egzemplarzy z „manualami”, niż w 2020 roku.
Warto zaznaczyć, że sprzedaż takich pojazdów stała się niewielkim procentem. W Norwegii od stycznia do listopada sprzedano 4051 pojazdów ciężarowych, jednak zaledwie 64 z nich stanowiły ciężarówki z manualną skrzynią biegów.
Norweski rynek jest bardzo zbliżony do szwedzkiego, dlatego wśród producentów ciężarówek króluje tam Volvo Trucks oraz Scania. Zwykle około 80% sprzedaży pochodzi właśnie od tych dwóch marek, zatem miejsca dla konkurencji jest bardzo niewiele.
Inaczej jest jednak w przypadku egzemplarzy z manualnymi skrzyniami biegów. Oczywiście nie dziwi nas pierwsze miejsce, które zdobyła Scania, sprzedając 34 takie ciężarówki, co oznacza 53% udziału.
Znacznie ciekawszy jest fakt, że drugie miejsce należy dla firmy Iveco, która sprzedała aż 17 egzemplarzy, dzięki czemu posiada prawie 27% udziału. Jest to tym bardziej interesujące, że ten koncern w tym roku sprzedał w Norwegii łącznie zaledwie 26 modeli, co oznacza, że ponad połowa z nich była właśnie wyposażona w skrzynię manualną.
Na kolejnych miejscach plasuje się Volvo Trucks z udziałem 6,3% i sprzedażą 4 egzemplarzy, a także DAF, Mercedes-Benz oraz MAN, których sprzedaż wyniosła równo po 3 egzemplarze. Warto dodać, że ciężarówek marki Renault Trucks z manualną skrzynią biegów nie sprzedano ani jednej.
Tak przedstawiający się ranking może wynikać z bardzo dużej dostępności skrzyni manualnych w konkretnych markach. Przykładowo u Scanii oferta modeli z „manualami” jest stosunkowo szeroka i obejmuje nawet modele o konfiguracji autostradowej.
Oczywiście występuje tutaj jedno zastrzeżenie — muszą to być modele z płaską podłogą, zatem wykluczone są wszystkie egzemplarze z serii S.
Równie szeroka oferta występuję w firmie Iveco. Niestety, manualne skrzynie biegów nie są dostępna w konfiguracjach autostradowych, natomiast występują w ciężarówkach terenowych lub drogowo-terenowych (seria: T-Way/Trakker, X-Way/Stralis, czy X-Way).
W przypadku Volvo Trucks manualna skrzynia biegów nie występuje w największych modelach, natomiast Mercedes oferuje „manuale” wyłącznie w pojazdach terenowych, czyli w Arocsie, ale niestety nie w Actrosie.
W nowych pojazdach ciężarowych marki MAN, manualna skrzynia biegów jest praktycznie niespotykana, poza indywidualnymi konfiguracjami, które są niezwykłą rzadkością.
Koncernem, który całkowicie odchodzi od „manuali”, nawet w modelach terenowych jest Renault Trucks. Co ciekawe, modele z najnowszej generacji tego producenta, nie mają nawet miejsca na ewentualne sprzęgło, ponieważ w tym miejscu znajduje się przełącznik służący do regulacji kierownicy.
Z pewnością szczególnych wyjaśnień wymaga pozycja firmy DAF w tym rankingu. Ich bardzo daleka pozycja w norweskim rankingu wynika z ogólnie bardzo niskiej popularności w tym kraju.
Dotychczas modele DAF-a dość często występowały z manualną skrzynią biegów. Występowały one w modelach CF oraz XF, także w konfiguracjach autostradowych. Obecnie wraz z wejściem na rynek najnowszej rodziny XF/XG/XG+, wycofano manuale z produkcji.