Powstała w 1996 marka Wielton produkująca naczepy, przyczepy i zabudowy samochodowe jest jednym z trzech największych producentów w Europie i jednym z dziesięciu największych producentów w tej branży.
Produkty Grupy Wielton sprzedawane są w 35 krajach w Europie, Azji i Afryce. Na drogi wyjechało już ponad 75 000 naczep i przyczep z logo Wieltonu. Głównymi klientami są firmy transportowe, budowlane, produkcyjne, dystrybucyjne i rolnicze.
W Grupie Wielton zatrudnionych jest ponad 2000 osób, w tym 200 inżynierów i konstruktorów, którzy optymalizują proces produkcji i wprowadzają najnowsze technologie.
Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na niemal wszystkie gałęzie przemysłu, a firmy na całym świecie zostały zmuszone do zamknięcia działalności. Najbardziej dotknięte zostały hotele, restauracje i przemysł związany z rozrywką, ale nawet inne sektory, jak przemysł ciężarowy odczuły negatywne skutki światowej pandemii.
Jednak rok 2021 jest optymistyczny dla branży transportowej, wciąż utrzymujący się wzrost sprawia, że jest to dziedzina gospodarki, która rozwija się najszybciej. Związane jest to z rosnącym zapotrzebowaniem na te usługi.
Zyski w liczbach
Wielton odnotował przychody o 48% większe w III kwartałach tego roku w porównaniu do trzech pierwszych kwartałów 2020 roku. W zeszłym roku Grupa Wielton osiągnęła przychody o wartości 1,302 mld zł, obecnie przychody wynoszą 1,929 mld zł. Różnica między przychodami wynosi 1,82 mld zł.
Zysk operacyjny, czyli różnica między przychodami a kosztami bez kosztów finansowych i podatków wzrósł o 400%, osiągając poziom 71,42 mln zł. EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) wskazuje na 108% skok zysku (do roku 2020), osiągając wartość 120,2 mln zł.
Sprzedaż produktów Grupy Wielton w tym roku, w pierwszych III kwartałach przekroczyła wyniki sprzedaży z roku 2019, w tym samym okresie o 5%. Zysk netto w 2020 wynosił 12,57 mln zł, a w tym roku, w okresie od stycznia do września jest on większy prawie czterokrotnie i wynosi 45,59 mln zł.
Prezes Grupy Wielton — Paweł Szataniak stwierdził:
„W ciągu 9 miesięcy 2021 roku sprzedaliśmy ponad 16 tys. naczep i przyczep, czyli o 43 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku”
Na polskim rynku również marka Wielton odnotowała wzrost sprzedaży swoich produktów, aż o 82% w porównaniu do zeszłego roku. Tutaj klienci zakupili 3,8 tys. naczep i przyczep.
Wielton w Europie
Należąca do Wieltona Grupa Fruehauf jest liderem branży, a swoją siedzibę ma w Auxerre we Francji. Wysoka produkcja umocnia jego pozycją na francuskim rynku, przekraczając poziom 20%. W porównaniu do roku 2020 przychody spółki w tym roku wyniosły 467 mln zł, czyli o 28% więcej.
Spółka Lawrence David, która należy do Grupy Wielton, od września 2018 roku osiągnęła przychody na poziomie 266,6 mln zł, co stanowi wzrost o 99% w porównaniu do zeszłego roku. Sprzedaż na rynku brytyjskim zanotowała wzrost o 52%, obecnie Lawrence David zajmuje drugą pozycję na rynku w Wielkiej Brytanii.
Nowa spółka- nowe zyski?
Nowy zakład Langendorf Polska, którego rozbudowa zakończyła się na początku listopada tego roku, znajduje się w Wieluniu, na obszarze Łódzkiej Strefy Ekonomicznej i zakładów produkcyjnych Wielton S.A.
Zajmuje się produkcją m.in. naczep niskopodwoziowych, inloaderów, ale także wytwarza różnego rodzaju pojazdy specjalistyczne. Wszystkie naczepy niskopodwoziowe Grupy Wielton będą sprzedawane pod marką Langendorf.
Głównym zadaniem Langendorf Polska jest wzmocnienie spółki Langendorf i wsparcie centrum kompetencyjnego w Waltrop zajmującego się niszowymi pojazdami niskoseryjnymi. Spółką zarządza Klaus Strautmann — Dyrektor Zarządzający Langendorf, a w Polsce Tomasz Wypchło, Dyrektor Operacyjny Langendorf Polska.
Rozbudowa zakładu ma celu zwiększenie produkcji naczep niskopodowoziowych, obecnie produkuje się tam od 7 do 10 naczep tego typu w ciągu dnia.
Wytwarzanie w fabryce naczepy SMART-LINE charakteryzują się ładownością do 47 ton, cięższe naczepy niskopodwoziowe przeznaczone do większych obciążeń wciąż są produkowane w zakładzie Langendorf w Waltrop.