Stało się! Renault Trucks Gamy T Evo nareszcie dotarło do naszego kraju. W okresie, gdy pierwsi klienci oczekują na odbiór tych egzemplarzy, my mieliśmy okazję zobaczyć i przetestować egzemplarz najnowszego modelu Renault Trucks.
Zmiany, które zostały wprowadzone w modelu „Evolution” (w skrócie „Evo”), były już przedstawiane wiele razy na różnych platformach. Do kluczowych zmian należy m.in. zmiana reflektorów na nowe z technologią LED oraz prowadzenie kolumny kierowniczej o trójpłaszczyznowej regulacji.
Model Evo posiada także nową kolumnę kierowniczą, nowe obicia foteli, oprogramowanie układu napędowego jest znacznie bardziej ekonomiczne, a schowki zlokalizowane w desce rozdzielczej zostały nieco zmienione.
Zapewne każdy z Was chciałby się dowiedzieć, jak to wygląda w rzeczywistości. Poniżej postaramy się to opisać, zwracając uwagę na poszczególne elementy wyposażenia.
Na samym początku podkreślamy, że mieliśmy okazję testowania bogatej wersji demonstracyjnej bez naczepy, dlatego nie wiemy, jak on zachowuje się pod większym obciążeniem oraz jak wyglądają podstawowe warianty tego modelu.
Nowa płaszczyzna regulacji kierownicy
Niestety, naszym zdaniem model z Gamy T, który obowiązywał do tej pory, wypadał w tej kwestii dość słabo. W nowym modelu natomiast zakres regulacji może zaskoczyć niejednego kierowcę. Kierownicę można przyciągnąć tak blisko, że poczujemy się jak w samochodzie osobowym.
Trójpłaszczyznowa możliwość regulacji kierownicy w tym przypadku pozwala na nieskończoną liczbę ustawień. Każdy kierowca bez względu na swój wzrost, budowę ciała czy większy brzuch znajdzie ustawienie najbardziej dla siebie komfortowe.
Likwidacja sprzęgła
Razem z pojawieniem się nowej kolumny kierowniczej, inżynierowie zrezygnowali z instalacji pedału sprzęgła. Elementem zastępczym jest przełącznik, który odpowiada za wyłączenie blokady kierownicy.
Podstawą tej decyzji był fakt, że żaden model z Gamy T, C oraz K nie będzie dostępny już w wersji z manualną skrzynią biegów, dlatego sprzęgło jest eliminowane również z pojazdów budowlanych.
Nowe obicia i inny materac
Ogólny kształt foteli i łóżka nie zmienił się znacząco od poprzednich wersji, jednak zdaniem producentów, nowe obicia foteli są znacznie bardziej wytrzymałe, a nowy materac pozwoli na większy komfort podczas snu.
Zarówno fotel, jak i materac są względnie twarde, dzięki czemu nie czujemy efektu zapadania się. Producenci dodatkowo dołączyli miękką nakładkę na materac, tak aby spełnić wszelkie upodobania. Oczywiście nakładkę w zależności od potrzeb można pozostawić na materacu lub zdjąć.
Warto zaznaczyć, że materac występuje w dwóch opcjach: wysokojakościowej (Sérénité) lub standardowej, natomiast fotel w aż trzech wariantach.
Metamorfoza deski rozdzielczej
Dowiedzieliśmy się, że w standardowej wersji nowego modelu T Evo, kierowca będzie miał do dyspozycji magnes zlokalizowany właśnie na desce rozdzielczej. Ma on służyć jako uchwyt na tablet lub telefon, dzięki któremu urządzenie będzie mogło być ustawione ekranem do kierowcy. Będzie to przydatne m.in. do obserwacji informacji w aplikacji e-TOLL.
Dodatkowym elementem jest uchwyt na kubek, który jest wysuwany i znajduje się w dolnej części deski rozdzielczej. W tym miejscu znajduje się dodatkowa szuflada, która jest dość obszerna.
Ostatnim elementem, jaki można zauważyć, to przełącznik, umożliwiający uruchomienie silnika, który zastąpił tradycyjną stacyjkę. W nowym modelu zastosowano system bezkluczykowy, jednak o dość ograniczonym zasięgu.
W celu uruchomienia ciężarówki, kluczyk powinien być zlokalizowany bardzo blisko przełącznika, docelowo na półce zamontowanej poniżej. Prawdopodobnie jest to dodatkowe zabezpieczenie, które ma chronić pojazd przed kradzieżą.
Nowe oprogramowanie
My osobiście zauważyliśmy dwie zmiany, które rzuciły nam się w oczy. Pierwszą jest, zwiększona dowolność przy obsłudze przewidującego tempomatu. Możemy ręcznie sterować prędkościami podczas toczenia się, jednocześnie nie będąc ograniczonym wyłącznie do trzech odgórnie określonych wariantów.
Co więcej, producent informuje również o znacznie bardziej ograniczonych opcjach redukcji biegów, tak aby ciężarówka nie wchodziła na bardzo wysokie obroty.