Share This Post

Aktualności / jazda / Nieuws

Paliwowa ruletka – kierowcę zawodowego warto nauczyć jeździć taniej

Paliwowa ruletka – kierowcę zawodowego warto nauczyć jeździć taniej

Koszty związane z paliwem, mogą stanowić około 30% wszystkich kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa transportowe. Istnieją jednak sposoby, aby obniżyć te wydatki. Chcesz wiedzieć jak? Odpowiedź jest bardzo prosta, należy przeszkolić kierowców, aby jeździli bardziej ekonomicznie, tankowali z rozwagą i korzystali z przydatnych narzędzi telematycznych.

Ekspert z Grupy INELO, Tomasz Czyż uważa, że każdego kierowcę, który dopiero rozpoczyna swoją karierę w branży transportowej, warto nauczyć takiej jazdy, aby pojazd zużywał mniej paliwa.

Przeszkolenie doświadczonego kierowcy z ekonomicznej jazdy ciężarówką oraz pokazanie najnowszych technologii może pozwolić zaoszczędzić 1-1,5 litra. Oczywiście jest to zależne od trasy oraz rodzaju przewożonego ładunku.

Ilość spalanego paliwa zależy w głównej mierze od pojazdu. Najnowsze ciężarówki prezentowane przez producentów są coraz bardziej ekonomiczne i ekologiczne.

Średnie spalanie, przy przewożeniu lżejszego towaru może wynieść ok. 22-24 litry ON/100 km, natomiast przy cięższym może to być 27-28 litrów. Niestety, na drogach nadal można spotkać ciężarówki, które spalają ponad 30 litrów.

Ciągniki siodłowe zazwyczaj wyposażone są w zbiorniki paliwowe o pojemności 1000-120 0 litrów, czasami zdarzają się także większe o pojemności 1400 litrów. Taka pojemność sprawia, że pojazd może pokonać nawet do 5 tys. kilometrów na jednym tankowaniu.

Eco-driving – nauka oszczędzania paliwa

Oczywiście właściciele firm transportowych nie mają żadnego wpływu na ceny paliw, jednak mogą wpłynąć na swoich pracowników. Eco-driving jest stylem jazdy, dzięki któremu możliwe jest zmniejszenie spalania oraz redukcję negatywnego oddziaływania na środowisko.

Dzięki Eco-driving, zużycie paliwa może być obniżone nawet o 20%. Pozwoli to na osiągnięcie bardzo dużych oszczędności, zwłaszcza że firmy transportowe ponoszą koszta eksploatacji wysokości 35-40 tys. zł miesięcznie na jeden ciągnik (z czego 10-14 tys. zł to wydatki na paliwo).

Nasz ekspert uważa, że przedsiębiorstwa, które raz zainwestowały i skorzystały ze szkoleń ekonomicznej jazdy, będą robić to regularnie, ponieważ widzą efekty.

Przewoźnicy najczęściej wysyłają na szkolenia nowych kierowców lub tych, którzy przesiadają się na inną ciężarówkę. Niezwykle ważne jest poznanie nowego pojazdu, tak aby wypracować najbardziej optymalne zachowania, które pozwolą ograniczyć spalanie.

Istniejące narzędzia telematyczne mogą w znaczny sposób wspomagać eco-driving. Umożliwiają one analizę zużycia paliwa dla całej floty, ale także dla pojedynczych pojazdów. Dzięki temu przewoźnik może sprawdzić, który z kierowców jeździe najbardziej ekonomicznie oraz co można poprawić.

Co kraj – to inna cena paliwa

Warto zaznaczyć, że w zależności od kierunku transportu, zmieniają się także strategie tankowania. W przypadku kursu po obszarze Unii Europejskiej paliwo tankowane jest najczęściej do pełna, jeszcze przed przekroczeniem granicy naszego kraju.

Natomiast podczas transportu na Wschód, kierowcy najczęściej starają się przekroczyć granicę z niemal pustym bakiem, aby napełnić go za granicą. Oczywiście o strategii zależą ceny paliwa w poszczególnych krajach.

Biorąc ceny z połowy listopada 2021 roku, różnica stawki za litr paliwa w Niemczech, była wyższa o ponad 1 zł, co stanowi prawie 20%. Na Ukrainie paliwo można było zakupić o ok. 1,44 zł taniej, co dawało oszczędność rzędu nawet 30%.

Ceny paliwa różnią się także w niemal każdym państwie na obszarze UE, dlatego warto wiedzieć, gdzie tankowanie będzie najkorzystniejsze. Bardzo często kierowcy nakładają kilka km drogi, aby zapłacić mniejszą cenę, ponieważ ceny mogą różnić się nawet o kilkanaście procent.

Telematyka w transporcie wskaże tankowanie

Technologią, która może okazać się dużym wsparciem dla spedytorów oraz kierowców przy wyborze odpowiedniej stacji paliwowej. Narzędzia telematyczne umożliwiają szybkie sprawdzenie danych dotyczących paliwa, dzięki czemu, kierowca będzie mógł zaplanować, gdzie powinien uzupełnić zbiornik.

Tomasz Czyż zaznacza, że dzięki systemowi telematycznemu, spedytorzy już na etapie planowania trasy mogą określić miejsce tankowania, wówczas kierowca otrzyma taką informację na swoim komputerze telematycznym, która zostanie automatycznie wprowadzona do nawigacji.

Ponadto, funkcja geofencingu umożliwia otrzymanie informacji dotyczących wyłącznie sprawdzonych stacji paliwowych, które uprzednio zostały dodane do systemu.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>