Volvo Cars to szwedzka firma, produkująca samochody z siedzibą w Göteborgu w Szwecji. Firma została założona przez Assara Gabrielssona i Gustafa Larsona w 1927 roku, a obecnie własnością Geely Automobile, dużej marki motoryzacyjnej z siedzibą w Chinach.
Główna siedziba Geely Motors znajduje się w Szanghaju, natomiast Volvo Cars nadal ma siedzibę w Torslanda w Göteborgu, w Szwecji. Volvo Cars posiada zakłady produkcyjne w Szwecji, Belgii, Chinach, a ostatnio otworzyło swój pierwszy zakład produkcyjny w Stanach Zjednoczonych, w Karolinie Południowej.
„W III kwartale 2021 r. popyt na produkty i usługi Volvo Group był dobry na większości rynków na całym świecie. Zwiększyliśmy sprzedaż netto do 85,3 mld SEK (ponad 38 mln zł) dzięki silnemu wzrostowi nie tylko w działalności usługowej. Jednakże, na kwartał wpłynęły niedobory półprzewodników, innych komponentów i zdolności przewozowych, co spowodowało zakłócenia w produkcji i wzrost kosztów. Mimo to osiągnęliśmy skorygowany zysk operacyjny w wysokości 9,4 mld SEK (ok.2 mln zł), co odpowiada marży 11,0%” – mówił Martin Lundstedt, Prezes i Dyrektor Generalny.
Volvo, które konkuruje z niemieckim Daimlerem i Tratonem, podało, że liczba zamówień na samochody ciężarowe, w tym marek takich jak Mack i Renault, spadła o 4% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Firma przewiduje, że w 2021 roku liczba rejestracji na europejskim rynku samochodów ciężarowych wzrośnie do 280 000 sztuk, a w przyszłym roku do 300 000 sztuk.
W tym roku rynek amerykański osiągnie 270 000 samochodów ciężarowych, a w 2022 roku 300 000 samochodów ciężarowych. Wcześniej Volvo prognozowało, że w tym roku liczba rejestracji zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych wyniesie 290 000 samochodów ciężarowych.
Jednak zyski i przychody w III kwartale 2021 roku okazały się niższe w porównaniu do roku ubiegłego. Koncern spodziewa się, że utrzymujący się brak półprzewodników na rynku będzie wciąż odczuwalny w skutkach w nadchodzącym nowym roku.
Problemy z dostępnością półprzewodników
Producent samochodów z Göteborga powiedział, że łańcuchy dostaw są nadal ograniczone, ale chociaż produkcja pozostawała niższa niż popyt, od września „z miesiąca na miesiąc poprawiała się”.
„Sytuacja podaży poprawiła się w czwartym kwartale, ale spodziewamy się, że niedobór półprzewodników w całej branży pozostanie czynnikiem ograniczającym” – powiedział dyrektor generalny Hakan Samuelsson w oświadczeniu.
Pierwsza oferta publiczna Volvo (IPO) 29 października była największą w Europie w tym roku, co świadczy o sile europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, który znajduje się w trakcie trudnego przejścia na pojazdy elektryczne (EV).
Niedobór półprzewodników na rynku zmusił wielu producentów samochodów na całym świecie, w tym Volvo, do ograniczenia produkcji. Dyrektor finansowy Bjorn Annwall powiedział, że spodziewa się, że będzie to główny problem w czwartym kwartale.
Koniec kryzysu w 2022?
Niestety prognozy wskazują, że obecna fala niedoborów półprzewodników i układów scalonych przedłuży się do 2022 roku, ale są też oznaki, że podaż może w końcu dogonić popyt.
To samo dotyczy zdolności produkcyjnych, materiałów i sprzętu zarówno w sektorze półprzewodników, jak i opakowań. Niemniej jednak, po okresie niedoborów we wszystkich segmentach, obecnie zakłada się, że podaż półprzewodników może wrócić do względnej normalności w połowie 2022 roku.
Jednak zależy to jednak od kilku czynników ekonomicznych, więc wszystko to może się zmienić z dnia na dzień.
Plany na przyszłość Volvo Cars
Zgodnie z założeniami Volvo Cars planuje sprzedawać wyłącznie pojazdy elektryczne od 2030 roku. Do tego czasu wycofa wszystkie modele samochodów z silnikami spalinowymi, w tym hybrydy.
Marka planuje również duże inwestycje w sprzedaż internetową i uproszczenie swoich produktów. Volvo Cars stara się wykorzystać rosnący popyt na samochody elektryczne, w tym w Chinach, które już teraz są jednym z jej największych rynków.
Wcześniej jednak, bo do 2025 roku Volvo Cars chce, aby aż 50 procent globalnej sprzedaży składało się z samochodów w pełni elektrycznych, resztę miałyby stanowić hybrydy, dodatkowo szwedzka marka zobowiązało się do wprowadzenia na drogi miliona zelektryfikowanych samochodów również do 2025 roku.