Koncern DAF z pewnością rozpoczął rewolucję dotyczącą projektowania kabin w samochodach ciężarowych. Modele XG oraz XG+ zostały wydłużone z przodu o 16 cm i o 33 cm z tyłu, dzięki czemu część sypialniana jest zdecydowanie większa. Warto zaznaczyć, że Unia Europejska wydała zgodę na łączenie wydłużonego ciągnika z pełnowymiarowymi naczepami.
Podczas prezentacji powiększonych modeli, DAF udowodnił, że większa kabina znacząco oddziałuje na poprawę aerodynamiki oraz widoczności z kabiny, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo kierowców.
Oczywiście po stworzeniu pierwszych modeli o wydłużonych kabinach przez DAF, nasuwa się pytanie, który producent również wykorzysta takie rozwiązanie, które jest akceptowane przez UE. Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać, ponieważ 15 września Volvo Truck zaprezentowało swój prototyp modelu ciągnika siodłowego.
Początkowo trudno uwierzyć, że jest to pojazd, który spełnia normy unijne, ponieważ cały zestaw jest w typowo brazylijskiej konfiguracji, czyli posiada dwie naczepy, które służą do przewozu plonów rolnych. Sprawdzając parametry kabiny, można zauważyć, że została ona wydłużona łącznie o 42,5 centymetra, w bardzo podobnych proporcjach jak w modelach DAF. Dodatkowo kabina jest umieszczona nieco niżej niż w pozostałych modelach Volvo FH.
Przód kabiny w Volvo Efficiency Concept Truck został wydłużony o 17,5 centymetra, przede wszystkim zwiększono jej dolną część, na skutek czego przednia ściana jest bardziej pochylona i może mieć zaokrąglone narożniki. Oczywiście w praktyce związane jest to ze zwiększoną aerodynamiką, a także bardziej ekonomiczną jazdą i mniejszym spalaniem.
Część sypialna została powiększona aż o 25 centymetrów. Zastosowano przy tym przedłużenie z kabiny modelu Globetrotter XXL, który wywodzi się z Austrii i jest oferowany na rynkach europejskich, jednak wyłącznie pod podczepianie krótkich naczep.
Dodatkowe centymetry dołożone w prototypie modelu Volvo nie są widoczne na pierwszy rzut oka, ponieważ są ukryte pod spoilerami. Oczywiście zaglądając do środka, od razu można zauważyć znacznie większą przestrzeń, a także szeroki materac, którego szerokość wynosi 100 cm.
Warto dodać, że prototyp Volvo Truck, który będzie testowany w Brazylii, poza nowymi wymiarami kabiny, posiada dłuższe spoilery tylne, które są przeznaczane do użytkowania wraz z wywrotkami. Na dachu zamontowano ogniwa fotowoltaiczne, które odciążają pracę alternatora.
W porównaniu do standardowych ciężarówek 6×4 osie zostały skrócone o 30 centymetrów, a lusterka zastąpiono kamerami. Układ napędowy został wykorzystany z wersji I-Save, a wywrotki posiadają boczne obudowy podwozia.
Na chwilę obecną, trwają testy nowego modelu Volvo Trucks w Brazylii, ale z pewnością niebawem może on mieć swoją premierę na kontynencie europejskim, jednocześnie stając się bezpośrednią konkurencją DAF-a XG i XG+.