Cały świat zmaga się obecnie z kolejną falą koronawirusa, w związku z tym, bardzo wiele krajów wprowadziło obostrzenia, które mają ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa i pomóc wrócić nam wszystkim do normalności. Niestety, wprowadzone ograniczenia z pewnością będą oddziaływać na drogowy transport towarów.
Przykładem państwa, które wprowadziło wiele restrykcji, jest Dania. Jak informuje związek przewoźników AISOE z Austrii, pracodawcy w tym kraju mają prawo, aby wymagać od swoich pracowników zaświadczenia o przebytym szczepieniu lub negatywnego wyniku testu na COVID-19.
Należy zaznaczyć, że takie przepisy zaczęły obowiązywać od 26 listopada i z pewnością będą mieć one wpływ na pracowników z branży transportu drogowego.
Przepisy, które weszły w życie w listopadzie, w głównej mierze mają pomóc w walce z pandemią koronawirusa — tak podaje AISOE, który powołuje się na informacje przekazane przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU).
Nowa ustawa uchwalona przez parlament duński daje pracodawcy prawo do zarządzenia okazania przez pracownika ważnego zaświadczenia o szczepieniu lub aktualnego wyniku testu na COVID-19. Warunkiem musi być jednak kwalifikacja wirusa, jako zagrażającego zdrowia i życia ludności.
Warto zaznaczyć, że w od 11 listopada bieżącego roku, wirus SARS-CoV-2 wywołujący COVID-19, został sklasyfikowany przez Duńską Komisję ds. Chorób, jako zagrażający społeczności.
Tak jak wcześniej wspomniano, firmy w Danii, mają prawo do żądania od pracowników lub osób odwiedzających odpowiednich dokumentów. Kierowcy pracujący w transporcie drogowym na terenie Danii powinni posiadać przy sobie aktualne zaświadczenie o szczepieniu bądź potwierdzenia negatywnego wyniku testu na COVID-19.
Istotny jest fakt, że negatywny wynik testu antygenowego jest ważny przez okres 48 godzin, natomiast w przypadku testów PCR są to 72 godziny.
Według zaleceń austriackiej organizacji najlepszym posunięciem jest kontakt z duńskimi partnerami, w celu wyjaśniania, jakie dokumenty są przez nich wymagany, pozwoli to na uniknięcie nieporozumień.
Ujednolicenie przepisów dla transportu
Po obostrzeniach, które zaczęły obowiązywać w niektórych krajach europejskich, np. w Danii i w Niemczech, wpływają mniej lub bardziej na zawodowych kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym.
Stowarzyszenie przewoźników ČESMAD BOHEMIA z Czech apeluje do IRU (Międzynarodowa Unia Transportu) oraz Ministerstwa Transportu Czech, aby podjęły działania mające na celu ujednolicić przepisy obowiązujące zawodowych kierowców w całej Unii Europejskiej.
Jedna z propozycji czeskiego stowarzyszenia zakłada, aby kierowcy nie byli uważani za wstępujących do firmy w czasie rozładunku i załadunku. Skutkiem tego rozwiązania, kierowcy nie mieliby obowiązku przedstawiania dokumentów zaświadczających o braku zakażenia wirusem.
Oczywiście to właśnie dokument poświadczający negatywny wynik testu był największym problemem dla wielu kierowców. Regularne robienie testów, stanowi poważne utrudnienie dla osób pracujących w transporcie drogowym, szczególnie przy przewozach towarów.
Stan wyjątkowy w Czechach i na Słowacji
Ze wzglądu na nasilającą się falę koronawirusa, rząd czeski wprowadził stan wyjątkowy, który zaczął obowiązywać od nocy z 25 na 26 listopada i będzie trwał przez kolejne 30 dni.
W związku z tym, kluby, kasyna oraz lokale gastronomiczne mogą być otwarte wyłącznie od 5 do 22. Co więcej, na terenie całego kraju obowiązuje zakaz spożywania alkoholu w miejscach publicznych.
Osoby, które będą przekraczać polsko-czeską granicę i mają powyżej 12 lat, zobowiązane są do wypełnienia specjalnego formularza, mającego na celu określenie lokalizacji osoby podróżującej. Osobami zwolnionymi z tego obowiązku są natomiast kierowcy ciężarówek.
W przypadku Słowacji, stan wyjątkowy, a także częściowy lockdown został wprowadzony w nocy z 24 na 25 listopada i ma obowiązywać przez okres 90 dni. Słowacka policja będzie przeprowadzać kontrole osób przybywających.
Będą one dotyczyły wypełnionych formularzy przyjazdowych oraz sprawdzenia paszportów covidowych. W przypadku osób niezaszczepionych konieczne będzie odbycie kwarantanny przez okres co najmniej 5 dni.
Obowiązek odbycia kwarantanny nie dotyczy jednak wszystkich. Z tego nakazu zwolnieni są kierowcy i załogi pracujące w transporcie towarowym, piloci oraz cała załoga samolotu, maszynistów i osób pracujących w obsłudze transportu kolejowego oraz całej służby zdrowia.