Na obszarze Polski zaczął już funkcjonować nowy system zajmujący się pobieraniem opłat drogowych e-TOLL. Zgodnie z podawanymi wcześniej informacjami, firmy z branży transportowej mają czas do 30 września na zmianę systemu z viaTOLL na nowy.
Funkcjonują firmy, które wychodzą z propozycją udzielania pomocy przy rejestracji i akceptuje rozliczanie transakcji na całej gamie urządzeń certyfikowanych w nowym systemie poboru opłat. Dodatkowo oferuje korzystanie z różnych urządzeń umożliwiających przekazywanie danych lokalizacji, takich jak: E-BOX, One Toll, Ruptela lub aplikację mobilną.
Do zakończenia okresu przejściowego i jednocześnie przejścia wyłącznie na system e-TOLL, pozostało bardzo niewiele czasu, dlatego warto dowiedzieć się wielu przydatnych informacji. Poniżej przedstawimy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Kto ma obowiązek zarejestrować się w nowym systemie?
Nowy system poboru opłat e-TOLL obejmuje wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym również autobusy bez względu na ich maksymalną masę dopuszczalną. Tak więc, właściciele firm transportowych lub przewozowych, powinni w jak najszybszym czasie dokonać rejestracji swoich pojazdów.
Jakie są metody przekazywania danych lokalizacyjnych do e-TOLL?
Osoby korzystające z systemu e-TOLL będą mieć do wyboru kilka sposobów do przekazywania danych lokalizacyjnych.
Do pierwszego proponowanego rozwiązania należy aplikacja mobilna e-TOLL PL, która jest dostępna bezpłatnie w Google Play dla telefonów z Androidem oraz App Store dla systemów operacyjnych IOS. Bezpłatna aplikacja została przygotowana przez Krajową Administrację Skarbową i może być zainstalowana na urządzeniu mobilnym (telefon lub tablet) użytkownika.
Drugim rozwiązaniem jest ZSL, czyli zewnętrzny system określania lokalizacji. Do takich narzędzi należą urządzenia GPS, które zostały zaakceptowane przez KAS. Wszystkie instrumenty, które posiadają taki certyfikat, dostępne są na stronie etoll.gov.pl.
Trzecią metodą jest posiadanie specjalnego urządzenia pokładowego OBU, które również musi być certyfikowane przez Krajową Administrację Skarbową. Innym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w multiurządzenie EETS (E-BOX).
Co należy zrobić przed zmianą z systemu viaTOLL?
Przed zakończeniem korzystania z systemu viaTOLL należy oddać urządzenie viaBOX, tak aby otrzymać zwrot kaucji. Następnie należy się zarejestrować w nowym systemie e-TOLL i dodać konto rozliczeniowe, a także wyrejestrować się z viaTOLL.
Oczywiście konieczne jest rozliczenie środków znajdujących się obecnie w systemie — warto jednak wiedzieć, że będzie to możliwe jeszcze przez okres 12 miesięcy od momentu wygaśnięcia viaTOLL. Po tym okresie środki zostaną automatycznie przekazane na Krajowy Fundusz Drogowy.
Po rejestracji w systemie e-TOLL konieczne jest aktywowanie usługi na wybranym przez siebie urządzeniu z systemu e-TOLL lub w aplikacji mobilnej oraz dezaktywacja viaBOX. Dezaktywacji można dokonać w Miejscu Obsługi Klienta przy zwrocie urządzenia.
Kiedy należy złożyć wniosek o zwrot środków z systemu viaTOLL?
Tak jak wspominaliśmy w jednej z powyższych odpowiedzi, na uregulowanie środków z konta viaTOLL mamy czas do 30 września 2022 roku. W tym okresie należy złożyć wniosek o zwrot kaucji/środków z systemu.
W jaki sposób mogę zarejestrować się w nowym systemie e-TOLL?
Rejestracja do systemu e-TOLL jest możliwa na wiele sposobów. Oczywiście można tego dokonać online na stronie etoll.gov.pl lub poprzez e-Urząd Skarbowy, co z pewnością jest najszybszym i najwygodniejszym sposobem wejścia do systemu e-TOLL.
Oczywiście istnieje również możliwość stacjonarnej rejestracji w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL lub we współpracy z operatorami obsługującymi karty flotowe.
Warto dodać, że internetowa rejestracja daje możliwość szybkiego utworzenia Internetowego Konta Klienta, które daje bardzo wiele możliwości dla użytkowników.
Przede wszystkim jest to miejsce, w którym swobodnie można zarządzać danymi i usługami e-TOLL. Wszystkie dokumenty dostępne są w jednym miejscu, co ułatwia szybki i sprawny dostęp do nich. IKK pozwala na korzystanie z płatności pre-pay i post-pay, a także zlecanie szybkich wypłat.
Oczywiście poza wymienionymi korzyściami płynącymi z posiadania IKK, istnieje szereg innych pozytywnych aspektów.