To właśnie 25 lat temu Mercedes-Benz wprowadził na rynek samochodów ciężarowy pierwszego Actrosa. Miało to miejsce w 1996 roku, dokładnie w 100-tną rocznicę skonstruowania pierwszego pojazdu ciężarowego w 1896 roku. Warto podkreślić, że obecnie na drogach całego świata jeździ już pięć generacji tego modelu.
Przedstawiciel Mercedes-Benz Trucks, Andreas von Wallfeld informuje, że Actros od momentu wejścia na rynek, jest ich flagowym modelem, który cieszy się wysokim zadowoleniem klientów i sprzedał się w ponad 1,4 milionach egzemplarzy.
Innym potwierdzeniem ogromnego sukcesu Actrosa jest to, że każda z jego generacji została wyróżniona tytułem „International Truck of the Year”, który przyznawany jest przez dziennikarzy zajmujących się branżą pojazdów użytkowych.
Zawsze gra pierwsze skrzypce
Od samego początku, głównym założeniem konstruktorów Actrosa jest osiągnięcie najwyższych not, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa, niskiego zużycia paliwa, łączności sieciowej oraz komfortu jazdy.
Pierwsza generacja tego modelu zachwyciła wszystkich z branży przede wszystkim elektronicznym układem hamulcowym EBS, w pełni automatycznym systemem zmiany biegów, a także kabiną Megaspace, która posiada płaską podłogę.
Kolejna generacja wyróżniła się dzięki bogatemu wyposażeniu w systemy, m.in. automatycznego utrzymania odległości oraz utrzymania pasa ruchu, asystent Active Brake Assist. Dodatkowo w modelu zastosowano zupełnie inny rozkład schowków i półek.
Actros 3 został wyposażony w wiele przydatnych technologii: czujnik deszczu i oświetlenia, ulepszony system hamowania awaryjnego i skrzynię biegów Powershift.
Zupełnie inne standardy wyznaczyła czwarta generacja Actrosa, gdzie zastosowano silniki najnowszej generacji, które spełniają normę emisji spalin Euro VI. Dodatkowo ciężarówka została wyposażona w tempomat GPS Predictive Powertrain Control oraz zrewolucjonizowany system Active Brake Assist 4, który posiada funkcję wykrywania pieszych.
Nowy Actros – cztery światowe premiery
Najnowszy Actros 5 generacji jest dostępny na rynku od 2018 roku i oferuje wiele różnych rozwiązań technicznych. Pierwszym z nich jest Active Drive Assist (ADA), który jest pierwszym na świecie systemem wspomagającym, po części umożliwiający jazdę automatyczną.
ADA to system, który w odpowiednich warunkach może aktywnie wspierać kierowcę. System jest na tyle inteligentny, że automatycznie potrafi utrzymywać odstęp podczas jazdy, skręcać oraz przyspieszać.
Kolejnym technicznym rozwiązaniem jest Active Brake Assist 5, który może zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo dla pieszych. System w obliczu wykrycia niebezpieczeństwa może automatycznie wyhamować ciężarówkę.
Warty uwagi jest również fakt, że w najnowszym Actrosie po raz pierwszy całkowicie zrezygnowano z lusterek zewnętrznych, a zamiast nich zastosowano system MirrorCam.
Podczas konstruowania tej wersji Actrosa, brano również pod uwagę komfort pracy kierowcy. Kabinę wyposażono w Multimedia Cockpit, czyli kokpit, który składa się z dwóch znacznej wielkości wyświetlaczy wyposażonych w ekran dotykowy.
W wersji z 2021 roku występuje system Active Drive Assist drugiej generacji. Dodatkowo w celu zwiększenia bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pozostałych uczestników ruchu, Actros został wyposażony w system Emergency Stop Assist, który potrafi automatycznie zatrzymać pojazd, jeśli kierowca nie reaguje na wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia.
W najnowszej wersji Actrosa dostępna jest także funkcja Active Sideguard Assist, która pojawia się w jednej z opcji. Jest to udoskonalony system kontrolujący martwe pole, który nie tylko ostrzega kierowcę o obiekcie, który się tam znajduje, ale również potrafi wyhamować ciężarówkę, gdy kierujący nie zareaguje we właściwym czasie.
eActros: nowa era
W 2021 roku rozpoczęła się produkcja pierwszego seryjnego samochodu ciężarowego o napędzie elektrycznym. Model eActros został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o użytkowaniu w transporcie ciężkim.
Jego jednostką napędową są dwa w pełni zintegrowane silniki elektryczne i dwustopniowa skrzynia biegów. Napęd z wykorzystaniem takiej technologii sprawia, że pojazd jest cichy, co umożliwia realizację nawet nocnych dostaw oraz wjazd do centrów miast, w których występują zakazy dotyczące pojazdów z silnikami wysokoprężnymi.
Elektryczny model Actrosa w znaczny sposób ogranicza emisję dwutlenku węgla do środowiska, co może być potwierdzeniem dużego zaangażowania koncernu Mercedes-Benz Trucks w rozwój transportu, który nie będzie oddziaływał na otaczający nas świat.
Modele specjalne
Koncern Mercedes-Benz Trucks regularnie włącza do swojej oferty także limitowane edycje modelu Actrosa m.in. modele Black Liner i White Liner, Edition 1, czy Edition 2.
Dzięki zastosowaniu dodatkowych elementów wnętrza lub nadwozia, a także wyposażeniu pojazdu w specjalne elementy stylizacyjne, ciężarówka nabiera indywidualnego charakteru, który z pewnością będzie niepowtarzalny.