Share This Post

Aktualności / Nieuws / Samochody ciężarowe

Scanie jeszcze oszczędniejsze: nowy układ napędowy i inne udoskonalenia

Scanie jeszcze oszczędniejsze: nowy układ napędowy i inne udoskonalenia

Producenci Scania wprowadzają zupełnie nową platformę silników dla pojazdów przystosowanych do standardów Euro 6. Napęd występuje w wariantach, o mocy 420 do 560 KM, co może zapewnić oszczędności paliwa w przewozach dalekobieżnych rzędu nawet 8%.

Wszystkie silniki mają fabryczną możliwość napędzania paliwem HVO, a co ciekawe dwa z nich mogą być również zmodyfikowane na wersję biodiesel FAME. Wraz z nowymi układami napędowymi, wprowadzono nowe skrzynie biegów oraz osie.

„Oddychanie” kluczem do nowej jakości silników

Nowe silniki koncernu Scania mają zagwarantować bezawaryjną eksploatację, a także wydłużoną żywotność i mniejszą wagę.

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, nowy układ napędowy, który może zapewnić nawet 8% oszczędności paliwa. Ciekawostką jest fakt, że w nowych silnikach zmieniono wszystko, nie ma w nich ani jednego elementu, który występował w dotychczasowych modelach tego producenta.

Dzięki wprowadzonym zmianom żywotność techniczna nowego układu wzrosła aż o 30% w porównaniu do poprzedniej generacji, pomimo że nie wymagają one tak licznych przeglądów.

Silniki nowej generacji są wysokowydajne, a w szczególności wymagające dla dolotowego i wylotowego układu wydechowego. Jak tłumaczą producenci: „oddychanie jest kluczem do wszystkiego — począwszy od zużycia paliwa do osiąganej mocy”. W związku z tym, w najnowszych silnikach bardzo dokładnie opracowano dolot i wylot, co zapewnia bardzo dobrą cyrkulację silnika.

Niższe obroty przy jeździe ze stałą prędkością

Scania jest bardzo dobrze znana w całej branży ze stosowania filozofii niskich obrotów. Ciężarówka jadąca z prędkością obrotową silnika ponad 900 obrotów na minutę może zaoszczędzić większą ilość paliwa.

Co ciekawe najnowsza gama silników idzie jeszcze dalej. Cały układ napędowy został opracowany jako zespolona jednostka, który monitorowany jest przez układy sterujące o bardzo dobrych możliwościach obliczeniowych.

Scania, aby udoskonalić swoje modele, wprowadziła nową oś tylną, która posiada opcję szybkich przełożeń, pośród których, najszybsze wynosi 1,95:1. Zwyczajowo ciągnik będzie narzucał jazdę na 12 biegu, ponieważ gwarantuje on najmniejsze straty skrzyni biegów.

Kiedy nastaną odpowiednie do tego warunki, uruchomiony zostanie nadbieg. Oznacza to, że biegi będą zmieniane zdecydowanie częściej, niż nauczeni są kierowcy, po to, aby zoptymalizować oszczędzanie paliwa.

Nowe, lżejsze skrzynie Opticruise

Rok temu, koncern Scania rozpoczęła wprowadzać na rynek bardziej zautomatyzowaną gamę skrzyń biegów, które docelowo mają one zastąpić wszystkie obecnie występujące automatyczne skrzynie Opticruise.

Pierwszym egzemplarzem z nowej gamy była skrzynia biegów G33CM, a od niedawna dołączyła do niej skrzynia G25CM, która jest przeznaczona do lżejszych operacji.

Warto zaznaczyć, że nowe skrzynie biegów są zdecydowanie lżejsze (o 60 kg) od swoich poprzedników, a wszystko to dzięki zastosowaniu aluminiowej obudowy i nieco mniejszych rozmiarów.

Kolejnym dużym osiągnięciem konstruktorów, podobnie jak w przypadku nowych silników jest wydłużenie okresu między wymianami oleju. Jest to wynikiem dużej staranności wykonania oraz wykorzystania większych filtrów i zastosowania olejów lepszej jakości.

Bezproblemowe hamowanie silnikiem

Długodystansowe modele firmy Scania, są od dawna uznawane i doceniane m.in. za układ hamowania w postaci retardera. W nowej gamie silników dostępny jest zupełnie nowy pomocniczy układ – CRB, który zawiera hamulec silnikowy razem z układem dekompresyjnym.

Dzięki zastosowaniu nowej technologii większość modeli nie będzie wymagać retardera, oczywiście o ile teren nie będzie zbyt górzysty. Oczywiście producenci zapewniają, że w modelach z nowym silnikiem możliwa będzie kombinacja tradycyjnego hamulca, z nowym układem CRB, a także retarderem.

Cyfrowe lusterka i nowe warianty wnętrza

Poza wcześniejszymi elementami, Scania wprowadziła także modernizację wnętrz swoich modeli premium. Najbardziej widocznym wyposażeniem jest nowy system Scania Mirror View Camera (SMVC).

Kupujący mogą również skorzystać z nowych propozycji dotyczących tapicerki, a także kolorystyki wnętrza. Dodatkowo producenci oferują cztery różne rodzaje leżanek, które zapewnią kierowcy większy komfort.

Manager Scania Accessories, Peter Hellberg zaznacza, że dzięki kamerze umieszczonej w drzwiach, obraz, który obserwuje kierowca na wyświetlaczu, jest naturalny i pozwala na szybszą i instynktowną reakcję.

System SMVC ma także zagwarantować lepszą widoczność wokół słupków, co z pewnością przyda się podczas manewrów wykonywanych w ciasnych miastach.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>