InPost jest prywatnym operatorem sieci logistycznych i dysponuje ponad 13 tys. paczkomatów w Polsce. Taka forma dostawy przesyłek jest najbardziej ekologiczna. Jak się okazuje, paczkomaty pozwalają na znaczne ograniczenie emisji CO2 aż o 75%.
InPost jednak na zwykłej dostawie się nie zatrzymuje. Operator postanowił powiększyć swoją flotę o ponad 250 elektrycznych aut, a wszystko to w ramach projektu „Green City”, który jest wdrażany w wielu polskich miastach. Tym samym elektryczna flota InPostu pod koniec 2021 ma przekroczyć ponad 300 pojazdów elektrycznych.
Nie tylko bardziej ekologiczne, ale i wygodniejsze
Największą część floty, bo aż prawie 90%, będą stanowiły samochody japońskiej marki Nissan – ponad 250 pojazdów modelu e-NV200 w wersji XL, których przestrzeń ładunkowa wynosi 10 m³. InPost planuje także wprowadzić 10 samochodów Mercedes-Benz eSprinter.
Samochody mają silnik elektryczny o mocy 109 KM, a także akumulator wysokonapięciowy o pojemności 40 kWh, dzięki któremu pojazd może przejechać nawet 200 km. Energia uzupełniana jest prądem stałym za pomocą złącza CHAdeMO.
Pojazdy elektryczne mają przyczynić się zarówno do ograniczenia ilości zanieczyszczeń w środowisku, jak i do obniżenia bieżących kosztów, które ponosi operator. InPost dba nie tylko o ekologię, ale również o bezpieczeństwo i zdrowie kurierów.
Odpowiednia konstrukcja i kompaktowy rozmiar samochodów zapewnią kurierom swobodne ruchy przy załadowywaniu i rozładowywaniu paczek. Dodatkowym udogodnieniem, które zwiększy komfort pracy, są system bezkluczykowego dostępu oraz podgrzewana kierownica i fotele.
Czy elektryczne pojazdy to przyszłość transportu ?
Paweł Racis, dyrektor handlowy Arval Service Lease Polska – firmy, która dostarcza samochody dla InPostu, jest zadowolony z tej współpracy. Ich kontrakt ma obejmować czteroletni wynajem samochodów, a także serwis, ubezpieczenie oraz zapewnienie pojazdów zastępczych, które będą udostępniane w razie pojawiających się problemów.
Dyrektor twierdzi, że wymiana tradycyjnych spalinowych samochodów dostawczych na samochody elektryczne we flotach takich firm, jak właśnie InPost jest nieuchronna. Głównym celem jest oczywiście redukowanie bieżących kosztów i zapobieganie emisji nowych zanieczyszczeń powietrza, ale nie tylko.
Według Racisa, za kilka lat do centrum miast będą mogły wjeżdżać samochody zeroemisyjne, czyli głównie elektryczne. Co za tym idzie, to pionierzy takiego sposobu dostawy i transportu zagwarantują sobie stabilne miejsce na rynku i zdystansują rosnącą konkurencję.
Konkurencji i wymaganiom klientów próbuje również sprostać sam Nissan, który już kilkanaście lat temu zrewolucjonizował rynek samochodów elektrycznych.
Dyrektor zarządzający Nissan Sales CEE, Maciej Klenkiewicz podkreślił, że cieszy się ze współpracy z InPostem, który już kolejny raz zaufał ich firmie i wybrał ich elektryczne samochody dostawcze do swojej floty.
Klenkiewicz zwrócił również uwagę na jakość i sprawność samochodów, które produkuje Nissan. Według niego i klientów, z którymi współpracował, Nissany e-NC200 świetnie sprawdzają się w realizacji dostaw ostatniej mili, czyli dostarczaniu zamówień zazwyczaj z magazynu do punktu odbioru.
Dyrektor z dumą wypowiedział się również o inicjatywie „Green City”, której firma Nissan jest częścią. Co więcej, zadeklarował, że choć już ponad 10 lat temu Nissan zrewolucjonizował rynek masowo produkowanych pojazdów elektrycznych, to firma nie zamierza spocząć na laurach i planuje dalsze ulepszanie elektrycznych modeli samochodów, próbując tym samym sprostać oczekiwaniom swoich klientów, którzy poszukują innowacyjnych rozwiązań technologicznych.
Program „Green City” i rozległa strategia InPostu
Samochody nie będą jednak dostarczać paczek do wszystkich miast i aglomeracji w Polsce. Pojazdy elektryczne będą wykorzystywane tylko na potrzeby dostaw do miast partnerskich programu „Green City”.
Jak na razie, w projekcie biorą udział takie miasta jak Łódź, Kraków, Kielce, Sopot, Rzeszów, Wałbrzych, Częstochowa, Rybnik, Białystok, Chełm oraz Zielona Góra.
Dostawy paczek elektrycznymi samochodami to nie jedyna innowacja wprowadzona w ramach projektu „Green City”. Strategia InPostu zakłada również wdrożenie innych inicjatyw ekologicznych.
Ładowarki elektryczne przy paczkomatach InPostu, nasadzanie roślinności oczyszczającej powietrze, zakładanie antysmogowej kostki brukowej wokół paczkomatów to tylko niektóre z rozwiązań, które przyczynią się do poprawienia jakości powietrza, dbania o środowisko i ochrony klimatu.